صفحه اصلي         نحوه تماس با ما        نقشه سايت

 

 

پیش بینی کلی وضعیت جوی منطقه طی روزهای آینده و مقایسه بارش و دمای پیرانشهر با سال گذشته و نرمال

 عبدالرحمن ابراهیمی رئیس اداره هواشناسی پیرانشهر در مصاحبه با پیرانشهر رووداو اعلام کردند: بررسی نقشه های پیش یابی هواشناسی نشان دهنده تداوم شرایط پایدار جوی از امروز و تا حدودی فردا است که طی این مدت ،به جز افزایش ابر و گاهی وزش باد پدیده قابل ملاحظه ای نخواهیم داشت. هرچند با توجه به این پایداری، انباشت آلاینده های جوی در مناطق پرجمعیت شهری و صنعتی و نیز در سایر مناطق، غبار محلی دور از انتظار نیست.
از روز دوشنبه با ورود سامانه بارشی به منطقه، شاهد رشد ابر، وزش باد و بتدریج شروع بارندگی به صورت متناوب تا اواخر وقت روز سه‌شنبه خواهیم بود. با توجه به دمای هوا انتظار داریم بارش در نقاط شهری به شکل باران بوده و در مناطق سردسیر و مرتفع بارش برف دور از انتظار نخواهدبود.
پیش بینی می شود بارش در نوار غربی و جنوبغرب استان آذربایجانغربی از مرکز تا جنوب، بیشتر از سایر مناطق باشد که شهرهای پیرانشهر، سردشت، اشنویه و بخشی از ارومیه، مهاباد و نقده، بیشترین سهم بارندگی را خواهندداشت.
به لحاظ دمایی، همچنانکه قبلا هم اطلاع رسانی شده بود، پس از کاهش دمای هوا از اواسط هفته گذشته، از دیروز جمعه ۸ دیماه ۹۶، روند افزایش مجدد درجه حرارت آغاز شده و طی ۴۸ ساعت آینده تداوم خواهدداشت. با خروج سامانه بارشی از منطقه و پایان فعالیت آن، روند کاهش دما آغاز خواهدشد.
الگوی پیش بینی باد نیز وزش باد نسبتاً شدید طی بعدازظهر فردا یکشنبه و نیز روز دوشنبه را نشان می‌دهد که در صورت بارش برف در مناطق کوهستانی و سردسیر، ممکن است سبب کولاک و اختلال در تردد گردد.

مقایسه مجموع بارندگی تاکنون نسبت به گذشته و پیش بینی فصلی تا پایان سال جاری:
با مقایسه مجموع بارندگی سال زراعی جاری “یعنی از ابتدای مهر تا پایان روز هشتم دیماه سال جاری” در پیرانشهر در مجموع ۱۱۰ میلیمتر بارندگی داشته ایم که نسبت به نرمال حدود ۴۷ درصد؛ و نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. متاسفانه بارشهای سامانه بارشی پیش رو نیز آمار بارندگی سال جاری را زیاد بالا نخواهدبرد و همچنان با کمبود بارندگی مواجه خواهیم بود که پیش بینی های سازمان هواشناسی کشور نیز حاکی از کاهش مجموع بارندگی تا پایان سال ۹۶ برای منطقه ما است.
هرچند الگوهای پیش یابی بارش، در فاصله زمانی بین ۲۵ دیماه لغایت ۲۵ بهمن، بارشهای نسبتاً مناسب و بالای نرمال را برای منطقه نشان می دهند که در صورت تثبیت، تا حدودی کمبود بارندگی را جبران خواهدکرد اما باز هم تاکید می کنم که انباشت بارش منتهی به پایان سال جاری، برای منطقه کمتر از نرمال خواهدبود.

 مقایسه دما نسبت به سال گذشته و پیش بینی فصلی تا پایان سال جاری:
اما بررسی آمار درجه حرارت درازمدت و سال گذشته در ماه دی، حاکی از ناهنجاری دما تا پایان این ماه بوده که رقمهای بسیار بالاتر از نرمال را به ویژه در روزهای اخیر نشان می دهد. با وجود کاهش دما به ویژه پس از خروج سیستم پیش رو، متوسط دمای منطقه تا پایان سال بیشتر از نرمال پیش بینی می شود لیکن در بازه زمانی پایان ماه جاری تا پایان بهمن، درجه حرارت های پایین را باید انتظار داشت.
در مقایسه دمای هوا در پیرانشهر طی هفته اول دیماه سال ۹۵ با ۷ روز اول دیماه جاری، اختلاف فاحش دما و افزایش قابل توجه آن در روزهای اخیر مشهود است؛ به طوری که اول دیماه سال گذشته حداقل دما در این شهرستان به ۱۶ درجه سانتیگراد زیرصفر رسید و تمامی روزهای ابتدایی این ماه با یخبندان سپری شد اما با گذشت بیش از یک هفته از زمستان ۹۶، پیرانشهر تنها ۲ روز را با یخبندان جزئی گذرانده و افزایش دمای روزانه در این ایام، هیچگونه شباهتی با زمستان ندارد.

 

 

تمامی حقوق این سایت متعلق به سازمان هواشناسی کشور و اداره کل هواشناسی استان آذربايجان غربي می باشد و اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند با ذکر منبع از  آن استفاده نمایند.