صفحه اصلي         نحوه تماس با ما        نقشه سايت

 

 

 پیام تبریک مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی به مناسبت روز ملی مهندسی

جلسه مشترک دبیران تهک کشاورزی و کارشناسان جهاد کشاورزی به منظور هم اندیشی در خصوص راه های محاسبه دقیق ارزش افزوده محصولات طی سال زراعی جدید برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی در این جلسه که با حضور دبیر تهک کشاورزی، مدیر ترویج و سایر کارشناسان بخش های باغبانی، زراعت و. .. جهاد کشاورزی در ارومیه تشکیل شد، به موضوع نقش و اثر توسعه هواشناسی کاربردی به ویژه در ارزش افزوده محصولات کشاورزی اشاره گردید.

عباسعلی سلیمانی ضمن اشاره به زحمات شبانه روزی و همکاری فی مابین به تهیه اسنادی از مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات تحت مطالعه با استناد به نامه ارسالی از ریاست سازمان جهاد کشاورزی که بیانگر 3  تا 5% ارزش افزوده  است، گفت: "این عدد رقم کمی نیست و با توجه به مقدار کشت برحسب هکتار برای هر محصول با در نظر گرفتن نقش پارامتر های باد در سمپاشی و مقدار ریزش های جوی و زمان آن در جلوگیری آبیاری مضاعف و هدر رفت  آب های شیرین، بسیار قابل توجه است."

در ادامه عباس علی نژاد "کارشناس ایستگاه تحقیقات کشاورزی دانشگاه ارومیه " برای شفافیت موضوع نقش هواشناسی در ارزش افزوده محصولات کشاورزی به بیان مثالی در زمینه  پارامتر های جوی و پیش بینی هوا از قبیل دما، بارندگی، باد و... پرداخت و گفت: "با توجه به وزش باد شدید  در 24 ساعت آینده نسبت به عدم سمپاشی باغات و کشتهای زراعی توجه کافی بعمل آید. این توصیه هواشناسی از طرق مختلف به اطلاع کشاورز می رسد که سمپاشی و یا عدم سمپاشی در واحد یک هکتار مزرعه یا باغ، چقدر ارزش ریالی و یا صرفه جویی در هزینه ها خواهد داشت. و یا آبیاری و پیش بینی بارندگی و .... اگر در یک هکتار هزینه کارگر، قیمت سم، اثرات زیست محیطی سر جمع دو میلیون تومان شود با اطلاع رسانی بموقع و توجه کشاورز در کاهش هزینه تولید در هکتار و در منطقه ای که 5000 هکتار وسعت کشاورزی دارد بیش از ده میلیارد صرفه جوی می شود که باید این ارزش افزوده را ما به طور دقیق برای همه پارامتر ها محاسبه کنیم."

عباس علینژاد افزود: "یکی از اهداف سازمان هواشناسی در این مورد این است که مشخص کنیم زحمات شبانه روزی و همکاری پیوسته بین ما چقدر به طور عملی در فعالیت های کاشت، داشت و برداشت محصولاتِ تحت مطالعه که ما برای آنها سند تهیه می کنیم، نقش دارد. سال زراعی قبل نامه ریاست سازمان جهاد کشاورزی 3 تا 5% ما ارزش افزوده داشتیم آیا این عدد کم هست یا زیاد؛ و مقدار عددی دقیق آن با توجه به مقدار کشت برحسب هکتار برای هر محصول چقدر باید باشد. اینها سوالاتی بود که حقیقتاً فکر همکاران ما را در هواشناسی مشغول کرده است. نقش پارامتر های باد در سمپاسی و مقدار ریزش های جوی و زمان آن در جلوگیری آبیاری مضاعف و هدر داد آب های شیرین و... برایمان ضروری است."

 

تمامی حقوق این سایت متعلق به سازمان هواشناسی کشور و اداره کل هواشناسی استان آذربايجان غربي می باشد و اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند با ذکر منبع از  آن استفاده نمایند.