صفحه اصلي         نحوه تماس با ما        نقشه سايت

 

 

حضور هواشناسی در سومین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی

 سومین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی، با حضور مدیرکل هواشناسی آذربایجانغربی جهت ارائه کارگاه آموزشی "اقلیم و معماری با رویکرد صرفه جویی انرژی" در تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی، شورای سیاستگذاری همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی، متشکل از "سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران"، "سازمان ملی استاندارد"، "معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی"، "مرکز تحقیقات راه"، "مسکن و شهرسازی" و "سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور"، سومین همایش خود را در محل سالن پاکدامن مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار نمود که دکتر صادق ضیائیان " مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان‌غربی " در این همایش کارگاهی آموزشی با موضوع "اقلیم و معماری با رویکرد صرفه جویی در مصرف انرژی" ارائه داد. در این کارگاه آموزشی، صادق ضیائیان به اهمیت نقش اقلیم در طراحی شهر ها اشاره کرد که در گذشته مردم چگونه در اقلیم های مختلف، بسته به شرایط آب و هوایی به طراحی ساختمانها می پرداختند و بهترین استفاده را از پارامترهای آب و هوایی می بردند اما متاسفانه در طی سالیان اخیر با توجه به تغییر اقلیم و عدم توجه به نقش پارامترهای جوی در طراحی ساختمانها و شهر ها شاهد روند افزایش مصرف انرژی و افزایش پارامترهای حدی هواشناسی از قبیل دماهای کمینه و بیشنه، افزایش خشکسالی، بارش های سنگین و کاهش سطح آسایش مردم هستیم.
"مدیرکل هواشناسی آذربایجانغربی" عنوان کرد: "این مسائل بیشترین فشار را بر مردمان حاشیه نشین، فقیر و زیر ساخت های شهری وارد می کند. لذا نیازمند ایجاد شهرها و ساختمانهای تاب آور و پایدار در برابر تغییرات اقلیمی هستیم؛ به این معنی که شهرها و ساختمانها باید طوری طراحی شوند که علاوه بر سازگار بودن با شرایط اقلیمی فعلی، امکان سازگاری در برابر تغییرات آینده اقلیمی را براساس پیش بینی های هواشناسی داشته باشند."
همچنین دراین کارگاه به اهمیت مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان پرداخته شد که اگر این قوانین و مقررات به درستی اجرا شوند، نقش مهمی در رسیدن به اهداف خواهندداشت.
دکتز ضیائیان در این کارگاه یادآور شد که هواشناسی کشور می تواند با بکار گیری دانش روز، نقشی سازنده ای در تعامل و همکاری با سازمانهای دولتی، غیردولتی و سمن ها در طراحی شهرهای پایدار و تاب آور در برابر مخاطرات اقلیمی و کاهش اثرات زیانبار آن بر زندگی مردم داشته باشد.
گفتنی است که سومین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی به همت دبیرخانه همایش برچسب انرژی ساختمان، ۲۰ و ۲۱ آذرماه جاری، در سالن پاکدامن مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.
در این همایش دو روزه، افراد و شخصیت‌هایی از سازمانهای مختلف کشور به ایراد سخنرانی درباره مصرف بهینه انرژی پرداختند. همچنین از محورهای سومین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- بررسی استانداردهای مطرح شده در حوزه ساختمان سبز
- بررسی چالش های پیش رو در زمینه مدل سازی انرژی در ساختمان
- بررسی جایگاه بخش خصوصی در پیشبرد قوانین و راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی
- بررسی مدل های اقتصادی و منابع مالی موردنیاز به منظور بهینه سازی مصرف انرژی
- بررسی نقش آیین نامه ها و استانداردهای رده بندی و تعیین معیارهای مصرف و برچسب انرژی ساختمان های پایدار
- بررسی مشکلات مطرح در خصوص قوانین و آیین نامه های اجرایی صرفه جویی مصرف انرژی در ساختمان های پایدار
- افزایش آگاهی مهندسان با معرفی انواع مصالح، فرآورده ها، تجهیزات و سیستم های نوین ساختمانی به عنوان ابزارهای موردنیاز برای دستیابی به اهداف تعیین شده در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی در کشور و اشاعه ساختمان‌های پایدار و سبز.

 

 

 

 

تمامی حقوق این سایت متعلق به سازمان هواشناسی کشور و اداره کل هواشناسی استان آذربايجان غربي می باشد و اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند با ذکر منبع از  آن استفاده نمایند.