صفحه اصلي         نحوه تماس با ما        نقشه سايت

 

 

  نشست تخصصی در خصوص بررسی علمی دلایل کاهش بارش حوضه دریاچه ارومیه

 طبق هماهنگی‌های صورت پذیرفته و جلسات مشترک دانشگاه ارومیه و هواشناسی استان آذربایجان غربی مقرر گردید تا نشست تخصصی در خصوص بررسی علمی دلایل کاهش بارش به‌ویژه در حوضه دریاچه ارومیه برگزار گردد تا پاسخ علمی به شایعات گسترش‌یافته در شبکه‌های مجازی داده شود.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی نشست تخصصی در خصوص بررسی علمی دلایل کاهش بارش در حوضه دریاچه ارومیه در مورخه 1402/10/19 در محل سالن آرتمیا و آبزی‌پروری پردیس دانشگاه ارومیه با حضور معاونت عمرانی استانداری، ریاست دانشگاه ارومیه، اساتید، مدیران کل مرتبط در این زمینه، پژوهشگران و محققین صاحب‌نظر از سراسر کشور برگزار شد.

 براین‌اساس آقایان دکتر صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، دکتر فرهنگ احمدی گیوی عضو هیئت‌علمی مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و دکتر بهروز ساری صراف عضو هیئت‌علمی گروه آب‌وهواشناسی دانشگاه تبریز جهت بررسی و تبادل نظر دراین‌خصوص به استان آذربایجان غربی دعوت شداند.

در ابتدای جلسه، دکتر احمد علیجان پور ریاست دانشگاه ارومیه با تأکید به رسالت دانشگاه‌ها  به‌عنوان یک مرجع علمی دانشگاه‌ها را محل گفتگو و حل مشکلات هر منطقه دانستند.

در ادامه ضیائیان با اهتمام ویژه به حساسیت موضوع به بیان بررسی و مقایسه بارش و دما در کشور ایران با کشورهای همسایه پرداختند. وی با اشاره صریح به میزان بارش و دما در طی 5 دهه اخیر کشورهای همسایه و ایران، اثر تغییر اقلیم را از عوامل مهم کاهش بارش و افزایش دما بیان نمودند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا باتوجه‌به شبهات ایجاد شده ضمن اعلام خروجی بررسی‌های انجام‌یافته در خصوص میزان بارش و دما استان آذربایجان غربی و مقایسه آن با دو استان همسایه این استان در کشور ترکیه، اشاره صریح به نقش کوهستان‌ها در نوع  اثرگذاری بارش و میزان بارش در این دو منطقه نمودند.

ضیائیان همچنین با بیان مثال دریاچه‌های خشک شده در کشورهای دیگر، اشاره‌ای به پدیده هارپ و مقایسه انرژی هارپ و تندباد و خشکسالی و همچنین به فرایندها و مفاهیم فیزیکی حاکم بر پروژه یونیزاسیون نیز مطالب علمی و تخصصی ارائه نمودند و با تأکید به بیاناتشان در تکمیل و جمع‌بندی ابراز اطمینان داشتند که هیچ دست‌کاری عامدانه در جو وجود ندارد  که بتواند به‌طورجدی رخدادها و پدیده‌های جوی را در مقیاس بزرگ و قابل‌توجهی تحت‌تأثیر و کنترل داشته باشند و اختلافات بارشی در مرز ترکیه و ایران را ناشی از توپوگرافی مرز اقلیمی و تغییرات اقلیمی جهانی دانستند.

گفتنی است در ادامه این نشست تخصصی دکتر احمدی گیوی: نیز به عوامل مؤثر در تغییر اقلیم جهان و بررسی سینوپتیکی الگوهای حاکم در جهان و منطقه پرداختند.

 وی نیز کمبود بارش در سطح کل جهان را ناشی از تغییر اقلیم دانسته و از طرفی فعالیت‌های انسانی مانند تغییر کاربری اراضی، انتشار گازهای گلخانه‌ای و... به‌عنوان عامل اصلی در این روند تغییرات معرفی نمودند. همچنین دکتر ساری صراف نیز به‌عنوان یکی دیگر از سخنرانان نیز در خصوص بررسی فرضیات خود در زمینه هاله حرارتی مطالبی را ارائه نمودند. در ادامه اسماعیل سیمائی مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی نیز ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه در راستای شفاف‌سازی اذهان عمومی که یکی دیگر از رسالت‌های سازمان هواشناسی کشور است به بیان آمار بارش در شمال و جنوب استان  پرداختند و از تبعیت روند بارش در شمال استان با کشور همسایه خبر دادند وی همچنین به سؤالات مطروحه شده در زمینه شبهات ایجاد شده در شبکه‌های اطلاع‌رسانی مجازی پاسخ تخصصی دادند.

گفتنی است در پایان این نشست یک‌روزه مقرر گردیدتا گروهی متشکل از متخصصین این حوزه بر روی دلایل کاهش میزان بارش‌ها و تاثیر هر یک از آن‌ها با همکاری هواشناسی، پژوهشکده مطالعات دریاچه ، دانشگاه ارومیه ، متخصصین این امر و حمایت های مسئولین استانی تحقیق ، تا گامی موثر و علمی در راستای خدمت به مردم عزیز برداشته شود.

 

                                                                                                          

تمامی حقوق این سایت متعلق به سازمان هواشناسی کشور و اداره کل هواشناسی استان آذربايجان غربي می باشد و اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند با ذکر منبع از  آن استفاده نمایند.