هواشناسی و نقش آن در گردشگری
به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی صبح روز سه شنبه مورخ 23/11/97 استاندار آذربایجان غربی با حضور در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران از غرفه های مختلف این نمایشگاه بویژه هواشناسی استان آذربایجان غربی بازدید کرد . براساس این گزارش محمد مهدی شهریاری بهمراه معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع وهمچنین معاونین سازمان هواشناسی کشور از غرفه اداره کل هواشناسی بازدید کردند و اقدامات انجام یافته برای معرفی نقش هواشناسی در صنعت گردشگری استان را خوب ارزیابی کرد. وی در گفتگو با مدیر کل هواشناسی استان آذربایجان غربی گفت : ظرفیت گردشگری استان بسیار بالاست و کارهای خوبی در این زمینه صورت میگیرد. شهریاری اظهار داشت: حضور در چنین نمایشگاههایی در سطح ملی و بین المللی قطعا" برای رشد گردشگری استان تاثیر گزار خواهد بود. در ادامه حبیب عبدلی : ضمن تشکر از حضور استاندار مردمی آذربایجان غربی به ضرورت هواشناسی و نقش آن در جذب گردشگران و رونق صنعت توریست تاکید نمود وی همچنین در زمینه چالشها و کمبودها به موردهای ضرور بیشتر تکیه داشتند و خاطر نشان گردیدند که سامانه رادار هواشناسی، توزیع مناسب ایستگاههای خودکار هواشناسی و گذر از ایستگاههای سنتی به خودکارکمبود ایستگاههای خودکار و عدم تکمیل سنسورهای هواشناسی اتوماتیک و ارتقاء آنها در استان و مصوب شدن افزایش تعداد ایستگاههای هواشناسی خودکار جاده ای در راستای اطلاع رسانی به موقع در شرایط بحرانی و در نتیجه احیاء دریاچه ارومیه در جهت افزایش توریست نیازمند حمایت ویژه استاندار محترم می باشیم. چرا که بنا به فرمایشات استاندار محترم خواسته ها و سیاستهای دولت با منابع آن همسان نبوده و بایستی از توان بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف اصلی دولت استفاده نمائیم . گفتنی است در غرفه آذربایجان غربی حضور پر رنگ معاونین سازمانی حاکی از اهمیت نقش هواشناسی در صنعت توریست بود چراکه شرایط حاکم برهوا،نوع اقلیم وتوریسم سه پارامتر مهمی هستند که به طرق مختلف بایکدیگردرارتباط بوده ودرمقیاس بین المللی، ملی و محلی دارای اهمیت می باشند. اطلاعات حاصله ازشرایط اقلیمی جهت برنامه ریزی در خصوص چگونگی گذراندن اوقات فراغت درزمانهای لازم، بسیار سودمند می باشد.هرگردشگر علاقمند به دانستن وضعیت آب هوای منطقه موردنظرپیش از مسافرت است و هواشناسی میتواند این اطلاعات را دراختیار گردشگران و نیزمسئولان امور گردشگری قراردهد .پیش بینی های دراز مدت این امکان رافراهم می سازدکه برنامه ریزان صنعت گردشگری بتواننداز چندماه پیش درباره مقدار بارش،دمای هوای و بالاخره زیبایی طبیعت و قدرت جذب گردشگربرنامه ریزی نمایند.عمده اطلاعات اقلیمی مورداستفاده در توریسم شامل درجه حرارت هوا، رطوبت نسبی، مدت ساعت آفتاب و تابش روزانه وسرعت باد می باشد .توجه به سایر اطلاعاتی از قبیل وضعیت آلودگی هوا، میزان اشعه ماوراء بنفش، شرایط بیوکلیماتولوژی و وضعیت تغییرات جوی نیز در صنعت توریسم از اهمیت ویژه ای برخوردارمی باشد. لذاجهت مطالعه و وضعیت توریسم برنامه ریزی گذران اوقات فراغت جهت گردشگران در یک منطقه، توجه به آب و هوا، شرایط بیوکلیماتولوزی واطلاعات هواشناسی در نگرش سیستمی ودر ترکیب با یکدیگرمطرح می باشد. آگاهی از شرایط وضعیت جوی و اقلیمی موجب رونق بخش گردشگری از طریق شبکه های مجازی می گردد.