صفحه اصلي         نحوه تماس با ما        نقشه سايت

 

 

 

نقش عوامل جوی در وقوع و گسترش آتش سوزی  در جنگل‌های ارسباران

  آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران واقع در استان آذربایجان شرقی و نقش هواشناسی و کاربردی نمودن استفاده از اطلاعات آن درزندگی روزمره،  باری دیگر عملکرد هواشناسی را در کلیه زمینه ها بویژه شرایط حاصله شفافتر نمود .

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی در پی حادثه آتش سوزی در منطقه ارسباران واقع در آذربایجان شرقی هواشناسان استان آذربایجان غربی برای بررسی علل شرایط محیطی و پارامترهای جوی خصوصا نقش پارامتر باد از محل حادثه بازدید بعمل آوردند .حبیب عبدلی مدیرکل هواشناسی در این زمینه اذعان داشت ابران از جمله کشورهای حادثه خیز دنیاست که پدیده ی آتش سوزی در فصول گرم سال بعد از بارش های مناسب و خشکی علوفه های جنگلی و مراتع اتفاق می افتد؛ وی گفت آتش سوزی در جنگل های ایران سالیانه هزاران هکتار از درختان، درختچه ها و گیاهان را طعمه ی خود می سازد و عوامل طبیعی، شرایط جوی و انسانی ممکن است سبب ایجاد آتش سوزی ها شود در این میان، نقش عوامل جوی در وقوع و گسترش آتش سوزی نیز مهم است. مدیرکل هواشناسی با اشاره صریح به اهمیت شرایط جوی اذعان داشت نه تنها این عوامل  به صورت عامل منفرد برای ایجاد آتش سوزی نیست، بلکه می توان گفت تاثیر عوامل انسانی، خود تابعی از عوامل جوی است عبدلی در ادامه گفت اگر شرایط جوی مساعد نباشد، آتش سوزی ایجاد شده نمی تواند گسترش یابد. به طوری که در  مطالعات صورت گرفته رطوبت نسبی هوا بیشترین همبستگی را با وقوع و میزان گسترش آتش سوزی داشته است. هر چقدر سرعت وزش باد بیشتر باشد، شدت آتش سوزی نیز افزون تر می گردد . این امر به این دلیل است که وزش باد سبب جابه جایی هوا و در نتیجه رسیدن میزان بیشتر اکسیژن به محیط در حال سوختن می گردد در این زمینه اگر باد از ناحیه خشکی بوزد اثر فرآوانی در افزایش آتش سوزی دارد، و اکنون که در فصل گرم سال قرار داریم باید گفت که افزایش دما سبب افزایش تبخیر و تعرق و در نتیجه خشک شدن مواد سوختنی می گردد و ممکن است یکی از عوامل موثر در بروز آتش سوزی باشد. وی همچنین به آموزش و آگاه سازی مردم  را مهترین برنامه این اداره کل ب با توجه به چشم انداز سازمان هواشناسی کشور در خصوص توسعه هواشناسی کاربردی  دانست و توجه به جهت وزش باد و در زمان مهار آتش سوزی تاکید کرد عبدلی در خاتمه ضمن ابراز امیدواری گفت  با توسعه روز افزون علم  و توجه ویژه به کاربرد علمی هواشناسی در کلیه زمینه ها بویژه آتش سوزی در کشور عزیزمان کمتر شاهد اینگونه حوادث ناگوار باشیم.

 

تمامی حقوق این سایت متعلق به سازمان هواشناسی کشور و اداره کل هواشناسی استان آذربايجان غربي می باشد و اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند با ذکر منبع از  آن استفاده نمایند.