صفحه اصلي         نحوه تماس با ما        نقشه سايت

 

 

سال 1402

پیام تبریک مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی بمناسبت روز جهانی هواشناسی (03-01-1402)

 به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان، متن پیام تبریک اسماعیل سیمائی، مدیرکل هواشناسی به شرح زیر است:

با سلام

          سوم فروردین مصادف با ۲۳ مارس از طرف سازمان جهانی هواشناسی به عنوان روز جهانی هواشناسی نامگذاری شده است. این سازمان شعار امسال را « آینده وضع هوا، اقلیم و آب در طول نسل ها» اعلام کرده است. بدینوسیله فرصت را مغتنم شمرده این مناسبت را به جامعه هواشناسان و اقلیم شناسان، پژوهشگران، دانشجویان این عرصه ، بویژه خانواده هواشناسی استان آذربایجان غربی، تبریک عرض می نمایم، امیدواریم با همت مضاعف همه این عزیزان و با توجه به شعار سال 2023 ، دست در دست هم نهیم تا با آگاهی ، شناخت  و مصرف بهینه، با نگرش علمی، برای حال و آیندگان گام های موثرتری برداریم.

 

پیام تبریک مدیرکل فرودگاههای استان آذربایجان غربی به مناسبت روز جهانی هواشناسی

(03-01-1402)

 محمدنائل قراملکی مدیرکل فرودگاه های استان آذربایجان غربی به مناسبت روز جهانی هواشناسی پیام تبریکی صادر کرد.
به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی، متن پیام  به این شرح است.

سلام علیکم

          نقش داده های هواشناسی در عملکرد هوانوردی دنیا تعیین کننده و یکی از عوامل موثر بر ارائه سرویس های هوانوردی ایمن می باشد، اینجانب فرصت رامغتنم شمرده ضمن تبریک روز جهانی هواشناسی از خدمات ارزنده و با کیفیت ارائه شده از سوی متخصصین تلاشگر سازمان هواشناسی استان که نقشی چشمگیر در تامین ایمنی پرواز ایفا می کند، تشکر و قدردانی بعمل آورده، از یزدان پاک توفیقات روز افزون جنابعالی و کارکنان زیر مجموعه را خواستارم.

 پیام تبریک استاندار آذربایجان غربی  به مناسبت روز جهانی هواشناسی(03-01-1402)

 دکتر محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی در پیامی روز جهانی هواشناسی را تبریک گفت.
به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی، در متن  پیام استاندار آذربایجان غربی آمده است:
 آب و هوا و شرایط جوی، موضوعی است که بر تمامی شئون زندگی تاثیرگذار است و بدون شک اکثر فعالیت‌های انسانی مستقیم یا غیر مستقیم به آب و هوا وابسته است. اقدامات دستگاه های اجرایی چون اداره کل هواشناسی نیز زیرساختی و دارای مسئولیت های مهم در پایش وضعیت جوی، جمع آوری داده های هواشناسی، پیش بینی و پیش آگاهی و صدور هشدارهای بهنگام در زمینه تامین و ارتقای سلامت در بیشتر زمینه ها بویژه امنیت پروازها، کشاورزی، گردشگری، عمران و شهرسازی است. امروزه این نقش آنچنان گسترش یافته که حتی در زندگی روزمره نیز نقش کلیدی دارد و آگاهی و شناخت اقلیم، آب و هوا و تغییرپذیری و نبود ثبات آن منبع بسیار ارزشمند و پیش نیاز تصمیم گیری ها در تمام زمینه های توسعه پایدار است. شعار امسال روز جهانی هواشناسی نیز از ما می‌خواهد به مسئولیت‌های خود بویژه در بحث آب عمل کنیم و اطمینان حاصل کنیم که نسل‌های آینده فردای بهتری را به ارث خواهند برد. بدانیم و آگاه باشیم که انتخاب های امروز ما آینده فرزندان ما را تعیین می کند.بدینوسیله روز جهانی هواشناسی را به مجموعه هواشناسی استان تبریک گفته و توفیق روزافزونتان را در مسیر تحقق اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از درگاه ایزد منان خواستارم.

پیام تبریک مدیرکل ره و شهرسازی استان آذربایجان غربی بمناسبت روز جهانی هواشناسی (03-01-1402)

 دکترحمزه لو مدیرکل و رئیس شورای هماهنگی امور راه وشهرسازی آذربایجان غربی به مناسبت روز جهانی هواشناسی پیام تبریکی صادر کرد.
به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی، متن پیام مدیر کل راه و شهرسازی به این شرح است.
کشور عزیزمان ایران بویژه استان آذربایجان غربی در سال های اخیر شاهد وقوع حوادث و بلایای غیر مترقبه متعدد ناشی از مخاطرات طبیعی و جوی بوده است و این مخاطرات تقریبا اغلب بخش های اجتماعی و اقتصادی از کشاورزی تا گردشگری، صنعت، زیر ساخت ها، سلامت و سایر بخش ها را تحت تاثیر قرار می دهد. به یقین امروزه اطلاعات هواشناسی و نقش آن در پیش بینی، پیشگیری و افزایش میزان آگاهی جهت مقابله با بسیاری از بلایای جوی و در نتیجه صدور هشدارهای سریع در جهت اقدامات بموقع انکار ناپذیر می باشد.

سوم فروردین ماه مصادف با روز جهانی هواشناسی را به جنابعالی و همکاران محترم مجموعه هواشناسی استان تبریک و تهنیت گفته از خداوند متعال آرزوی توفیق روز افزونتان را در رسیدن به اهداف و آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ارائه خدمات به مردم در دولت مردمی را خواستارم.

هواشناسی با اقدام سریع و پیشگیرانه در کنار کشاورزان جهت آمادگی در مقابله با روزهای پرمخاطره پیش قرار گرفت(08-01-1402)

 هواشناسی استان آذربایجان غربی بر اساس هشدار نارنجی صادره به سبب یخبندان در روزهای ابتدایی سال با اقدام سریع و پیشگیرانه در کنار کشاورزان و باغداران قرار گرفت.به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، بر اساس هشدار نارنجی صادره یکبار دیگر هواشناسی با اقدام سریع و بهنگام در کنار مردم بویژه کشاورزان قرار گرفت تا با تصمیم سازی و تصمیم گیری با اقدامات پیشگرانه توانسته باشد به یکی دیگر از رسالت های اصلی سازمانی جامع عمل بپوشاند . گفتنی است در همین راستا کارشناسان هواشناسی فعال در بخش توسعه هواشناسی کاربردی(تهک کشاورزی) از نزدیک در محل باغات میوه حضور یافتند و با آموزش نحوه مقابله با این پدیده مخرب پیش آگاهی ها و توصیه های لازم را در اختیار آنها قرار دادند.

با حکم استاندار آذربایجان غربی انجام شد "انتصاب اسماعیل سیمائی به عنوان عضو اصلی ستاد خدمات سفر استان آذربایجان غربی"(09-01-1402)

 به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان،در حکمی محمد صادق معتمدیان مدیرکل هواشناسی استان را به عنوان عضو اصلی ستاد خدمات سفر استان آذربایجان غربی منصوب کرد بنابراين گزارش؛ استاندار و رئيس ستاد اجرائي خدمات سفر استان آذربایجان غربی در حكمي خطاب به مديركل هواشناسي استان چنين آورده است:

سلام علیکم

با صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

            بر اساس ساختار پیشنهادی دستور العمل اجرایی ساماندهی و ارتقاء خدمات سفر ستاد های اجرایی خدمات سفر به موجب این ابلاغ جنابعالی بعنوان عضو اصلی ستاد خدمات سفر استان تعیین و منصوب می شوید. امید است با اتکال به خداوند متعال تمامی مساعی خویش را در امر ساماندهی و توسعه و ارتقاء خدمات سفر و گردشگری به کارگرفته تا با همکاری و همراهی تمامی متولیان امر در مسیر رفاه حال هموطنان عزیز گام اساسی برداشته شود.

برگزاری جلسه هم اندیشی و هم افزایی در راستای تصمیم گیری بهینه برای مقابله با شرایط بحران جوی در اداره کل هواشناسی استان با فوریت برگزار شد (09-01-1402)

هواشناسی استان آذربایجان غربی بر اساس هشدار سطح قرمز صادره به سبب بروز یخبندان و سرمازدگی اقدام به برگزاری جلسه هم اندیشی و هم افزایی در راستای تصمیم گیری بهینه برای مقابله با این شرایط بحران منطقه ای نمود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، اسماعیل سیمائی مدیرکل هواشناسی استان در این نشست که با حضور جمعی از مسئولین زیربط در محل سالن اجتماعات اداره کل هواشناسی برگزار گردید اذعان داشت : هواشناسی همواره حافظ جان و مال مردم در برابر بلایای طبیعی و رخدادهای ناشی از آن بوده، اکنون با توجه به ورود سامانه بارشی و ریزش توده هوای سرد که منجر به یخبندان عمومی در سطح باغات منطقه شمال غرب کشور بویژه قطب کشاورزی در استان آذربایجان غربی گردیده که با استناد به قانون 14 بند ث، بخش 4 مدیریت بحران کشور، این اداره با فوریت اطلاع رسانی بهنگام و ایجاد پایگاه پایش و صدور هشدار های لازم از طریق رسانه های ملی(صدا و سیما)؛ برگزاری جلسات هم اندیشی، درگاههای اطلاع رسانی شبکه مجازی و ساخت کلیپ و پخش آن از طریق تلوزیون های شهری و ... در صدد پیشگیری از این بحران ملی گردیده است. گفتنی است در خاتمه با جمع بندی نقطه نظرات و هم اندیشی های لازم در خصوص شرایط بحرانی پیش رو تصمیمات لازم را اتخاذ نمودند.

 پیام مدیر کل هواشناسی به مناسبت شهادت حضرت علی(ع) و لیالی قدر(21-01-1402)

اسماعیل سیمائی مدیرکل هواشناسی استان در پیامی فرارسیدن لیالی قدر و شهادت امام علی (ع) را تسلیت گفت. متن پیام بدین شرح است:

 ماه مبارک رمضان فرصتی ارزشمند برای کسب برکات الهی است و در این میان، شب‌های قدر چشمه‌های جوشان خیرات و برکات هستند که انسان‌های هوشیار و آگاه برای کسب فیوضات الهی که در این شب‌ها جاری است، تلاش می‌کنند. شب قدر از برترین، پرفضیلت ترین و پررمز و رازترین شبهای سال است که خداوند متعال در کتاب آسمانی خود ارزش این شب ها را برتر از هزار ماه بیان کرده است. در این شب گرانقدر ملائکه دسته دسته بر زمین فرود می آیند تا چشمان خسته و خیس شب ‌زنده‌داران را با گلاب بهشتی بشویند و غبار خطا و گناه را با عطر فردوس از دل ها آنها بزدایند.امیدوارم در سالی که توسط مقام معظم رهبری بنام «مهار تورم و رشد تولید» مزین گردیده، ضمن بهره مندی ازسفره پر برکت فیوضات معنوی ماه مبارک رمضان، خصوصا لیالی قدر، بتوانیم شیعه واقعی شهید این ماه " بزرگ مرد جهان اسلام و تشیع حضرت علی (ع)، باشیم. اینجانب ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همگان در این ماه پر خیر و برکت، فرارسیدن ایام شهادت مولی الموحدین حضرت علی (ع)، را به عاشقان و دلسوختگان آن حضرت به ویژه همکاران خدوم و تلاشگر در خانواده هواشناسی استان آذربایجان غربی و خانواده‌های محترمشان تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم.

 تقدیر نماینده تکاب و شاهین دژ و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از هواشناسی(23-01-1402)

نماینده تکاب و شاهین دژ با ارسال لوح سپاس از اداره هواشناسی شهرستان تکاب تقدیرنمود.به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی، حسن همتی نماینده مردم شریف تکاب و شاهین دژ عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پیامی به سبب خدمت رسانی به مردم و تکریم ارباب رجوع رئیس و کارکنان اداره هواشناسی شهرستان تکاب از ایشان تقدیر به عمل آورد . در بخشی از این پیام آمده است:

بدینوسیله از زحمات جنابعالی در راستای خدمت رسانی به مردم و تکریم ارباب رجوع به مصداق حدیث شریف" من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق" تشکر و قدردانی نموده از خداوند متعال برای شما و خانواده محترمتان آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون ظل توجهات حضرت ولی عصر و تحت زعامت حضرت آیت الله امام خامنه ای مد ظله العالی مسئلت می نمایم.

 

تقدیر ریاست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از هواشناسی استان

اسماعیل سیمائی مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی مورد تقدیر ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفت.به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی، خسرو شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی از اسماعیل سیمائی مدیرکل هواشناسی استان ، به سبب صدور هشدار سریع و بهنگام سطح قرمز هواشناسی کشاورزی(سرمازدگی) شماره 1 مورخه1402/01/09 و تشکیل جلسه مشترک با قید فوریت و حساس سازی مسئولین جهت حفاظت از جان و مال مردم در برابر بحرانهای جوی با اهداء لوح سپاس قدردانی نمود.در گزیده ایی از متن آمده : سپاس از خداوند منان که افتخار خدمتگزاری به مردم عزیز در کنار  مدیرانی جوان و کارآمد عطا فرمود تا با جدیت و  رصد و پایش لحظه به لحظه وضعیت جوی ، باعنایت به صدور هشدار سریع  و بهنگام سطح قرمز هواشناسی کشاورزی  شماره 1مورخه09/01/1402 و تشکیل  جلسه مشترک با قید فوریت در محل اداره کل هواشناسی استان با حضور مسئولان تصمیم گیر و حضور مداوم در جلسات متعدد معاونت عمرانی استانداری جهت مدیریت بحران و همچنین بازدید میدانی از باغات بهمراه مدیران و کارشناسان این سازمان و تشکیل کارگاه های آموزشی و ساخت موشنگرافی ها و کلیپ هشدارهای صادره  و پخش آن از طریق تلویزیون های شهری واطلاع رسانی از طریق صدا وسیما و شبکه های مجازی مجاز مبنی بر افت محسوس دما و پیش بینی احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی در اکثر مناطق استان، در کنارتان قدمی موثر در راه تحقق کاهش محسوس خسارت ناشی از آن  برداریم. طی چندین روز تلاش بی وقفه که حاصل عزم راسخ و تلاش بیش از  پیش خانواده هواشناسی استان آذربایجان غربی بود؛ علیرغم شرایط موجود،  به واقع ارزش تعلق سازمانی را توام با شور و نشاط جهادی، در خور توجه تان گردید چرا که حضرتعالی و کارکنان خدوم آن مجموعه باری دیگر نشان دادید که رسالت اصلی سازمانی تان که همان حفاظت از جان و مال مردم در برابر بحران های جوی است همواره در اولیت کاری تان در هر ساعت از شبانه روز می باشد . بدینوسیله برخود لازم می دانم به مصداق آیه شریفه "من لم یشکر المخلوق لم یشکر و الخالق " از  زحمات و تلاش های حضرتعالی تقدیر و تشکر نمایم امیدوارم در پناه ایزد منان و الطاف حضرت ولی عصر (عج) و رهنمود های مقام معظم رهبری موفق و پیروز باشید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سال 1401

 

 دیدار مسئولان هواشناسی با خانواده معظم جانبازان30-09-1401

مسئولان هواشناسی در راستای طرح سراسری همسفر خورشید با خانواده معظم جانبازان دیدار و گفتگو کردندبه گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی به منظور بزرگداشت مقام والای شهدای انقلاب اسلامی و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، جمعی از مسئولین و كاركنان اداره کل هواشناسی استان با تعدادی از خانواده های جانباز انقلاب اسلامی دیدار و گفتگو كردند.«محمود مهدیزاده » مسئول امور ایثارگران اداره کل هواشناسی در این دیدار اظهار داشت: دیدار با شما عالی مقامان همیشه روحیه بخش بوده و احترام جامعه نسبت به ایثارگران و جانبازان دوران دفاع مقدس، نشان می‌دهد که ملت ایران زنده و قوی است و پای عهد و آرمان خود ایستاده و به ارزش‌های مکتبی پایبند است وی همچنین در این دیدار با تجلیل از صبر، ایثار و فداکاری‌های خانواده معظم شهیدان، جانبازان و ایثارگران، گفت: خانواده های معظم شهداء و جانبازان بزرگترین یادگاران دفاع مقدس هستند و همه ما مدیون شهدا و خانواده بزرگ جانبازان و ایثارگران هستیم.گفتنی است در پایان این دیدار به رسم یادبود، لوح سپاس و هدایایی به خانواده معظم جانبازان تقدیم شد.

 

برپایی میز خدمت اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی در نماز جمعه25-09-1401

 میز خدمت اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی در محل برگزاری نماز جمعه همزمان با گرامی داشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری با حضور سایر ادارات و دستگاههای شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، میز ارتباط مردمی این اداره کل، با حضور اسماعیل سیمائی مدیرکل هواشناسی استان و معاونین در محل برگزاری نماز جمعه واقع در مصلی امام خمینی(ره) ارومیه برگزار شد. گفتنی ای است: میز ارتباط مردمی در راستای حقوق شهروندی و پاسخگویی مدیران و مسئولین برگزار می شود و بررسی تقاضا و مشکلات مردم به صورت چهره به چهره و ارائه خدمات مطلوب در حوزه‌های ذیربط از جمله اهدافی است که با برپایی میز خدمت تلاش می شود تا مطالبات متقاضیان تحقق یابد که در این راستا مدیر کل هواشناسی استان نیز با ارائه خدمات متنوع داده و محصول هواشناسی، پاسخگوی درخواست ها و سوالات نمازگزاران در خصوص مسائل متنوع هواشناسی، اقلیم شناسی، خشکسالی، توسعه هواشناسی کاربردی، برنامه های پیش روی اداره کل، پیش بینی های روزانه و فصلی بویژه هشدارها با توجه به شرایط موجود فصلی و…بود. در ادامه، مدیرکل، معاونین به همراه سایر مسئولین و کارکنان شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی در مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه نیز شرکت نمودند.

 حضور مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی در ششمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستینگ و صنایع وابسته27-09-1401

مدیر کل هواشناسی استان آذربایجان غربی با حضور در ششمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در محل غرفه سازمان هواشناسی کشور حضور یافت.به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی، روز یکشنبه 27 آذر 1401، اسماعیل سیمائی مدیر کل هواشناسی استان و هیات همراه با حضور در مصلای امام خمینی (ره) تهران، محل برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در غرفه سازمان هواشناسی کشور حضور یافت و با رئیس سازمان هواشناسی کشور و معاونین وی نیز دیدار و گفتگو کرد. گفتنی است دکتر بذرپاش وزیر راه و شهرسازی پس از مراسم افتتاحیه نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، از غرفه سازمان هواشناسی کشور نیز بازدید کرد. شایان ذکر است در این نمایشگاه عملکرد اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی طی دولت سیزدهم و همچنین تدابیر انجام یافته در راستای حمل و نقل درقالب فیلم در معرض نمایش عموم قرار گرفت.در حاشیه این نمایشگاه مدیرکل هواشناسی از سایر غرفه های نمایشگاه حمل و نقل، لجستینگ و صنایع وابسته نیز بازدید کرد.

           -------

سال1400

 هفته محیط زیست فرصتی مغتنم برای تبیین چشم اندازهای مشترک هواشناسی و محیط زیست18-03-1400

حبیب عبدلی مدیرکل استان آذربایجان غربی طی پیامی میلاد با سعادت حضرت اباالفضل العباس علیه السلام و روز جانباز را تبریک گفت. متن این پیام بشرح ذیل است.

حبیب عبدلی مدیر کل هواشناسی استان آذربایجان غربی با حضور در دفتر نظری مدیر کل محیط زیست استان دیدار و گفتگو کرددر دیدار مدیران کل هواشناسی و محیط زیست استان آذربایجان غربی به تبیین چشم اندازهای مشترک و عملیاتی نمودن دیدگاه های دو دستگاه و هم اندیشی و تداوم همکاری‌ در راستای کاهش آلاینده های جوی، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر اطلاع رسانی سریع هشدار پدیده‌های مخرب جوی خصوصاً پدیده گردو غبار تاکید شد.به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی عبدلی مدیرکل استان هدف از این دیدار را گرامیداشت روز و هفته محیط زیست و تبریک این روز را عنوان نمود وی در ادامه با اشاره به زمینه های همکاری از جمله قانون هوای پاک، کاهش مصرف سوختهای فسیلی، استفاده از انرژی های تجدید پذیر، پیگیری در زمینه الاينده های جوي و ذرات گردو غبار و كانون يابي آن ، برگزاری نشستهای مشترک در راستای پژوهشی  و توافق نامه های فی مابین بر تعامل بیشتر دو دستگاه تاکید نمود..عبدلی  همچنین با اشاره به محصولات تولیدی هواشناسی، استفاده از اطلاعات و محصولات هواشناسی را موجب پایداری توسعه و کمک به حفظ محیط زیست عنوان نمودند.نظری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان نیز ضمن تشکر و قدردانی از این اقدام مدیر کل هواشناسی و همراهان بر گسترش همکاری های متقابل بین دو دستگاه بخصوص در راستای جنبه های مشترک فعالیت هواشناسی و محیط زیست در زمینه های آلودگی هوا و گردو غبار تاکید و محصولات و خدمات هواشناسی را کاربردی و دارای اهمیت حیاتی خواند و از خدمات مجموعه هواشناسی استان تقدیر و تشکر نمودند وی در خاتمه برای هرگونه همکاری لازم متقابل دو دستگاه اعلام آمادگی نمودند.

------

سال 1399

 پیام مدیرکل هواشناسی بمناسبت روز جانباز09-01-1399

حبیب عبدلی مدیرکل استان آذربایجان غربی طی پیامی میلاد با سعادت حضرت اباالفضل العباس علیه السلام و روز جانباز را تبریک گفت. متن این پیام بشرح ذیل است.

بسم الله الرحمن الرحیم

"فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجراً عظیما"
سلام بر تمثال‌های وفاداری، سمبل‌های ایثارگری، مجاهدت و پايمردي
حضرت ابوالفضل علیه السلام بزرگ جانباز تاریخ انسانیت صحنه کربلا را تجلی‌گاه ایثار و جانبازی نمود و جانبازان با تاسی به سرور و مولای خود بزرگ جانباز دشت کربلا و ایثارگری، پیروی از ولایت را سرلوحه راه خود قرار داده و تا پای جان از ارزشهای نظام و انقلاب دفاع کردند، جانبازان سالکانی هستند که در طی طریق، از کاروان شهادت جا مانده‌اند و خدای سبحان چنین مقرر داشته است که مرغ روحشان چند صباحی دیگر در قفس تن و در حصار خاک باقی بماند.
کیست که نداند اگر ایثار و پایمردی جانبازان نبود حماسه های ماندگار دوران پرافتخار دفاع مقدس به گونه ای دیگر رقم می خورد و امروز نیز اگر جانبازان این سمبلان عشق و ایثار اگر میدان‌دار نبودند فضیلت‌ها و ارزش‌های انقلاب به فراموشی سپرده می‌شد، پس باید قدردان این نعمت بی‎بدیل خداوند بود و آن را چون جان عزیز و گرامی‌داشت.
اینجانب، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه میلاد با سعادت امام حسین علیه‌السلام، حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام و امام سجاد علیه‌السلام، روز جانباز را به محضر بزرگ جانباز انقلاب امام خامنه ای مدظله العالی و تمامی جانبازان علی‌الخصوص همکاران جانباز خانواده هواشناسی تبریک و تهنیت عرض نموده و عافیت و سلامتی را برای تمام ملت ایران  مسئلت دارم.

9 فروردین ماه 1399 حبیب عبدلی مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی

 

پیام مدیرکل هواشناسی به مناسبت سوم شعبان و روز پاسدار07-01-1399

حبیب عبدلی مدیرکل استان آذربایجان غربی در آستانه سوم شعبان با گرامیداشت یاد و خاطره سپهبد حاج قاسم سلیمانی روز پاسدار تبریک گفت و از تلاش های آنان قدردانی کرد

متن به این شرح است: 

بسم الله الرحمن الرحیم  

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مثنوی حماسه و رشادت، سرود بی بدیل پایداری و استقامت، غزل شرافت و شجاعت و زیباترین اسوه رشادت و پایمردی، میعادگاه عاشقانی است که از خنکای نسیم دل انگیز رزمشان اقتدار پرچم ایران اسلامی بر تارک جهان به اهتزاز در آمده است.تلاش در پاسداشت حرمت وجود ارزشمند این سرو قامتان همیشه بیدار، ستارگان فروزان بی قرار، تنها اندکی از ابراز دین ما نسبت به این دلیل مردان سرسبزی و طراوت است. 
اینجانب ضمن گرامی داشت یاد و خاطره فرزند دلاور و همیشه بیدار ایران اسلامی سردار  سرافراز دل‌ها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرا رسیدن میلاد با سعادت سومین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت سرور سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام و روز پاسدار را به پاسداران امنیت کشور و کادر درمان کشور «پاسداران سلامت مردم ایران زمین» تبریک و تهنیت عرض نموده و از ذات لایزال الهی سلامتی سعادت و توفیق روز افزون تمامی خدمت گزاران صدیق نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را خواستارم.

 

 

حلول ماه شعبان المعظم مبارك باد 06-01-1399

 شعبان ماه عيدها و عيد ماه‏هاست

حلول ماه مبارك شعبان المعظم ماه پيامبر اعظم(ص) ماه عشق و رحمت خداوندي و اعياد خجسته شعبانيه بر همگان مبارك باد.

 

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی در پیامی روز جهانی هواشناسی را تبریک گفت04-01-1399

 به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی در پیامی روز جهانی هواشناسی را به اقلیم شناسان، آبشناسان و پژوهشگران این عرصه بویژه کارکنان صدیق اداره کل هواشناسی  تبریک گفت.
در متن این پیام آمده :

سلام علیکم

         تغییرات آب و هوایی و وقایع شدید جوی رو به افزایش است و برای مقابله با آن باید آمادگی لازم را داشته و برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم بر همین اساس پیش بینی و اطلاعات هواشناسی اهمیت انکارناپذیری در زندگی روزمره مردم در بسیاری از بخش‌ها اعم از ترابری، کشاورزی، امنیت غذایی، اقتصاد، گردشگری و ... دارد، هواشناسی، در واقع یکی از ارگان‌های استراتژیک کشور بوده و در حکم یک چراغ راهنما برای مسئولین و مردم است.در سالهای اخیر گرمایش زمین و تغییرات آب و هوا یکی از عوامل تاثیر گذار بر منابع طبیعی و محیط زیست می باشد و به طبع آن وقوع پدیده های مخرب جوی و خسارات بالای جانی و مالی ناشی از فعالیت این پدیده ها نگاه همگان را به هواشناسی معطوف نموده است، لذا این میزان از اهمیت در دنیا  مبین نقش بسزای هواشناسی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری های جهانی است  که  موجب گردید روز 23 مارس مصادف با چهارم فروردین به نام روز جهانی هواشناسی، نامگذاری گردد تا بیانگر اهمیت این علم در دنیا شود. حال با توجه به این‌که این استان در معرض انواع مخاطرات آب و هوایی قرار دارد خدمات هواشناسی در بعد استانی برکسی پوشیده نیست و نمونه بارز آن در وقوع سیل و سرمازدگی سال 98 بوده که با وجود گستردگی بحران خوشبختانه  صدور به هنگام داده‌ها و اطلاعات هواشناسی منجر به پیشگیری از  تلفات جانی و مالی گردید و میزان خسارات ناچیز گزارش گردید . در استان آذربایجان‌غربی نیز فعالیت‌های بی‌وقفه کارکنان تلاشگر هواشناسی اهمیت این دستگاه خدمتگذار و علمی را بیش‌تر از پیش باری دیگر ملموس نموده است. بدین‌وسیله این مناسبت را به تمامی اقلیم شناسان ، آبشناسان و پژوهشگران این عرصه بویژه کارکنان صدیق اداره کل هواشناسی استان آذربایجان‌غربی تبریک می‌گویم و امیدواریم با همت مضاعف همه این عزیزان و با توجه به شعار سال 2020 ،"اقلیم و آب"، دست در دست هم نهیم تا با آگاهی و شناخت بهتر از شرایط اقلیمی و توجه به تغییرات آن ،با نگرش علمی، هرگونه چالش اقلیمی را مدیریت نماییم چرا که بدون شک، پیش‌نیاز اساسی تصمیم‌گیری‌ها در تمام زمینه‌های توسعه پایدار استان است.

 

---------------------------------

تغییر ساعات کاری ادارات در تابستان29-03-1398

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، به استناد تصویب نامه شماره 32072/ت 55420/ه مورخ 97/03/19 هیات وزیران و در راستای طرح ملی کاهش پیک بار مصرف در سال 1398،با پیشنهاد شرکت توزیع نیروی برق استان بمنظور صرفه جویی در مصرف برق در شرایط کنونی با توجه به افزایش دما و مصرف برق، ساعات کاری کلیه دستگاههای اجرایی دولتی، نهادهای عمومی غیر دولتی، بانک ها ، شهرداریها و مهد کودک ها در سطح تمامی شهرستان های استان از روز شنبه اول تیرماه لغایت 15 مردادماه سال جاری از ساعت 6/30 لغایت 13/30 و روزهای پنج شنبه 6/30 لغایت 12/30 تعیین و ابلاغ می گردد.

تقدیر مشترک استاندار و نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان ارومیه از هواشناسی آذربایجان غربی27-03-1398

استاندار و نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان ارومیه با اهدای لوح تقدیر مشترک، از عملکرد اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز "، از این اداره کل تجلیل کردند.به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجانغربی، در پی ارزیابی به عمل آمده مبتنی بر شاخصهای دستورالعملهای ارزیابی ستاد اقامه نماز، اداره کل هواشناسی شایسته تقدیر گردید  .

در بخشی از این لوح تقدیر که مزین به یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد نماز بوده و به امضاء دکتر محمد مهدی شهریاری استاندار استان آذربایجان غربی و دکتر سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان آمده است. ستاد اقامه نماز استان با الهام از رهنمودها و فرامین مقام معظم رهبری بر پایه ارزیابی های به عمل آمده مبتنی بر شاخص های دستورالعملهای ارزیابی ستاد اقامه نماز عملکرد  اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی را در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز شایسته تقدیر ارزیابی نموده است. ضمنا برخود لازم می دانیم تا نهایت سپاس و قدردانی خود را از تلاش همه عزیزان آن دستگاه در عرصه نماز بیان داشته سعادت و حسن عاقبت را در مسیر خدمت به اسلام عزیز از درگاه ربوبی مسئلت نماییم.

 

در دیدار مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی با سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری بر ضرورت افزایش اعتبارات و حضور کارشناسان هواشناسی در کارگروههای تخصصی استان تاکید شد28-03-1398

طی دیدار مدیرکل هواشناسی با سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی در خصوص عملکرد هواشناسی استان بحث؛ و بر ضرورت افزایش اعتبارات در راستای ارتقاء و توسعه هواشناسی و نیز حضور متخصصان هواشناسی در کارگروههای تخصصی تاکیدشد.به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، در این دیدار، حبیب عبدلی "مدیرکل هواشناسی" به ارائه جامع عملکرد این دستگاه و آمار مطلوب ناشی از موفقیتهای چشمگیر واحدهای مختلف هواشناسی در زمینه های آموزشی فنی و مهندسی تجهیزات، شبکه پایش، سامانه توسعه هواشناسی کاربردی و اجرای ایده های نو، همچون موشن گرافیهای مختلف جهت شناساندن نقش هواشناسی در زندگی روزمره و مشارکت در برگزاری نمایشگاههای منطقه ای و کشوری پرداخت.عبدلی اذعان داشت: "بحرانهای  بلایای جوی در سیلاب ها و سرمازدگی ناشی از  شرایط خاص اقلیمی و آب و هوایی و تغییرات اقلیمی در سالهای اخیر، بویژه اردیبهشت ماه سال جاری و تلاشها و پیگیریهای شبانه روزی هواشناسی و کارکنان آن، با دستگاههای مرتبط موجب گردید تا همگان اهمیت نقش هواشناسی را در کاهش خسارات درک کنند."وی همچنین خاطر نشان کرد: "با ورود فصل گرما و فرآهم آمدن زمینه جهت گرم بادهای فصلی، صیانت از مراتع و جنگلهای استان ضروری به نظر می‌رسد و این مهم اداره کل هواشناسی را برآن داشته تا تمهیدات لازم در این زمینه را انجام دهد که متاسفانه عدم وجود دستگاههای خودکار و نیمه خودکار، هواشناسی را با معضلات جدیدی روبرو نموده است. در همین راستا انتظار داریم، ضمن افزایش ردیف بودجه ای ویژه و مناسب در جهت تکمیل ادوات هواشناسی، توجهات ویژه ای برای حل مشکلات هواشناسی و زمینهای هواشناسی در سراسر استان بعمل آید."پیمان آرامون "سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری" ضمن تقدیر از عملکرد مطلوب هواشناسی با وجود کاستی های موجود، بر ضرورت همکاریهای پایدار و تداوم تدابیر اتخاذی جهت کاهش میزان خسارات و رشد جامعه تاکید کرد و گفت: "از هیچ کمکی در زمینه رفع مشکلات هواشناسی و ارتقای این نهاد تاثیر گذار دریغ نخواهیم کرد."وی همچنین لزوم آشکار سازی عملکرد و فعالیت های شبانه روزی کارشناسان هواشناسی، رایزنی های لازم جهت افزایش اعتبارات تخصیصی، حضور متخصصان هواشناسی در کارگروههای تخصصی استان جهت کاهش خسارات را از اولویت برنامه های این معاونت اعلام کرد.

موفقیت ایران در انتخابات شورای اجرایی سازمان جهانی هواشناسی20-03-1398

دکتر سحر تاج بخش، رییس سازمان هواشناسی ایران با کسب ۷۶ رای در مقابل نامزد عربستان موفق شد به عضویت شورای اجرایی سازمان جهانی هواشناسی در منطقه 2 درآید.به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی به نقل از روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، شورای اجرایی EC سازمان جهانی هواشناسیWMO متشکل از نمایندگان کشورهای مناطق شش گانه WMO است و در آن کلیه مستندات این سازمان نهایی می شود.ایران عضو منطقه ۲ آسیا است و ۶ صندلی در شورای اجرایی برای اعضای این گروه لحاظ شده که یک صندلی برای رئیس گروه( کشور امارات در حال حاضر) و ۵ صندلی برای سایر کاندیداها می باشد.از منطقه۲، کشورهای ایران، عربستان، هند، چین، ژاپن و کره جنوبی کاندید شدند (۶ کشور برای ۵ صندلی) پس از یک سری مذاکرات سنگین و بدون توافق هر ۶ کشور برای رآی گیری به فروم اصلی رفتند.در دور اول ۴ کشور هند، کره جنوبی، ژاپن و چین انتخاب شدند. ایران و عربستان با رای مساوی به دور دوم رفتند. در دور دوم ایران با ۷۶ رآی در مقابل عربستان با ۵۴ رآی موفق به کسب آخرین کرسی منطقه آسیا شد. در این اجلاس آلمان نیز با کسب ۹۸ رای با شکست نامزد پیشنهادی آمریکا (۴۴ رای) به عنوان رییسWMO انتخاب شد.

هواشناسی آذربایجان غربی در حاشیه دیدار ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به این  استان  شایسته تقدیر گردید

 به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی در حاشیه سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و در اسناع افتتاح چند پروژه عمرانی در شهرستان پلدشت،ماکو و بازرگان از جانب محمد اسلامی وزیر راه شهرسازی شایسته تقدیر قرار گرفت.حبیب عبدلی مدیر کل هواشناسی استان آذربایجان غربی در حاشیه این نشست به اسلامی وزیر محترم راه و شهرسازی اذعان داشت اقدامات هواشناسی این استان در طی ماههای گذشته به بار نشست چراکه منجر به کاهش خسارات جبران ناپذیر در سیل اخیر گردید. وی همچنین در خصوص سرمای دیر رس بهاره و سرمازدگی ناشی از آن اذعان داشت خرسندیم چرا که با همیاری و همکاری و صدور اطلاعیه ها، پیش آگاهیها  و اخطاریه ها در استان خسارت را به زیر 3% برسانیم و این یعنی کمک به رونق تولید اقتصادی در بخش کشاورزی  استان و کشورشدیم.اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز با ابراز خرسندی از این امر از تلاشهای بی وقفه تک تک کارکنان تلاشگر بویژه مدیرکل هواشناسی استان تقدیر نمود.

در نشست خبری مدیرکل هواشناسی استان عنوان شد:نقش هواشناسی درکاهش 78 درصدی خسارات سرمای دیرس بهاره در استان

مدیرکل هواشناسی آذربایجانغربی در نشست خبری به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی با اصحاب رسانه، از نقش هواشناسی در کاهش ۷۵ درصدی خسارات ناشی از سرمازدگی در این استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی آذربایجانغربی، در حال حاضر نقش اساسی علم هواشناسی و پیش بینی های دقیق و بهنگام در کاهش خسارات ناشی از مخاطرات جوی موضوعی غیرقابل انکار است و مصداق این موضوع در کاهش بروز سرمای دیررس بهاره طی سال جاری نمود پیدا کرد. در سال های اخیر هواشناسی نقش مهم و موثری در کاهش ریسک و مدیریت بحران های ناشی از پدیده های مخرب جوی نظیر پدیده سرمازدگی، سیل و توفان و… داشته و پیش بینی تغییر و ناپایداری جوی علاوه بر آگاهی دادن به بخش های مختلف جامعه نقش موثری در تصمیم گیری های اثر بخش مسئولان در پیشگیری از بروز حوادث و کاهش خسارات دارد.در همین راستا، حبیب عبدلی " مدیرکل هواشناسی استان آذربایجانغربی " طی یک نشست خبری به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی و نیز در جهت شناساندن اهمیت نقش هواشناسی و آگاهی بخشی به جامعه، به تشریح فعالیت های این دستگاه پرداخت.عبدلی در این نشست با اشاره به خسارتهای بخش کشاورزی در سالهای گذشته در آذربایجانغربی گفت: "متاسفانه بر اثر پدیده های مخرب جوی سالانه خسارات هنگفتی به کشاورزان وارد می شود و استان آذربایجان غربی با توجه به موقیعت جغرافیایی از این قائده مستثنی نیست. به طوری که در سال زراعی ۹۷-۹۶ حدود ۱۲۰۰ میلیارد ریال و سال زراعی ۹۶-۹۵ حدود ۶۳۰ میلیارد ریال خسارات به کشاورزان وارد شده است در این راستا پیاده سازی سامانه توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) می تواند بسیار موثر باشد و از شدت خسارت ها بکاهد."وی ادامه داد: "در این سامانه اطلاعات هواشناسی به شکل کاربردی و به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و با راه اندازی این سامانه و ارائه خدمات به کشاورزان خسارات سرمای دیررس بهاره در استان از ۲۷۰ هزار میلیارد ریال به ۳ هزار میلیارد ریال کاهش یافت که دستاورد مهمی در کاهش خسارات در حوزه کشاورزی استان محسوب می شود."حبیب عبدلی گفت: "با پیش بینی‌های به عمل آمده امسال تا ۷۵ درصد از سرمازدگی باغات استان جلوگیری شد به طوری که تا قبل از وقوع سرمای دیررس بهاره خسارات ۹۵ درصدی پیش بینی شده بود که با اطلاع رسانی های به موقع و تمهیدات جهاد کشاورزی و کشاورزان، این میزان به ۱۵ درصد رسید."مدیرکل هواشناسی استان با اعلام اینکه آذربایجان غربی رتبه هفتم از لحاظ بارندگی در سال زراعی ۹۸-۹۷ دارد، اظهار داشت: "حیات دوباره دریاچه ارومیه توفیق الهی بود و از دیدگاه هواشناسی وجود دریاچه ارومیه در تعدیل اقلیم و آب و هوای منطقه نقش به سزایی دارد و خشکی دریاچه ارومیه می‌توانست سبب تغییرات شدید اقلیمی در منطقه شود."

وی با یادآوری اینکه تداوم ترسالی قابل پیش بینی نیست، ادامه داد: "با توجه به انباشت خشکسالی در کشور و استان و اینکه در سال های گذشته بارش ها از سیر نزولی برخوردار بود و شاهد بهره برداری حداکثر و غیر اصولی در بخش منابع آبی بودیم، بارندگی های امسال اگر چه وضعیت خوبی داشت اما نتواست استان را از حالت خشکسالی دراز مدت نجات دهد."این مقام مسئول با بیان اینکه تعداد  ۱۴۴ ایستگاه هواشناسی در آذربایجان‌غربی وجود دارد که بهبود شرایط و رتبه آذربایجان‌غربی در هواشناسی کشوری مدنظر قرار داد، گفت: "افتتاح ۴ ایستگاه خودکار هواشناسی در شهرستان های چایپاره، اشنویه، خوی و سردشت از جمله اقدمات در سال گذشته بود و از ۱۴۴ ایستگاه ۹۴ ایستگاه بارانسنج در استان وجود دارد که در این زمینه رتبه اول را داراست."عبدلی استقرار سامانه رادار هواشناسی را اولویت نخست اداره کل هواشناسی استان عنوان و تاکید کرد: "در حال حاضردر خصوص مطالعات جانمایی رادار هواشناسی در استان ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار  در جلسه مدیریت بحران مصوب شده است و امیدواریم علاوه بر اعتبار جانمایی اعتبار فونداسیون و ساختمان نیز تامین گردد.وی توسعه و تکمیل شبکه ایستگاه های هواشناسی، توسعه و تکمیل زیرساخت های مخابراتی، ارتقا و توسعه شبکه بارنسنجی را از اولویت های کاری این اداره کل دانست و خاطرنشان کرد: "امضای تفاهم‌نامه با شهرداری ارومیه، نظام صنفی کشاورزی و اداره ورزش و جوانان از جمله اقدامات مهم اخیر هواشناسی بوده است."

گفتنی است، در این نشست خبری خبرنگارانی از خبرگزاری فارس، روزنامه همشهری، صدا و سیمای مرکز استان، اروم نیوز، باریش نیوز، خبرگزاری شبستان، روزنامه ایران، امانت، روزنامه آراز، روزنامه عصر آذربایجان، هفته نامه خط مردم، خبرگزاری آریا، خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری ایلنا، پایگاه خبری ارومیه نیوز، و روزنامه جوان حضور داشتند.

--------------------------------------------------------

پیام تبریک مدیر کل هواشناسی استان به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی

27-02-1398

میزان به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی حبیب عبدلی، مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی، با صدور پیامی فرارسیدن 27 اردیبهشت"روز روابط عمومی و ارتباطات" را تبریک گفت.متن این پیام بدین شرح است:       مقام معظم رهبری (مدظله العالی): "روابط عمومی آیینه تمام نمای مراکز، سازمان‌ها و نهادهای مختلف است که با هدف بهبود کیفیت خدمت‌رسانی به مردم و ارتقای سطح ارتباطات با بخش های مختلف یک جامعه، ایجاد شده است و در عصر حاضر که عصر ارتباطات سریع می باشد وجود چنین تشکیلاتی آن هم در سطحی متعالی و برخوردار از روش های پیشرفته و البته الکترونیک برای ارتباط و اطلاع رسانی، امری ضروری و غیر قابل اجتناب است.بی شک این روز تداعی گر اهمیت و نقش روز افزون صنعت روابط عمومی در دنیای ارتباطات است که امروزه به قلب تپنده مجموعه های مختلف تبدیل شده است.امروزه روابط عمومی نه به عنوان یک سامانه تشریفاتی و حتی اجرایی بلکه به عنوان یک سامانه مشورتی و مدیریتی و به عنوان عنصر اصلی در ارتقا و پیشرفت هر سازمانی جایگاه ویژه‌ای دارد و بدون روابط عمومی هیچ فعالیتی انعکاس نمی یابد. اینجانب روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی را به مدیران، کارشناسان و فعالان زحمت کش و سخت کوش این عرصه بالاخص همکاران ارجمند روابط عمومی هواشناسی سطح کشورکه با الهام از هم افزایی، هم اندیشی، همسویی و با تدبیر و امید درجهت تحقق پیام روابط عمومی "همدلی و هم‌زبانی" فعالیت می‌کنند، تبریک و تهنیت عرض کرده، امیدوارم این روز نقطه عطفی در توسعه و تحول روابط عمومی‌ها و شناساندن اهداف کلان سازمان هواشناسی در کشور باشد.

------------------------------------------------------------------

امضاء تفاهم نامه همکاری میان ادارات کل هواشناسی و ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی  17-09-1397

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، در نشستی با حضور مدیرکل ورزش و جوانان استان، دو طرف ضمن برشمردن فعالیت های گسترده، تفاهم نامه همکاری مشترک به امضا رساندند. حبیب عبدلی مدیرکل هواشناسی در این نشست ضمن تقدیر ویژه از حضور قهرمان ملی و بین المللی کشتی و مدیرکل اداره ورزش و جوانان دکتر عبداله چمن گلی اذعان داشت «خوشحالیم که امروزه هواشناسی توانسته تاحدودی جایگاه خود را در تمامی زمینه ها و در جوامع بین المللی و ملی بویژه  اجرای مسابقات ورزشی پیدا کند چرا که نقش مؤثر پارامترهای هواشناسی در تمامی فعالیتهای اجتماعی ـ فرهنگی و علی الخصوص در زمینه ورزش، قبل و حین انجام مسابقات، غیرقابل انکار است.  وی در ادامه گفت: «هر ورزشي نيازمند آب و هواي خاص  بوده که وجود فشار هوا و عامل ارتفاع و تنوع آب و هوایی  حتی در مقیاس های کوچک تاثیر بسزایی در فیزیک بدنی و عملکرد ورزشکاران دارد و بازیکنان با آشنایی و اشرافیت به پارامترهای هواشناسی و اطلاعات هواشناختی از آن منطقه، تمرینات استقامتی و تکنیکی متناسب با آن شرایط را آموزش دیده و به مرحله اجرا در خواهند آورد که اینگونه نقش هواشناسی در ورزش مشخص می گردد.» وی خاطر نشان کرد: «هواشناس مي تواند با ارائه اطلاعات تخصصی و پيش آگاهي هاي جوی، ورزشكاران و مربیان و مسئولین برگزار کننده و تماشاگران را در انجام بهتر مسابقات و فعاليتهاي ورزشي ياري و لذت پخش نمایند» عبداله چمن گلی نیز در ادامه ضمن قدردانی از زحمات شبانه روزی کارکنان هواشناسی نقش هواشناسی را در تمامی زمینه ها علل خصوص برگزاری مسابقات ورزشی لازم و ضروری دانست و به امضاء تفاهم نامه پرداخت. در این تفاهم نامه که با هدف گسترش و ترویج امر ورزش و سلامتی  در بین خانواده های اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی و ایجاد بستر مناسب جهت همکاری های مشترک در راستای ارتقاءفرهنگ ورزش در سطح استان امضا شد، فعالیت های مشترکی چون ایجاد شرایط لازم به منظور اجرای مشترک برنامه های ورزشی درسطح استان و حوزه مدیریت  هواشناسی استان، ارائه خدمات و تسهیلات در اجرای برنامه های ورزشی و اجتماعی طبق وظایف و اختیارات سازمانی با هدف ارتقاء فرهنگ ورزش در بین کارکنان هواشناسی  و استفاده مطلوب از علوم هواشناسی در امر ورزش وتوسعه آن، تقویت حضور و فعالیت خانواده های کارکنان هواشناسی در رویدادهای ورزشی، ایجاد بستر مناسب جهت همکاری های مشترک در راستای ارتقاء فرهنگ ورزش در سطح استان به توافق طرفین رسید. گفتنی است این تفاهم نامه در 5 ماده و 3 صفحه و در دو نسخه تنظیم گردید و همگی دارای حکم واحد بوده و در تاریخ 1397/09/17 به امضاء طرفین رسید و از تاریخ مذکور به مدت چهار سال قابل اجرا خواهد بود .

پیام تسلیت مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی به مناسبت فرارسیدن سالروز اربعین حسینی  07-08-1397

 حبیب عبدلی، مدیرکل هواشناسی استان طی پیامی سالروز اربعین واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش را تسلیت گفت.

به گزارش روابط عمومی اداره مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی  حبیب عبدلی، مدیرکل هواشناسی استان در آستانه فرا رسیدن بیستمین روز از ماه صفر و سالروز اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله (ع) ، طی پیامی این مناسبت را به مردم شریف استان و کارکنان هواشناسی استان آذربایجان غربی تسلیت گفت.

متن کامل این پیام به شرح ذیل می باشد:

به یاد کربلا دلها غمین است دلا خون گریه کن چون اربعین است

چهل شب و روز غمگین برخاندان و اولاد اباعبدالله الحسین (ع) گذشت وشراره های ناپاکی ، نامروتی و ناجوانمردی بر پیکر پاکترین ومظلومترین خاندان بشریت نقش بست ، ولی خروش واستقامت جاودانه شیرزن دشت کربلا ،زینب (س) ، برگی حماسی بر کتاب تاریخ بشریت افزود و تا ابد نقشه شوم و خیال واهی دشمنان قسم خورده انسانیت و آزادگی را نقش برآب کرد. بدینوسیله برخود وظیفه دانسته ، فرا رسیدن سالروز اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت سیدالشهداء (ع) را به مردم شریف  و کلیه کارکنان خانواده هواشناسی تسلیت وتعزیت عرض نموده واز خداوند متعال قبولی عزاداریها وشفاعت اربابمان حسین (ع) را در این ایام برا ی همگان آرزومندم .

 

 دیدار مدیر کل هواشناسی با سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی  14-07-1397

حبیب عبدلی مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی با حضوردر دفتر پیمان آرامون سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی در خصوص عملکرد و چالشهای این اداره کل دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار مدیرکل هواشناسی استان ضمن معرفی اداره کل هواشناسی به عنوان دستگاه متخصص وخدمات رسان افزود:  تعداد پرسنل این اداره کل در استان 92 نفر بوده که از این تعداد 48 نفر در ادارات ستادی(اداره کل، فرودگاه، ایستگاه نازلو) به صورت شیفتی و یا تمام وقت مشغول بکار بوده است.

عبدلی ضمن ارائه آمار عملکرد این اداره کل در سطح استان و کشور به سامانه توسعه هواشناسی کاربردی و افراد پوشش یافته برای جلوگیری از خسارت و کاهش خسارت را75000 نفر اعلام نمود.

وی در این خصوص گفت: طرح توسعه هواشناسی کاربردی همه اقشار منجمله کشاورزان،  باغداران، نوغانداران، ایمنی حمل و نقل، آبزیان، مراکز علمی تحقیقاتی، ورزشی و اکثر دستگاههای اجرایی و عملیاتی و... از خدمات این سازمان استفاده مینمایند .

حبیب عبدلی با اشاره به  خدمات الکترونیک و غیر حضوری این اداره کل نیز اشاره ای به ارسال پیامک، سامانه های اطلاع رسانی،  تلفنهای گویا و نرم افزار هواشناسی نمود و افزود: با این اقدام از ترددهای درون شهری غیر ضرور جلوگیری گردیده و سعی کرده ایم با کمترین هزینه و حتی در بیشتر مواقع بدون هزینه و صرف وقت خدمات خود را به جامعه هدف با دقت فراوان در سریعترین زمان ممکن ارائه نمائیم.

مدیرکل  هواشناسی استان به بیان  ارائه داده های تخصصی در قالب سامانه توسعه هواشناسی کاربردی(تهک)با اولویت کاربر محوری، به برگزاری کارگاه های آموزش توسط کارشناسان و دبیران این سامانه در محل  مزارع، استخرهای پرورش ماهی، سامانه های مسافربری به صورت چهره به چهره پرداخت و گفت: در سال گذشته  با همت همکاران خود موفق به جلوگیری از خسارت 689/120 میلیون ریالی در بخش کشاورزی شدیم .

ایشان در پایان در خصوص نقش هواشناسی در توسعه پایدار اذعان داشت هواشناسی تنها دستگاهی است که از آینده اطلاع رسانی کرده،  وی همچنین در زمینه چالشها و کمبودها به موردهای ضرور بیشتر تکیه داشتند و خاطر نشان گردیدند که  سامانه رادار هواشناسی، مشکلات حقوقی زمینهای هواشناسی در استان، توزیع مناسب ایستگاههای خودکار هواشناسی و گذر از ایستگاههای سنتی به خودکارکمبود ایستگاههای خودکار و عدم تکمیل سنسورهای هواشناسی اتوماتیک  و ارتقاء آنها در استان و مصوب شدن افزایش تعداد ایستگاههای هواشناسی خودکار جاده ای در راستای اطلاع رسانی به موقع در شرایط بحرانی نیازمند حمایت ویژه معاونت محترم می باشیم.

 پیمان آرامون سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی نیز در این دیدار عملکرد هواشناسی و نیاز به اطلاعات آن را بسیار گسترده بیان کرد و ابراز داشت: در بررسی مشکلات هواشناسی استان و تعامل در جهت پیگیری افزایش اعتبارات تملک دارایها و هزینه ای دستگاه متبوع از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

 برگزاری دوره آموزشی و تربیتی امربه‌معروف و نهی از منکر در هواشناسی استان آذربایجان غربی 11-07-1397

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، در راستای احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر و آشنایی بیشتر مجموعه با این فریضه و همچنین در جهت اجرایی نمودن برنامه های دهگانه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، یک دوره کلاس آموزشی در محل سالن اجتماعات برگزار شد، جلال کاویانی مدرس دوره، به تبیین جایگاه این فریضه درمیان احکام شرعی و فروع دین پرداخت و آن را پالایش دهنده و احیاگردین و حیات بشر دانست که با عمل به آن سلامت شخص و جامعه حفظ خواهد شد. وی درقسمتی ازسخنان خود به تشریح وظایف کارمندان در محیط اداری نسبت به احیاء این فریضه پرداخت و تصریح کرد: وظیفه کارکنان نسبت به خود این است که همواره به حسابرسی از خود پرداخته و لحظه ای از خود غافل نباشند. وی یادآور شد: کارکنان نسبت به همکار نیز وظایفی دارند که عبارت است ازصمیمیت، مشورت، احساس تعهد نسبت به مسائل دینی و اخلاقی و نبود حسادت که تمام این مواردلازمه و مقدمه برای عمل به امربه معروف ونهی ازمنکرمی باشد. حبیب عبدلی نیز در سخنانی ضمن تشکر از حضور استاد کارویانی گفت: امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از ارزش های متعالی اسلامی ناب محمدی (ص)، نخستین گام در کاهش آسیب های اجتماعی و انواع جرم در جامعه است. وی گفت: اقشار مختلف مردم به خصوص کارکنان نظام اداری باید بدانند که امر به معروف و نهی ازمنکر مچ گیری و یا بازی کردن با آبروی و شخصیت مردم نیست بلکه هدایت مردم به مسیر ارزش های متعالی اسلام ناب محمدی (ص) و زدودن افعال نادرست از چهره جامعه ایران اسلامی است و مردم باید بدانند در صورتی که فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه احیاء شود بسیاری از مشکلات اخلاقی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در جامعه حل می شود و این فریضه الهی زمینه ساز معرفی جامعه ای پاک همراه با رعایت همه اصول خداوندی و وجدانی خواهد بود.

هواشناسی آذربایجان غربی با ارائه اطلاعات جوی، یکی از حامیان و هواداران سی و سومین تور دوچرخه سواری ایران ـ آذربایجان شد09-07-1397

مدیرکل به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، سی و سومین دوره تور بین المللی ایران- آذربایجان که در شش مرحله به مسافت ۹۹۹ کیلومتر در مسیر استان های آذربایجان غربی، اردبیل و آذربایجان شرقی و با حضور هشت تیم خارجی و پنج تیم داخلی در حال برگزاری است، در مراحل اول و دوم، آذربایجان غربی میزبان این دور از مسابقات بود که این مرحله ها را با موفقیت و با همراهی اداره کل هواشناسی به اتمام رسانده و دوچرخه سواران برای تدوام مسابقات وارد دو استان دیگر شده اند.حبیب عبدلی «مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی» در خصوص برگزاری این دور از مسابقات اذعان داشت: «خوشحالیم که امروزه هواشناسی توانسته تاحدودی جایگاه خود را در تمامی زمینه ها و در جوامع بین المللی و ملی بویژه  اجرای مسابقات ورزشی پیدا کند چرا که نقش مؤثر پارامترهای هواشناسی در تمامی فعالیتهای اجتماعی ـ فرهنگی و علی الخصوص در زمینه ورزش، قبل و حین انجام مسابقات، غیرقابل انکار است.  وی در ادامه گفت: «هر ورزشي نيازمند آب و هواي خاص  بوده که وجود فشار هوا و عامل ارتفاع و تنوع آب و هوایی  حتی در مقیاس های کوچک تاثیر بسزایی در فیزیک بدنی و عملکرد ورزشکاران دارد و بازیکنان با آشنایی و اشرافیت به پارامترهای هواشناسی و اطلاعات هواشناختی از آن منطقه، تمرینات استقامتی و تکنیکی متناسب با آن شرایط را آموزش دیده و به مرحله اجرا در خواهند آورد که اینگونه نقش هواشناسی در ورزش مشخص می گردد.» عبدلی در خاتمه خاطر نشان کرد: «هواشناس مي تواند با ارائه پارامترها و اطلاعات جوّي و پيش آگاهي هاي لازم، ورزشكاران و مربیان و مسئولین برگزار کننده و تماشاگران را در انجام بهتر فعاليتهاي ورزشي ياري و با لذت پخش نمایند» وی شرایط جوی جهت انجام این دوره از مسابقات را در استان مساعد اعلام کرده و نحوه اطلاع رسانی را در این خصوص با ارسال پیش بینی ویژه قبل از مسابقات ورزشی به مسئولین اجرایی و اطلاع رسانی بهنگام شرایط جوی موجود و لحظه ایی را در مسیر حرکت دوچرخه سواران از طریق نرم افزار و تابلوهای هوانما عنوان و برای کلیه دوچرخه سواران، بویژه رکابزنان میهن عزیزمان ایران، آرزوی سلامتی و موفقیت نمود.

امضاء تفاهم‌نامه‌ همکاری بین هواشناسی و سازمان نظام مهندسی صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی 08-07-1397
 فرمانداراداره کل هواشناسی آذربایجان غربی و سازمان نظام مهندسی صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان تفاهم‌نامه همکاری امضاء نمودند.به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی، پس از برگزاری جلسات مشترک و آماده سازی زمینه همکاری بین اداره کل هواشناسی با سازمان نظام مهندسی صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی در خصوص نحوه همکاری و ارائه خدمات هواشناسی کاربردی، ظرفیت‌سازی، تحقیقات و همچنین اطلاع رسانی بموقع در زمینه همکاری‌های مشترک با شعار امنیت غذایی محصولات کشاورزی، تفاهم‌نامه همکاری با حضور مدیران دو دستگاه به امضاء رسید.در نشستی که با حضور مدیران کل، معاونین و جمعی از روسای هواشناسی و سازمان نظام مهندسی صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی در سالن کنفرانس هواشناسی ارومیه برگزار شد، حبیب عبدلی مدیرکل هواشناسی استان ضمن معرفی اهداف کلیدی سامانه تهک، به تشریح خدمات موجود اشاره  و به بسط بیشتر آن در جامعه کشاورزی از طریق همکاری‌های مشترک با سازمان نظام مهندسی صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی پرداخت.در ادامه، آقائی ریاست سازمان نظام مهندسی صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی ضمن قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه هواشناسی استان، در زمینه امنیت غذایی و شناساندن خدمات هواشناسی به عامه مردم علی الخصوص کاربران نهایی بخش کشاورزی و باغداری اعلام آمادگی نمود.در ادامه در خصوص معرفی کارشناسان مربوطه از طرف هر دو دستگاه، تهیه و تنظیم فرم نیازسنجی کاربران و تولیدکنندگان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برگزاری جلسات مشترک کارشناسی، بازدید و ... گفتگو شد.

تقدیر فرماندار تکاب از هواشناسی این شهرستان در اطلاع رسانی سریع و بهنگام پیش آگاهی های جوی
 

 فرماندار شهرستان تکاب با اهدای لوح تقدیر به هواشناسی، از اطلاع رسانی سریع و بهنگام پیش آگاهی های جوی در حفاظت از جان و مال مردم به ویژه پیش از بارندگی های سیل آسای اخیر، تجلیل کرد.به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجانغربی، در پی بارشهای شدید بهاری طی یک ماهه گذشته در مناطق مختلف استان و وقوع سیلاب ناگهانی که منجر به خسارتهای جانی و مالی در برخی شهرها و روستاها شد، این اداره کل و به تبع آن، سایر ادارات شهرستانی، با انتشار اطلاعیه‌ ها و اخطاریه های جوی، از بروز خسارتهای بیشتر جلوگیری کرده و با توجه به شعار امسال سازمان هواشناسی، حفاظت از جان و مال مردم را در اولویت برنامه های خود قرار داده است. در همین راستا فرمانداری تکاب با اهدای لوح تقدیر به رئیس اداره هواشناسی این شهرستان از عملکرد این مجموعه در حفاظت از جان و مال مردم، به ویژه اطلاع رسانی وضعیت جوی قبل از سیلهای اخیر و سیل روستای سبیل این شهرستان تجلیل کرد.
در بخشی از این لوح تقدیر که به امضای علی مکرمی "فرماندار تکاب" رسیده و به رسول جبرئیلی " رئیس اداره هواشناسی سینوپتیک شهرستان تکاب" اهدا شده، آمده است: " این لوح به پاس زحمات جنابعالی در اطلاع رسانی سریع و بهنگام در زمینه پیش آگاهی جوی به منظور حفاظت از جان و مال مردم در مورخه 97/03/04 پیش از سیل روستای سبیل تقدیم می گردد."

 

برگزاری نشست دبیران تهک کشاورزی آذربایجان غربی با شعار تامین امنیت غذایی، کاهش خسارات ناشی از پدیده های زیانبخش جوی
 


کارگروه تهک کشاورزی استان با حضور مدیرکل هواشناسی، بار دیگر آستین همت بالا زده و در راستای تولید کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی، اولین نشست تخصصی خود را با شعاری نو در سال جاری برگزارکرد.به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان اولین جلسه دبیران تهک کشاورزی آذربایجان غربی با حضور مدیر کل، معاون و دبیران محصولات غالب تحت پوشش کشاورزی استان کارگروه دبیران توسعه هواشناسی کاربردی در بخش کشاورزی استان آذربایجان غربی با شعار تامین امنیت غذای، کاهش خسارات ناشی از پدیده های زیانبخش جوی و ارائه داده محصول متفاوت و بهینه توصیه های هواشناسی کشاورزی به کاربران نهاییو بمنظور استماع گزارش فعالیتهای انجام شده سال قبل، تحلیل بازخوردهای اخذ شده، بروز رسانی نیازسنجی کاربران، تولید داده محصول کاربر محور و همت مضاعف دبیران در تحقق برنامهای عملیاتی تنظیمی سال 97 در محل اداره کل برگزارشد. در این جلسه حبیب عبدلی "مدیرکل هواشناسی استان" چشم انداز آتی هواشناسی را خدمات رسانی بر اساس کاربر محور بودن دانست و خاطر نشان کرد: "رمز ماندگاری سازمان، سامانه توسعه هواشناسی کاربردی( تهک) است و بایستی توصیه های تخصصی به کاربران نهایی به بیان ساده و در کوتاه ترین زمان با سامانه های توزیع داده محصول اطلاع رسانی شود."
در ادامه جلسه هر کدام از دبیران چالشها و نیازهای محصولات تحت پوشش شامل (گندم، چغندر قند، آفتابگردان، کدوآجیلی، سیب، انگور، هلو، گلخانداران، پرورش زنبور عسل، دام سبک و شیلات و آبزیان ) را مطرح و تصمیمات لازم در پیشبرد اهداف توسعه هواشناسی کاربردی در بخش کشاورزی اتخاذ گردید.

هواشناسی استان آذربایجان غربی در صدر برترین های  سازمان هواشناسی کشور

 هواشناسی  آذربایجان غربی در حاشیه نشست پنجاه و سوم مدیران کل هواشناسی با 2 نماینده، یکی از استانهای برتر  کشور شد. به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی ،  نشست سالیانه و پنجاه و سوم مدیران کل سازمان با حضور دکتر پرهیزکار رئیس سازمان ، مدیران کل استانها ، مدعوین وزارت راه و شهرسازی در تاریخ های 18 و 19 اردیبهشت در محل سازمان هواشناسی برگزار شد که در ارزیابی های استانی ، آذربایجان غربی با 2 نماینده یکی از استانهای برتر در علوم هواشناسی کشوری شد ،گفتنی است که در این ارزیابی، یداله علی نژاد ، رئیس اداره توسعه مدیریت و منابع، کارشناس برتر حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع و علیرضا بهشتی، رئیس  اداره اطلاعات و فناوری، کارشناس برتر حوزه معاونت فنی و شبکه ایستگاهها انتخاب شده و مورد تقدیر قرار گرفتند.کسب این موفقیت را به مدیر کل و مجموعه همکاران تلاشگر هواشناسی استان تبریک و تهنیت عرض می نماییم.

نشست صمیمانه هواشناسی آذربایجان غربی با مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان21-01-1397

حبیب عبدلی، "مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی" در نشستی صمیمانه، میزبان حجت الاسلام سید حامد ساجدی نژاد، "مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان" بود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، در این نشست صمیمانه که به میزبانی هواشناسی انجام شد، حبیب عبدلی "مدیرکل هواشناسی استان" اظهار داشت: "یکی از اهداف راهبردی سازمان هواشناسی کشور در دولت تدبیر و امید، توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) در حوزه های مختلف به ویژه تهک کشاورزی است که استان آذربایجانغربی نیز با توجه ظرفیت ها و پتانسیل های موجود، در این رابطه پیشتاز و توسعه و نگهداری شبکه دیده بانی برای پایش مستمر جو و ارتقای سامانه های اطلاع رسانی در جهت خدمت رسانی با وجود گستره وسیع کاربران در استان بوده و سعی شده تا در راستای تحقق اهداف سازمان مرکزی، به تولید داده و محصول از دیدگاه توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) نگریسته شود. وی با ارائه توضیحات بیشتر در این خصوص گفت: "تلاش هواشناسی در این راستا است که کمیت و کیفیت داده ها و محصولات هواشناسی مورد نیاز کاربران نهایی در حوزه های کشاورزی، حمل و نقل، عمران و شهرسازی و ... در حدی باشد که نیاز آنان را برآورده کرده و آنها با استفاده از این اطلاعات، بهره وری مناسب و قابل قبولی داشته باشند. در این راستا اداره کل هواشناسی استان در بخش آگاهی بخشی محصولات و اطلاعات خود به بیش از ۷۴ هزار کاربر در بخش کشاورزی و بیش از ۶۰ هزار کاربر در بخش عمران و شهرسازی اطلاع رسانی می نماید که می تواند صرفه جویی زیادی را برای استفاده کنندگان، در زمان بحران و خسارتهای احتمالی به همراه داشته باشد."
در ادامه این دیدار، حجت الاسلام و المسلمین سید حامد ساجدی نژاد، "مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی" نیز با تبیین جایگاه با ارزش این اداره کل در جامعه بیان داشت: "تلاش هاي تک تک کارکنان این دستگاه که در راه خدمت به اسلام و انقلاب نقش کلیدی داشته انکار ناپذیر بوده و قابل تقدیر است و در راه تحقق اهداف، سازمان جهاد کشاورزی از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد."
"مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی" در خاتمه این دیدار، ضمن تقدیر از حضور مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی در اداره کل هواشناسی و بیان وظیفه هواشناسی که پایش مستمر جو و پدیده های جوی است، گفت: "در راه رسیدن به اهداف سازمانی برای خدمت به مردم و نظام از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد و به طور مستمر و شبانه روزی در تحقق اهداف راهبردی و توسعه پایدار جامعه، همگام با سازمان جهاد کشاورزی خدمت رسانی خواهیم کرد."

برگزاری اولین جلسه تهک کشاورزی با محوریت هشدار سریع سرمازدگی بهاره باغات استان آذربایجان غربی18-01-1397

 اولین جلسه تهک کشاورزی با موضوع هشدار سریع سرمازدگی بهاره باغات استان آذربایجان غربی بر اساس پروتکل ابلاغی سرمازدگی سازمان در سال جدید برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، این جلسه به عنوان اولین جلسه توسعه هواشناسی کاربردی در بخش کشاورزی، در مورخه 97/1/18 و با هدف جلب مشارکت و تعیین وظایف هرکدام از دستگاههای اجرایی مرتبط با موضوع تبین بسترهای ارتباطی و نحوه اطلاع رسانی، برنامه ریزی جهت تشکیل کارگاههای آموزشی و جلسات توجیهی برای باغداران و افراد تاثیرگذار محلی، تشکیل اطاق بحران و نیز اثر بخشی اجرای سامانه به ریاست مهندس عبدلی "مدیرکل هواشناسی استان"، در محل این اداره کل برگزار گردید.
در آغاز این جلسه که با موضوع هشدار سریع سرمازدگی بهاره باغات استان تشکیل شد، حبیب عبدلی "مدیر کل هواشناسی آذربایجان غربی " ضمن تبریک سال نو و آرزوی سالی توام با سلامتی و همت مضاعف، به بیان چشم انداز سازمان هواشناسی کشور بر اساس سامانه توسعه هواشناسی کاربردی(تهک) و با محوریت ارائه خدمات به کاربران نهایی و موفقیت ها در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: "شعار سازمان جهانی هواشناسی در سال 2018 با عنوان « آماده باش جوی، هوشیاری اقلیمی » بود؛ و این شعار بيانگر آنست كه بايد به مسئله آب و هوا توجه جدی شود." وی همچنین گفت: "به منظور پایش خشکسالی و سرمازدگی و شناسایی خرد اقلیم ها تلاش و با انعقاد تفاهم نامه ها و همچنین انجام تحقیقات جامع در زمینه مکان یابی اقدام به نصب سنجنده های هواشناسی در مکانهای معین، از محل اعتبارات 1% تحقیقاتی خواهیم کرد."
در ادامه این جلسه که معاونت توسعه و پیش بینی هواشناسی استان، اعضای کمیته هواشناسی کشاورزی، کارشناسان مدیریت بحران، ترویج و روابط عمومی جهاد کشاورزی و کارشناسان بیمه محصولات کشاورزی نیز در آن حضور داشتند، هرکدام از شرکت کنندگان نظرات کارشناسی خود را به منظور کاهش خسارات سرمازگی باغات استان مطرح؛ و مصوبات جلسه برای اقدمات بعدی تنظیم شد.

 

در دیدار مدیران کل هواشناسی و راه و شهرسازی استان مطرح شد: حمل و نقل عرصه تبدیل اطلاعات مجازی هواشناسی به ارزشهای واقعی مادی08-01-1397


مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی در دیدار با مدیرکل راه و شهرسازی، به بررسي زمينه های استفاده مشترک از امکانات و منابع بخش‌های گوناگون حمل‌ونقل در راستای تبدیل اطلاعات مجازی هواشناسی به ارزشهای واقعی مادی تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌غربی، حبیب عبدلی در دیدار با ابراهیم مبارک‌قدم "مدیر کل راه و شهرسازی" گفت : "ایجاد بهره وری زیاد با کاربست اطلاعات هواشناسی در حمل و نقل کتمان ناپذیر بوده و امروزه شرط کارایی عوامل و اجزای سخت افزاری بخش حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی به طور قطع در گرو صحت و قابلیت عوامل نرم افزاری مانند مدیریت اجزا، و بروز رسانی داده ها اطلاعات و استفاده بهنگام از این اطلاعات است؛ و از جمله کاربرد اطلاعات هواشناسی، می توان به بخش حمل و نقل اشاره کرد که دارای سابقه تاریخی است."وی همچنین خاطر نشان کرد: "نقش اطلاعات هواشناسی در حرکت ناوگانهای زمینی، دریایی،ایمنی پرواز و ریلی بسیار گسترده بوده و عملاً بدون این اطلاعات مدیریت این شبکه عظیم میسر نخواهد بود.
" مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی " در ادامه افزود: "لزوم بازنگری به زیر ساختها جهت کاهش ضریب خطا در امر هوانوردی جزء اولویت های این اداره کل بوده و قرار است طی فروردین ماه جاری اعلام گردند.عبدلی در خصوص پیش بینی های هواشناسی در حوزه حمل و نقل نیز گفت: "پیش بینی های جوی عامل اصلی در مدیریت بهینه حمل و نقل بوده و در صورت توجه به اطلاعیه صادره از سوی هواشناسی، اثربخشی و کارایی این بخش در راستای ايجاد هماهنگی بیشتر قسمتهای این حوزه افزایش می‌یابد."در این دیدار، ابراهیم مبارک‌قدم "مدیر کل راه و شهرسازی" نیز استفاده از تجارب، توانمنديها و ظرفیتهای مشترک را ضروری دانست و اذعان داشتند که بیانات مدیرکل هواشناسی را در محوریت سخنان شورای حمل و نقل خواهند داشت وی نیز در خاتمه برای مدیرکل هواشناسی آرزوی توفیق خدمتی نمودند و به ثمر رسیدن نقطه نظرات را خواهان گردیدند.

 

حضور فرماندار پیرانشهر به همراه جانشین فرماندهی نیروی انتظامی در اداره هواشناسی این شهرستان به مناسبت روز جهانی هواشناسی03-01-1397

فرماندار پیرانشهر به همراه جانشین فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان از اداره هواشناسی پیرانشهر در روز جهانی هواشناسی بازدید و از زحمات همکاران هواشناس تقدیر کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجانغربی، در سومین روز از سال جدید، برابر با ۲۳ مارس ۲۰۱۸ که به نام " روز جهانی هواشناسی " نامگذاری شده است، سید علی ترابی "فرماندار پیرانشهر" با حضور در اداره هواشناسی، به همراه سرهنگ ارجمندی، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی این شهرستان، از نزدیک سال نو و روز هواشناسی را به این قشر زحمتکش، به ویژه کارکنان هواشناسی پیرانشهر تبریک گفت.ترابی ضمن تبریک سال نو و روز جهانی هواشناسی گفت: "هواشناسی يکی از اساسی ترين عوامل رشد و توسعه پايدار بوده و در تمام بخش های اقتصادی، کشاورزی، اجتماعی ،حمل و نقل، گردشگری تاثيرگذار است."
فرماندار پیرانشهر جمع آوری داده های هواشناسی، پيش بيني در زمينه مخاطرات جوی را در تامين و ارتقاء سلامت و سفرهای ايمنی جاده ای بسيار مهم خواند و گفت: "آگاهي و شناخت اقليم و آب و هوا و تغييرات آن، می تواند در تصميم گيری ها كمك بزرگی نمايد." وی با اشاره به 23 مارس مصادف با سوم فروردين ۱۳۹۷ به عنوان روز جهاني هواشناسی اظهار داشت: "شعار سال « آماده باش جوی، هوشیاری اقلیمی » انتخاب شده است؛ و اين شعار بيانگر آنست كه بايد به مسئله آب و هوا توجه جدی شود."فرماندار پیرانشهر با بیان اینکه مطلع بودن از اقلیم و هواشناسی برای امورات روزمره مردم بسیار مهم است، گفت: "پیش بینی هواشناسی مهترین عامل در توسعه و ارتقاء فعالیت های زندگی افراد است و اهمیت هواشناسی در بخش های مختلف انکار ناپذیر است."
وی در پایان، این روز را به کلیه همکاران زحمت کش اداره هواشناسی پیرانشهر، و کارشناسان جامعه هواشناسی تبریک گفته و توفیق روزافزون این قشر فعال و پویا را درمسیر تحقق اهداف ایران اسلامی و دولت تدبیر و امید از درگاه ایزد منان خواستار شد.
در ابتدا، رحمان ابراهیمی " رئیس اداره هواشناسی سینوپتیک پیرانشهر " ضمن ابراز خرسندی و تقدیر و تشکر از حضور فرماندار شهرستان در این اداره به مناسبت روز جهانی هواشناسی، گفت: " این حضور نشان از درک عمیق مقام عالی دولت در پیرانشهر از نقش هواشناسی در توسعه پایدار جامعه بوده و قطعاً توجه ویژه آقای فرماندار به هواشناسی و تبریک حضوری ایشان به مناسبت روز جهانی هواشناسی، مایه دلگرمی و انگیزه مضاعف همکاران در انجام وظایف سازمانی به ویژه در جهت تحقق و عملی شدن شعار "آماده باش جوی، هوشیاری اقلیمی" خواهدبود."
گفتنی است که حضور فرماندار پیرانشهر در اداره هواشناسی این شهرستان، بصورت کاملاً سرزده و بدون اطلاع قبلی بود و در زمان بازدید، علی ترابی در تماسی تلفنی، انتصاب و همچنین سال نو و روز جهانی هواشناسی را به "مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی" تبریک گفت.

پیام تبریک استاندار آذربایجان غربی به مناسبت سوم فروردین، روز جهانی هواشناسی

03-01-1397

محمد مهدی شهریاری "استاندار استان آذربایجان غربی" طی تماس تلفنی با " مدیرکل هواشناسی " و ارسال پیامی، فرا رسیدن سوم فروردین ( 23 مارس )، روز جهانی هواشناسی را به کارکنان هواشناسی و فعالان این عرصه تبریک گفت.
به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی، در پیام تبریک محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی به مناسبت روز جهانی هواشناسی آمده است: "امروزه پیش بینی و اطلاعات هواشناسی اهمیت انکارناپذیری در زندگی روزمره مردم در بسیاری از بخش ها اعم از ترابری، کشاورزی و امنیت غذایی، اقتصاد، گردشگری و ... دارد و هواشناسی، در واقع یکی از ارگانهای استراتژیک کشور بوده و در حکم یک چراغ راهنما برای مسئولین و مردم است. امروزه خدمات آن در بعد استانی با توجه به اینکه این استان در معرض انواع مخاطرات آب و هوایی قرار دارد بر کسی پوشیده نیست و این داده ها و اطلاعات هواشناسی است که در تصمیم سازی و تصمیم گیری مسئولان نقش بسزایی ایفا می کند. بنابراین حساسیت و نقش سازنده آن در کلیه امور موجب گردیده روز 23 مارس مصادف با سوم فروردین به نام روز جهانی هواشناسی، نامگذاری شود تا بیانگر اهمیت این علم در دنیا گردد.
در استان آذربایجان غربی نیز فعالیتهای بی وقفه کارکنان صدیق هواشناسی اهمیت این دستگاه خدمتگذار و علمی را بیشتر ملموس نموده است.
بدینوسیله این مناسبت را به تمامی اقلیم شناسان، پژوهشگران این عرصه بویژه کارکنان اداره کل هواشناسی استان تبریک می گویم و امیدواریم با همت مضاعف همه این عزیزان و با توجه به شعار سال 2018 " آماده باش جوی، هوشیاری اقلیمی "، دست در دست هم نهیم تا با آگاهی و شناخت شرایط آب و هوا و تغییرات آن و با نگرش علمی، هرگونه چالش اقلیمی را مدیریت نماییم چرا که بدون شک، پیش نیاز اساسی تصمیم گیری ها در تمام زمینه های توسعه پایدار استان است.

پیام تبریک مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی به مناسبت روز جهانی هواشناسی   03-01-1397

حبیب عبدلی طی پیامی فرا رسیدن سوم فروردین ( 23 مارس )، روز جهانی هواشناسی را به کارکنان هواشناسی استان و  جامعه هواشناسی تبریک گفت.به گزارش روابط عمومی هواشناسی آذربایجان غربی، در پیام عبدلی مدیر کل این استان به مناسبت روز جهانی هواشناسی آمده است:  فعالیت هواشناسی همانند برخی دستگاه های اجرایی زیرساختی و دارای مسئولیت مهمی مانند ، پایش وضعیت جوی، جمع آوری داده های هواشناسی، پیش بینی و پیش آگاهی در زمینه تامین و ارتقاء سلامت پروازها، کشاورزی، گردشگری و... می باشد و امروزه این نقش بقدری گسترش یافته که یک امرکلیدی در زندگی روزمره تلقی گردیده، بنابراین آگاهی و شناخت اقلیم و آب و هوا و تغییرپذیری و عدم ثبات آن منبع بسیار ارزشمند و پیش نیاز تصمیم گیری ها درتمام زمینه های توسعه پایدار در راستای تحقق  اقتصاد مقاومتی می باشد .روز سوم فروردین مصادف با 23 مارس روز جهانی هواشناسی نام گذاری و شعار سال 2018 « آماده باش جوی؛ هوشیاری اقلیمی» انتخاب شده است. این روز را به کلیه همکاران زحمت کش  خانواده هواشناسی بویژه همکاران تلاشگر هواشناسی استان آذربایجان غربی، جامعه هواشناسان، اقلیم شناسان و پژوهشگران و دانشجویان این رشته تبریک گفته ، از آستان حضرت احدیت مزید توفیقات برای خدمتی سرشار از شور و نشاط و مملو از توکل الهی برای این قشر فعال و پویا را درمسیر تحقق اهداف متعال ایران اسلامی خواستاریم.

پیام "رئیس اداره هواشناسی سینوپتیک اصلی شهرستان پیرانشهر" به مناسبت 23 مارس، "روز جهانی هواشناسی" 03-01-1397

23 مارس، سال روز تاسیس سازمان جهانی هواشناسی ( WMO ) که به عنوان "روز جهانی هواشناسی" معرفی شده و هر ساله با تعیین شعاری از سوی این سازمان و انتشار بیانیه ای رسانه ای می گردد تا بلکه این علم کاربردی و موثر بر زندگی روزمره بشری، به جهانیان و علاقمندان یادآوری شود.شعار این بار WMO در سال ۲۰۱۸ "Weather - ready , Climate - smart"اعلام شده که از سوی سازمان هواشناسی کشور به " آماده باش جوی، هوشیاری اقلیمی " ترجمه و رسانه ای شده است.بی شک با گذشت سالها از نام گذاری ۲۳ مارس به عنوان " روز جهانی هواشناسی "، دنیای پیشرفته امروزی از نقش بی بدیل و تعیین کننده علم تخصصی و کاربردی هواشناسی در حوزه های مختلف زندگی بشری و اهمیت بهره گیری از آن آگاهی یافته و به نوعی؛ تکنولوژی هواشناسی، با تکیه بر پیش بینی پدیده های جوی و تغییرات آب و هوایی، بسیاری از امور تخصصی و عمومی روزمره آدمی را به خود وابسته کرده است.با نگاهی گذرا به تاریخچه زمین، همگان بر این امر واقف خواهندشد که این کره خاکی در طول زمان حوادث طبیعی زیادی را به خود دیده است که کشور ایران نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، همواره در معرض این خطرات طبیعی بوده که علاوه بر ابنکه ثبات، پایداری و توسعه کشور را به مخاطره انداخته، زیان های جانی و مالی غیرقابل جبرانی را نیز بر جامعه تحمیل نموده است.
با توجه به اینکه وظیفه اصلی هواشناسی نیز پایش مستمر جو و پدیده های جوی تعریف شده است، گاهاً سرمایه‌گذاری هر چند اندک در این حوزه، نتایج مثبت فراوانی را در کوتاه مدت به دنبال خواهدداشت و با مدیریت صحیح و به روز اطلاعات هواشناسی، این نیرو و توان به این بخش تزریق می شود که نقش سازنده و موثری در مدیریت بحرانهای ناشی از مخاطرات طبیعی ایفا نماید.
همچنانکه در بیانیه امسال سازمان هواشناسی جهانی آمده است، یکی از اولویت های WMO و به تبع آن سازمان هواشناسی کشور، حفاظت از جان و مال مردم در برابر بلایای طبیعی و به ویژه مخاطرات جوی و تغییرات اقلیمی است که می طلبد همگان - علی الخصوص - دولتمردان، از برنامه های سازمان هواشناسی در راستای توسعه پایدار جامعه، کاهش اثرات مخاطرات جوی و حفظ جان و مال مردم، به دور از جنجانلها و هیاهوی سیاسی حمایت نمایند؛ چراکه همه تلاش و فعالیت این سازمان طبق منشور امسال WMO، در تمامی حوزه های تخصصی و کاربردی، در جهت آگاهی بخشی و آمادگی جامعه در برابر بلایای طبیعی و جوی، هوشیاری اقلیمی و نیز آگاهی از وقایع مرتبط با حوزه مدیریت آب بوده که علاوه بر ارائه پیش بینی های روزانه و پیش یابی بلندمدت اقلیمی و پایش مستمر پدیده های جوی، می توان به سامانه طرح توسعه هواشناسی کاربردی ( تهک ) در بخشهای مختلف کشاورزی، صنعت، نیرو و انرژی و حوزه های گوناگون دیگر اشاره کرد.اما دیر زمانی است که هواشناسان در جای‌جای این دیار دیرینه، شبانه روز، بی مدعا و خالصانه مشغول به جمع آوری داده ها و اطلاعات هواشناسی و پایش مستمر پدیده های جوی هستند، با کمترین حقوق و مزایا که گاهاً مورد بی مهری قرار گرفته و آگاهانه یا ناآگاهانه قربانی بازی های دلالان بازار معاملات سیاسی می شوند؛ لیکن فارغ از این همه نسیان و بی مهری، این نوید دهندگان رحمت الهی و آگاهی بخشان خشم طبیعت، بدور از تمامی این کشمکش و جنجال ها، همچنان بر عهد خود برای حفظ جان و مال همنوعان و توسعه پایدار کشور پایبند بوده و هر زمان بر آمادگی جوی و هوشیاری اقلیمی در جهت کاهش خسارات احتمالی ناشی از مخاطرات طبیعی و جوی تاکید داشته و طلیعه دار این امر مهم بوده و هستند.در پایان، حقیر به نوبه خود این روز را به تمامی همکاران هواشناس در حوزه های مختلف - به ویژه در بخش دیده بانی - تبریک گفته و با این نوشته کوتاه و ناقص، از زحمات بی وقفه ی آنان قدردانی می نمایم و سالی سرشار از شادکامی و موفقیت را برایشان آروزمندم. امیدوارم با مدیریتِ کارآمد و مشارکتی عزیزان رده بالا، ایام و زمانهای پیش رو به کام همکاران زحمتکش باشد...با امید به آینده ای روشن تر و آگاهانه تر.

 

-------------------------------------------------------------------------

پیام تبریک ریاست سازمان به مناسبت فرارسیدن نوروز 1397

28-12-1396

  دکتر داود پرهیزکار طی پیامی فرارسیدن نوروز 1397 را به ملت عزیز ایران، به ویژه همکاران تلاشگر و شریف سازمان هواشناسی کشور تبریک گفت. به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، دکتر داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور طی پیامی فرارسیدن سال 1397 و عید باستانی نوروز را به ملت عزیز ایران، به ویژه همکاران تلاشگر و شریف سازمان هواشناسی کشور صمیمانه شاد باش گفت و برای آن‌ها از خداوند بی‌همتا پیروزی روز افزون، سعادت و بهروزی طلب نمود. در بخشی از پیام تبریک معاون وزیر راه وشهرسازی آمده است: جای خوشوقتی و سعادت است که با وجود تمام فراز و فرودها در سالی که گذشت توانسته ایم با تلاش و سخت کوشی شما همکاران عزیز گام های بلندی را در راستای خدمت رسانی به ملت عزیزمان برداریم.بر خود لازم می‌دانم از تمامی مدیران، کارشناسان و کارکنان بلند همتی که با پشتکار فراوان و تلاش شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر خود موجبات حرکت رو به رشد سازمان را فراهم نموده‌اند تقدیر و تشکر نمایم.

 

پیام تبریک ریاست سازمان به مناسبت فرارسیدن نوروز 1397

28-12-1396

  دکتر داود پرهیزکار طی پیامی فرارسیدن نوروز 1397 را به ملت عزیز ایران، به ویژه همکاران تلاشگر و شریف سازمان هواشناسی کشور تبریک گفت. به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، دکتر داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور طی پیامی فرارسیدن سال 1397 و عید باستانی نوروز را به ملت عزیز ایران، به ویژه همکاران تلاشگر و شریف سازمان هواشناسی کشور صمیمانه شاد باش گفت و برای آن‌ها از خداوند بی‌همتا پیروزی روز افزون، سعادت و بهروزی طلب نمود. در بخشی از پیام تبریک معاون وزیر راه وشهرسازی آمده است: جای خوشوقتی و سعادت است که با وجود تمام فراز و فرودها در سالی که گذشت توانسته ایم با تلاش و سخت کوشی شما همکاران عزیز گام های بلندی را در راستای خدمت رسانی به ملت عزیزمان برداریم.بر خود لازم می‌دانم از تمامی مدیران، کارشناسان و کارکنان بلند همتی که با پشتکار فراوان و تلاش شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر خود موجبات حرکت رو به رشد سازمان را فراهم نموده‌اند تقدیر و تشکر نمایم.

 

آماده باش جوی؛ هوشیاری اقلیمی 28-12-1396

 دکتر پرهیزکار، پیام روز جهانی هواشناسی در سال 2018 را "آماده باش جوی؛ هوشیاری اقلیمی" اعلام نمود.به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، دکتر داود پرهیزکار معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در آخرین روز کاری در سال 1396 در جمع اصحاب رسانه، پیام روز جهانی هواشناسی (23 مارس برابر با 3 فروردین) در سال 2018 را "آماده باش جوی؛ هوشیاری اقلیمی" اعلام نمود و تصریح کرد: اقلیم ماحصل انرژی‌های بسیار هنگفت جوی است که با آن نمی‌توان مقابله کرد بلکه باید با هوشمندی، رویکرد سازگاری با آن را برگزید.وی افزود: در مقابل پدید‌ه‌های جوی و اقلیم هوشیار باشید تا از اثرات زیانبار آن درآینده آسیب نبینید و اگر کشوری دچار کم بارشی و خشکسالی شده بایستی برنامه‌اش را براساس آن تنظیم و سعی کند با برنامه‌ریزی درست از میزان آسیب‌پذیری‌اش در مقابل کم‌بارشی بکاهد. دکتر پرهیزکار در ادامه گفت: به عنوان مثال، بحث تغییر اقلیم باعث تخلیه بسیاری از روستاهای کشورمان شده و این موضوع تبعاتی از جمله: مهاجرت به شهرها، حاشیه نشینی، کاهش امنیت، بزرگ شدن شهرها، بروز پدیده گرمایی در شهرها و تاثیر بر برخی از پارامترهای جوی آن منطقه و ... را به دنبال دارد.وی تصریح نمود: در واقع توصیه سازمان جهانی هواشناسی بدین معنی است که با چاره اندیشی درباره یک توسعه صحیح، اقدامی کنیم تا مهاجرت‌های این چنینی رخ ندهد. رئیس سازمان هواشناسی کشور ابراز امیدواری کرد با برنامه‌ریزی‌‌هایی که صورت خواهد گرفت، به سمت و سویی برویم که کم‌ترین آسیب را ببینیم و کم‌ترین هزینه را متحمل شویم. وی گفت: در رابطه با آمادگی جوی هم، سازمان هواشناسی طی سال‌های گذشته، از طرق مختلف سعی کرده بهنگام به مخاطبان خود اطلاع‌رسانی نماید و در حال حاضر از طریق جراید، پرتال، کانال تلگرامی، ربات تلگرامی، نسخه موبالی و صداوسیما سعی دارد با مطلع کردن مردم، آمادگی لازم در آن‌‌ها را در مقابل هواهای مخرب بوجود آورد.دکتر پرهیزکار خاطر نشان کرد: خوش‌بختانه طی این سال‌ها شاهد کاهش تلفات انسانی ناشی از بالایای جوی به حداقل میزان ممکن بوده‌ایم.وی گفت: افزایش چشمگیر آمار بازدیدکنندگان از پرتال سازمان هواشناسی و افزایش 10 برابری آن‌ها (10 میلیون در سال 1392 نسبت به حدود 100 میلیون بازدیددر سال 1395) به نوعی بیانگر افزایش توجه شهروندان به هواشناسی بوده است و این نشان می‌دهد ما توانسته‌ایم مردم را با شرایط جوی و آمادگی در مقابل این شرایط اطلاع رسانی بهنگام کنیم و موفق به ایجاد یک نوع فرهنگ سازی شده‌ایم.معاون وزیر راه و شهرسازی از بهره‌مندی بیش از 2 میلیون کشاورز از خدمات تهک کشاورزی در کشور طی دو سال گذشته به عنوان اقدام دیگر سازمان هواشناسی کشور در ارائه خدمات تخصصی به کاربران یاد نمود و از گسترس این خدمات در سطح شهرستان و روستاهای کشور در سال 1397 خبر داد.رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: با تحقق این موضوع می‌توانیم ادعا کنیم که بیش از 95 درصد مردم را تحت پوشش خدمات هواشناسی قرار داده‌ایم و در این راستا در سال جاری از طریق انعقاد قرارداد با هواشناسی فرانسه زیرساخت‌های لازم برای تحقق این هدف را فراهم کردیم. این مسئول ابراز امیدواری نمود دولت دوازدهم با تامین اعتبارات مورد نیاز، هواشناسی را در تحقق برنامه‌های مدون شده توسعه‌اش یاری نماید.

 

پیام تبریک مدیرکل هواشناسی به مناسبت فرارسیدن نوروز 1397

28-12-1396

  حبیب عبدلی طی پیامی فرارسیدن نوروز 1397 را به ملت عزیز ایران، و خانواده تلاشگر و شریف سازمان هواشناسی کشور به ویژه کارکنان هواشناسی استان تبریک گفت.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، حبیب عبدلی مدیر کل هواشناسی استان آذربایجان غربی طی پیامی فرارسیدن نوروز باستانی سال 1397 به ملت عزیز ایران، و خانواده تلاشگر و شریف سازمان هواشناسی کشور به ویژه کارکنان هواشناسی استان آذربایجان غربی صمیمانه شاد باش گفت و برای آن‌ها از خداوند بی‌همتا پیروزی روز افزون برای فردایی بهتر، سعادت و بهروزی شور و نشاط طلب نمود.

 در بخشی از پیام تبریک آمده است: جای خوشوقتی و سعادت است که سال جدید را با گامی نو در حضور همکاران عزیزم در استان آذربایجان غربی با وجود تمام تلاشگران خستگی ناپذیر آغاز می کنم می دانم که فراز و فرودها در سالی که گذشت را به طور واضح نمی دانم اما اطمینان دارم می توانیم با تلاش و سخت کوشی شما همکاران عزیز با امید به فردایی بهتر، به تلاش و همت خویش بیافزاییم و با اراده ای قوی، با اتکال به خدای منان، دست دردست یکدیگر، متعـهدانه تر از گذشته، برای ارتقـاء خدمتگزاری و تأمین فردای بهتر بکوشــیم تا دین خود را نسـبت به مردم و نظام مقــدس جمهوری اسلامی ایران ادا نمائیم ودر شکوفایی و سازندگی ایران عزیزمان سهیم باشیم. بدینوسیله با استعانت از آفریدگار جهان و به انگیزه ی رستاخیز طبیعت، فرا رسیدن بهاران شکوهمند را که هنگامه ی تجلی مواهب الهی بر بستر طیبعت است به حضورحضرت عالی تبریک گفته، از آستان حضرت احدیت مزید توفیقات برای خدمتی سرشار از شور و نشاط و مملو از توکل الهی در جهت رشد و شکوفایی ایران کهنسال، مسالت می نماییم.

برگزاری اولین جلسه توسعه هواشناسی کاربردی بخش کشاورزی در شهرستان سلماس14-11-1396

اولین جلسه توسعه هواشناسی کاربردی در بخش کشاورزی با حضور جمع کثیری از کشاورزان، باغداران پیشرو و کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان سلماس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، براساس هماهنگی های اداره هواشناسی سلماس با مدیریت جهاد کشاورزی، اولین جلسه تهک کشاورزی در این شهرستان با حضور معاون جهاد کشاورزی، کارشناسان سامانه تهک کشاورزی استان و جمع کثیری از کشاورزان سلماس، در محل سالن اجتماعات مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان برگزار گردید.
در ابتدای این جلسه، جلیلی معاون جهاد کشاورزی، ضمن استقبال از اجرای سامانه توسعه هواشناسی کاربردی در بخش کشاورزی در این شهرستان، در خصوص اهمیت و جایگاه هواشناسی و با نگرش خاص و تاثیر آن بر کشاورزی مطالبی را داده و گفت: "بخش کشاورزی بعنوان یکی از بخشهای عمده کشور و همینطور شهرستان سلماس بیشترین تاثیر را از شرایط جوی می پذیرد. از طرفی شرایط جوی دایما" در حال تغییر و روند این تغییرات نیز در حال رشد می باشد و تغییرات جوی همواره به عنوان تهدیدی بزرگ و جدی برای بخش کشاورزی بوده و شدت این تغییرات در زمان وقوع تغییرات ناگهانی آب و هوایی باز هم با شدت بیشتری افزایش یافته و کیفیت و کمیت محصولات را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. لذا لازمه کاهش تاثیر این تغییرات برای کشاورزان و کیفیت و کمیت محصولات تولیدی آن، اطلاع به موقع از تغییرات جوی و بکارگیری سریع تمهیدات و اقدامات لازم در جهت کاهش خسارت به این بخش می باشد که در این راستا ارتباط سریع و تنگاتنگ بین دو مجموعه هواشناسی و جهاد کشاورزی و اطلاع رسانی سریع و دقیق و هماهنگ به بهره برداران بخش ضروری به نظر میرسد."
علیرضا همراهی "رئیس اداره هواشناسی شهرستان سلماس" ضمن تشکر از همکاری صمیمانه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان به معرفی اقلیم کشاورزی شهرستان سلماس و مقایسه های آماری، بارندگی و دما و سایر پارامترهای جوی با سال گذشته و نرمال و ارائه نقشه های یخبندان و سرمازدگی پرداخت و افزود: "پیش‌ بینی ‌های هواشناسی نقش بسیار مهمی در کشاورزی ایفا می ‌کند و خوشبختانه تاکنون در این بخش پیشرفت‌های چشمگیری داشته ایم."
در ادامه تورج جدیدی، دبیر تهک (توسعه هواشناسی کاربردی) استان درخصوص کاربرد داده های هواشناسی و استفاده آن به صورت تخصصی در بخش کشاورزی به منظور کاهش خسارات پدیده های زیانبار جوی و نیز تاثیر این پارامترها بر افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی مطالبی ارائه داد.
همچنین سلیمانی از کارشناسان گروه تهک کشاورزی استان ضمن معرفی سامانه تهک کشاورزی و مقایسات میانگین دما و بارندگی استان، تصمیم سازی فعالیت های عموم جامعه به خصوص کشاورزان با هماهنگی هواشناسی را حائز اهمیت دانست.

افتتاح سیستم پایش اتوماتیک پارامترهای هواشناسی در میاندوآب19-11-1396

همزمان با دهه مبارک فجر و با حضور جمعی از مسولان شهرستانی، سیستم پایش اتوماتیک پارامترهای هواشناسی در میاندوآب افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی، در مراسمی به مناسبت دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی با حضور جمعی از مسئولان شهرستانی، از جمله نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی و فرماندار میاندوآب، سیستم پایش اتوماتیک پارامترهای هواشناسی در ایستگاه هواشناسی این شهرستان افتتاح شد.
رئیس اداره هواشناسی میاندوآب در این مراسم گفت: "با افتتاح این سیستم، تمامی پارامترهای هواشناسی به صورت اتوماتیک به اداره کل هواشناسی استان ارسال می شود."
احمدعلی بنایی با بیان اینکه برای افتتاح این سامانه ۲ میلیارد ریال اعتبار صرف شده است، اظهارداشت: "این سامانه به صورت هوشمند عمل کرده و اطلاعات پارامترهای هواشناسی را به صورت خودکار به ارومیه و از آنجا به مرکز ارسال می کند."

رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی استان:
شرایط جوی برای انجام راهپیمایی بزرگ ۲۲ بهمن مساعد است
 

مهدی صابری " رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی استان آذربایجان غربی" با اعلام هوایی پایدار و آرام برای روز ۲۲ بهمن، شرایط جوی را برای برگزاری راهپیمایی باشکوه روز پیروزی انقلاب اسلامی مساعد دانست.
به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان، مهدی صابری" رئیس اداره پیش بینی" با نوید شرایط مساعد جوی برای انجام راهپیمایی بزرگ ۲۲ بهمن گفت: "با بررسی خروجی مدلهای هواشناسی انتظار می رود، روز یکشنبه مصادف با یوم الله 22 بهمن، جو استان نیمه ابری و آرام خواهدبود که شرایط آب و هوایی برای انجام مراسمات و راهپیمایی مساعد بوده و محدودیت جوی نداریم"
وی اظهار کرد: "بررسی نقشه های پیش یابی سامانه بارشی فعالی را نشان می دهد که از اواخر وقت روز دوشنبه 23/11/1396 جو استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد و تا اواسط روز چهارشنبه شاهد بارش برف و باران در بیشتر نقاط استان خواهیم بود."
صابری افزود: "انتظار می رود سامانه بارشی در جاده های کوهستانی و مواصلاتی بشکل برف بوده که مسیرها بتدریج با اختلال در تردد، مواجه می گردد. از روز چهارشنبه با عبور سامانه و ریزش هوای سرد افت ناگهانی دمایی تا آخر هفته جاری پیش بینی می شود."
وی همچنین نوید ورود و فعالیت سامانه بارشی قدرتمند دیگری را طی هفته آینده داد و خواهان پیگیری این خبر در اطلاعات تکمیلی هواشناسی شد.

تجلیل از رئیس اداره هواشناسی پیرانشهر به عنوان خادم برتر قرآن18-11-1396


رئیس اداره هواشناسی پیرانشهر به عنوان خادم برتر قرآن در این شهرستان انتخاب شد و طی مراسمی به مناسبت دهه فجر، مورد تجلیل قرارگرفت.
به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، به مناسبت دهه مبارک فجر، مراسمی جهت معرفی و تقدیر از زحمات حافظان، قاریان و خادمان قرآن کریم در پیرانشهر برگزارگردید که در آن، رحمان ابراهیمی رئیس اداره هواشناسی سینوپتیک این شهرستان، به عنوان خادم برتر قرآن انتخاب شد و از خدمات قرآنی وی با اهدای لوح از سوی فرماندار و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی پیرانشهر، تجلیل بعمل آمد.
در این مراسم که به عنوان محفل انس با قرآن نیز از آن یاد شده است، قاریان ممتاز کشوری و استانی از جمله، رحمان ابراهیمی که از حافظان و قاریان برتر قرآن در سطح استان آذربایجان غربی است به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخته و مورد تقدیر قرار گرفتند.

ورود سامانه بارشی فعال از روز پنج شنبه 04-11-1396

مرکز پیش بینی هواشناسی آذربایجان غربی از ورود سامانه بارشی فعالی از روز پنجشنبه به استان خبر داد به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی این اداره کل با صدور اطلاعیه شماره 44 خود  از ورود سامانه بارشی و متعاقب آن کاهش محسوس دما خبر داد .

در این اطلاعیه آمده است :

"بررسی نقشه های پیش یابی، سامانه بارشی فعالی را نشان میدهد که از اواخر وقت فردا مورخ 96/11/05 جو استان را تحت تاثیر قرار داده و تا اواخر وقت روز شنبه مورخ 96/11/07 به تناوب سبب بارش برف و باران و مه آلودگی در سطح استان خواهد شد. با توجه به بارش برف، اختلال در تردد های شهری و جاده ای دور از انتظار نمی باشد. شایان ذکر است با خروج سامانه بارشی و ریزش هوای سرد از روز یکشنبه شاهد افت محسوس دما بین 8 تا 12 درجه خواهیم بود."

برگزاری سمینار ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی در پیرانشهر


سمینار "ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی" و نمایشگاه عکس زلزله استان کرمانشاه در شهرستان پیرانشهر برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، در راستای آمادگی برای مقابله با حوادث و کاهش خسارتهای احتمالی ناشی از مخاطرات طبیعی به ویژه زلزله، سمیناری با عنوان "ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی" از سوی شورای هماهنگی مدیریت بحران؛ و با حضور فرمانداری و سایر ارگانها و دستگاههای اجرایی و از جمله هواشناسی پیرانشهر، در این شهرستان برگزارشد.در این سمینار که روز شنبه ۳۰ دیماه در محل سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرانشهر تشکیل شد، علی ترابی فرماندار این شهرستان بر آمادگی دستگاهها برای مقابله با شرایط بحران و همچنین حوادث و مخاطرات طبیعی، از جمله زلزله تاکید کرد ‍و گفت: "هدف از برگزاری این همایش ایجاد آمادگی برای انجام واکنش های سریع و صحیح در هنگام زلزله و در نتیجه کاهش تلفات انسانی ناشی از آن، افزایش سطح آگاهی در مورد زلزله و ارتقای فرهنگ ایمنی و مقاوم سازی ساختمان ها بوده است".همچنین در این همایش، دکتر صلاح الدین مام عزیزی، دکترای مهندسی سازه و از اساتید برجسته دانشگاه کردستان و سنندج، آموزشهای لازم برای مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله و بازنگری در ساخت و سازهای شهری و روستایی و آمادگی در مواقع بحران و نیز درسهایی از زلزله کرمانشاه را برای حاضرین ارائه داد.در پایان سمینار، نمایشگاه عکسی از زلزله اخیر استان کرمانشاه با عنوان "زلزله فاجعه نیست، ساخت و ساز غیر اصولی فاجعه است" با همکاری شهرداری و نمایندگی سازمان نظام مهندسی ساختمان پیرانشهر، در محل مجتمع فرهنگی و هنری این شهرستان افتتاح گردید که به مدت ۴ روز جهت بازدید عموم دایر خواهدبود.

بازدید فرماندار پیرانشهر از اداره هواشناسی این شهرستان


فرماندار پیرانشهر طی بازدیدی از هواشناسی این شهرستان، از نزدیک در جریان فعالیت و عملکرد این اداره قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، سید علی ترابی، "فرماندار پیرانشهر" روز یکشنبه اول بهمن، با بازدید از اداره هواشناسی سینوپتیک این شهرستان، از نزدیک با رئیس و کارکنان این اداره دیدار و در جریان عملکرد، مسائل و مشکلات هواشناسی قرار گرفت.
در این دیدار و بازدید که به دعوت رئیس اداره هواشناسی پیرانشهر صورت گرفت، فرماندار این شهرستان از ساختمان اداری، ادوات و تجهیزات ایستگاه، بازدید نموده و گزارشی از فعالیتهای هواشناسی و نیز کمبودها و مشکلات موجود از طرف رئیس اداره ارائه گردید که علی ترابی، فرماندار جدید پیرانشهر، قول مساعد در جهت رفع مشکلات و ارتقای وضعیت هواشناسی شهرستان را داد.
رحمان ابراهیمی "رئیس اداره هواشناسی سینوپتیک شهرستان پیرانشهر" ضمن ابراز خرسندی و قدردانی از اجابت دعوت آقای فرماندار برای دیدار و بازدید از این اداره، بر نقش هواشناسی در توسعه پایدار جامعه و منطقه تاکید کرد و گفت: " امیدوارم نگاه مقام عالی دولت در پیرانشهر به هواشناسی و اهمیت آن، نگاهی ویژه باشد و از آقای فرماندار انتظار داریم مسائل و مشکلات مطرح شده را مدنظر داشته و دستورات لازم را در راستای رفع کمبودها در حوزه هواشناسی و ارتقای این بخش، صادر نمایند".

شست صمیمی و صبحانه کاری ادارات اشنویه در هواشناسی این شهرستان

22-10-1396

 رئیس اداره هواشناسی اشنویه از نشست و صبحانه کاری برخی ادارات این شهرستان با حضور فرماندار در هواشناسی خبرداد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، محمدصالح رواندی "رئیس اداره هواشناسی اشنویه" با اعلام این خبر افزود: "در این نشست که به همراه صبحانه کاری و با حضور فرماندار، معاون فرماندار، رئیس بیمارستان و جمعی از مسئولان سایر ادارات برگزار شد، هم اندیشی هایی برای تعامل بیشتر ادارات و هماهنگی و همکاری در راهبری فعالیت ها در جهت رسیدن به اهداف تعیین شده انجام پذیرفت".

 

بازدید مشاور عالی سخنگوی دولت از اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی


به جهت خدمات و تلاشهای اثرگذار هواشناسی استان آذربایجانغربی در ستاد احیای دریاچه ارومیه، دکتر عبدالغفار شجاع، " مشاور عالی کشاورزی سخنگوی دولت " از اداره کل هواشناسی بازدید کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی آذربایجانغربی، در راستای احیای دریاچه ارومیه که این اداره کل عملکرد، خدمات و تلاش های ارزنده و اثر گذاری را با همکاری پرسنل خود و نیز حمایتهای ستاد احیای دریاچه انجام داده است، عبدالغفار شجاع، "مشاور عالي آب و كشاورزی دكتر نوبخت" به همراه مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه و كارشناسان این ستاد از اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی بازدید کردند.
در جریان این بازدید، دکتر شجاع ضمن تقدیر ویژه از عملکرد این دستگاه که توانسته گامهای وسیعی در ای زمینه بردارد، خواهان تشریح برنامه ها گردید که صادق ضیائیان " مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی" در خصوص فعالیتهای صورت گرفته در حوزه هواشناسی مرتبط با ستاد احیای دریاچه ارومیه، با اشاره به افتتاح 14 ایستگاه تمام خودکار در مناطقِ شوط، نقده، بوکان، میاندوآب، بخش نازلو، پل میانگذر دریاچه، سرو، سیلوانا، محمدیار و تخت سلیمان و یک ایستگاه شهری اندازه گیری آلودگی هوا در ارومیه، از بهره برداری یک دستگاه سنجنده یو وی در فرودگاه که تشعشع فرابنفش را اندازه گیری خواهدکرد، در آینده ای نزدیک خبرداد.
"مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی" در این بازدید به سامانه های کلیدی در احیای دریاچه ارومیه که شامل مانیتورینگ جوی و پروژه پایش تصاویر ماهواره ای و همچنین راه اندازی سامانه نیاز آبی گیاهان پیرامون دریاچه ارومیه است، نیز اشاره نمود.
وی همچنین اذعان داشت: "با افزایش تعداد ایستگاههای برخط آنلاین در سطح استان، کمک شایانی در راستای توسعه هواشناسی کاربردی در حوزه های مختلف به ویژه در بخش مدیریت آب و خشکسالی و در نهایت احیای دریاچه ارومیه خواهیم داشت."
این مقام مسئول در خاتمه ضمن تقدیر از تشریف فرمایی "مشاور عالی کشاورزی سخنگوی دولت" با اشاره مستقیم به عملکرد دولت تدبیر و امید در جهت احیای نگین فیروزه ای شمال غرب کشور، گفت: "از تک تک مسئولین ستاد احیای استانی و کشوری قدردانی می نماییم که پا به پای هواشناسی تلاش نموده و از هیچ کمکی دریغ نکرده اند اما بازهم برای احیای دریاچه ارومیه نیازمند حمایتهای همه جانبه هستیم."
گفتنی است که هواشناسی استان در راستای احیای دریاچه ارومیه با برنامه ریزی مدون و رایزنی هایی که انجام داده است، توانسته در مناطقی که در حوزه آبریز این دریاچه قرار دارند، تاسیس ایستگاههای مختلف هواشناسی از جمله ایستگاه دریایی و اقلیم شناسی را در برنامه کاری خود قراردهد که تقریبا توانسته بیشتر این طرحها را به مرحله بهره برداری برساند.

 برگزاری ۲ کارگاه آموزشی "تهک" در منطقه سد ارس برای اعضای تعاونی های صیادی

درادامه فعالیتهای توسعه هواشناسی کاربردی آذربایجان غربی و پیگیری های مداوم و موثر این اداره کل با ادارات مختلف جهاد کشاورزی، با اعلام مدیریت شیلات و امور آبزیان استان، دو کارگاه آموزشی در منطقه سد ارس برای اعضای تعاونی های صیادی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی، جهت ایجاد پل ارتباطی مطمئن و دایمی با کاربران نهایی بخش شیلات، طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مورخه 08 و 09 آذر ماه سال جاری، دو کارگاه آموزشی مجزا برای اعضای تعاونی های شماره 18 و 19 و با حضور بیش از 50 نفر برگزارشد.
در این دوره ها، تورج جدیدی و عباس علی سلیمانی از کارشناسان اداره کل هواشناسی، ضمن آموزش نقش هواشناسی در کاهش خطراتی که منشا جوی دارند، توضیحات کاملی در ارتباط با موضوع هواشناسی در بخش شیلات ارائه دادند و راهکارهای مربوطه نیز با کمک امیر ابراهیمی، کارشناس مدیریت شیلات به شرکت کنندگان یاد آوری شد. همچنین طی این آموزشها، ضمن تکمیل فرم های نظر سنجی، مباحث دوطرفه جهت ایجاد کانال های ارتباطی دو سویه با توجه به وضعیت موجود مطرح گردید.
گفتنی است که گواهینامه شرکت کنندگان این دوره ها از طرف مرکز آموزش علمی و کاربردی سازمان جهاد کشاورزی صادرخواهد شد.

 

ورود سامانه فعال بارشی به استان از اواخر وقت سه‌شنبه و کاهش محسوس دمای هوا

سامانه بارشی فعالی همراه با کاهش محسوس دمای هوا از اواخر وقت سه‌شنبه آذربایجانغربی را تحت تاثیر قرارداده و سبب بارش سراسری برف و باران در این استان خواهدشد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجانغربی، با تثبیت الگوهای هواشناختی و خروجی آخرین مدلهای پیش یابی، سامانه بارشی فعالی از اواخر وقت روز سه‌شنبه وارد استان خواهدشد که بر همین اساس این اداره کل امروز یکشنبه ۱۲ آذر ۹۶، اطلاعیه شماره ۳۵ خود را صادر کرد.
در این اطلاعیه آمده است:بررسی نقشه های پیش یابی سامانه بارشی فعالی را نشان می دهد که از اواخروقت روز سه شنبه مورخ 96/09/14 جو استان را تحت تاثیر قرار داده و تا اواخر هفته جاری به تناوب سبب بارش باران و برف و وزش باد و سپس کاهش محسوس دمای هوا بین 8 تا 12 خواهدشد.

تشکیل جلسه مدیریت بحران و کارگروه زلزله و برفروبی با حضور هواشناسی در پیرانشهر

شورای مدیریت بحران و کارگروه زلزله و برفروبی در پیرانشهر با حضور هواشناسی این شهرستان تشکیل جلسه داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجانغربی، به دنبال وقوع حادثه دردناک زمین لرزه در استان کرمانشاه، به منظور بررسی امکانات، توانایی ها و آمادگی لازم جهت مقابله با مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی و جلوگیری از خسارت های احتمالی، به ویژه در مقابل زلزله، شورای مدیریت بحران شهرستان پیرانشهر بلافاصله پس از این واقعه، با حضور اعضای این شورا و از جمله هواشناسی تشکیل جلسه داده و در نخستین جلسه، راهکارهای عملیاتی در راستای مقابله با حوادث احتمالی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در این جلسه برای کمک و امدادرسانی به حادثه دیدگان زلزله کرمانشاه تصمیمات لازم اتخاذ گردید.
بر اساس این گزارش، پس از ورود اولین سامانه بارشی و موج سرمای پاییزی به منطقه و اطلاع رسانی به موقع از سوی هواشناسی استان و همچنین شهرستان پیرانشهر، دومین جلسه شورای مدیریت بحران با محوریت آمادگی برای مقابله با سرما و نیز تشکیل و آغاز به کار ستاد برفروبی این شهرستان تشکیل شد که مقرر گردید، هواشناسی همانند گذشته
از قبل پدیده های جوی و نفوذ سامانه های بارشی به منطقه را جهت حفظ آمادگی های لازم، اطلاع رسانی نماید.همچنین به گفته رحمان ابراهیمی "رئیس اداره هواشناسی سینوپتیک پیرانشهر" با تصویب شورای مدیریت بحران این شهرستان، جلسه کارگروه زلزله نیز جهت برنامه ریزی برای برگزاری نوزدهمین مانور سراسری زلزله در ۸ آذر و نیز آمادگی لازم جهت مقابله با تهدیدات احتمالی ناشی از این حادثه طبیعی، تشکیل شد. ابراهیمی در این رابطه اظهار داشت: "با وجود اینکه هواشناسی عضو این کارگروه نمی باشد اما نظر به اینکه تنها مسئول شهرستانی که به مناطق زلزله زده کرمانشاه عزیمت نموده و به مدت یک هفته مشغول امدادرسانی در آن مناطق بوده است، مسئول هواشناسی پیرانشهر بود که درخواست گردید در این جلسه گزارشی از وضعیت منطقه زلزله زده و مشاهدات خود را برای اعضای کارگروه ارائه نماید."

 

ارسال کمکهای کارکنان اداره کل هواشناسی آذربایجانغربی برای همکاران زلزله­ زده در استان کرمانشاه

به دنبال حادثه دلخراش زمین لرزه استان کرمانشاه، و جان باختن و مصدومیت تعدادی از هموطنان­ مان، و نیاز به کمک فوری به بازماندگان این حادثه، کارکنان اداره کل هواشناسی آذربایجانغربی، کمک ­های نقدی و غیرنقدی خود را به همکاران زلزله زده این استان اهدا کردند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجانغربی، پس از حادثه زمین لرزه 7.3 ریشتری استان کرمانشاه که بیش از 430 کشته و حدود 10 هزار مصدوم برجای گذاشت، افراد و سازمان های مختلف، بر اساس نیازهای اعلام شده از سوی مسئولان، به کمک حادثه دیدگان شتافتند. بر همین اساس و در دومین روز این حادثه اندوهناک، با اعلام آمادگی مشاور رسانه ای اداره کل و رئیس اداره هواشناسی شهرستان پیرانشهر برای عزیمت داوطلبانه به مناطق زلزله زده، روابط عمومی با صدور فراخوانی خواستار جمع آواری کمکهای کارکنان این اداره کل برای یاری رسانی به حادثه دیدگان، به ویژه همکاران هواشناسی استان کرمانشاه شد که صدور این فراخوان مورد استقبال کارکان هواشناسی آذربایجانغربی قرار گرفته و با واریز وجوه نقدی خود به شماره حساب اعلامی، در این امر نوع دوستانه و خداپسندانه شرکت کردند.
بر اساس این گزارش، رحمان ابراهیمی " رئیس اداره هواشناسی پیرانشهر " و " مشاور رسانه ای اداره کل هواشناسی آذربایجانغربی " به صورت داوطلبانه و به نمایندگی از طرف این اداره کل و با حمایت " مدیرکل هواشناسی "، در راس کاروانی بزرگ از کمکهای غیرنقدی از شهرستان پیرانشهر، کمکهای نقدی همکاران را نیز به کارکنان حادثه دیده در شهرستان سرپل ذهاب رساند.
قابل ذکر است که ارزش کمکهای نقدی و غیرنقدی ارسالی از سوی اداره کل هواشناسی استان آذربایجانغربی برای همکاران زلزله زده کرمانشاه، بالغ بر ۴۰ میلیون ریال بوده که در این زمینه به عنوان اولین اداره کل در سطح کشور اقدام به امدادرسانی نموده است.
همچنین اقلام اهدایی شامل موارد زیر بوده است:
چادر، زیرانداز، فوم، چراغ نفتی گرمایشی، پتو، برنج، کنسرو لوبیا و ماهی و نیز پکیج غذایی شامل قند و چای، خرما، ماکارونی و بسته بهداشتی و مواد شوینده.
گفتنی است که رحمان ابراهیمی در راس کاروانی از کمکهای نقدی جمع آوری شده از مردم نوع دوست و خیر شهرستان پیرانشهر که بالغ بر ۱۰ میلیارد ارزش ریالی داشته است، به مدت یک هفته در مناطق زلزله زده کرمانشاه، مشغول امدادرسانی در میان حادثه دیدگان بوده است.
اداره کل هواشناسی استان آذربایجانغربی ضمن تسلیت مجدد به تمامی حادثه دیدگان زلزله کرمانشاه، برای تمامی درگذشتگان، غفران الهی و برای بازماندگان آنها خصوصا خانواده های داغدار این حادثه جانکاه، سلامتی و شکیبایی آرزومند است

بازدبد کارشناسان آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن از روند تاسیس ایستگاه هواشناسی دریایی در راستای احیاء دریاچه ارومیه

کارشناسان آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در جهت پشتیبانی از احیای دریاچه اورمیه ضمن حضور در اداره کل هواشناسی آذربایجانغربی، از ایستگاه دریایی در دست تاسیس این استان بازدید نمودند.
به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی، کارشناسان آژانس همکاری‌های بین‌الملل ژاپن (جایکا)، ضمن دیدار از قسمتهای مختلف پیشبینی و سامانه های بارگزاری شده این اداره کل در راستای احیای دریاچه اورمیه و بازدید از ایستگاه در حال تاسیس بر روی دریاچه، با کارشناسان هواشناسی استان، به بحث و گفتگو پرداختند.
در این دیدار، شیخ محمدی "معاون توسعه پیش بینی هواشناسی آذربایجان غربی" ضمن اشاره به وضعیت تغییرات جوی و اقلیمی و همچنین گرم شدن در سطح جهان ،توضیحاتی در مورد ایستگاه‌های هواشناسی به‌ویژه ایستگاه‌های پیرامون دریاچه اورمیه و نیاز آبی در این اداره کل ارائه نمود.
همچنین کارشناسان آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) از عملکرد مثبت و فعالیتهای اثرگذار اداره کل هواشناسی آذربایجانغربی در راستای احیای دریاچه تقدیر نموده و از محل احداث ایستگاه دریایی و روند پیشرفت و ادوات آن بازدید کردند.

 دیدار مدیرکل و جمعی از روسای ستادی اداره کل با اولین بانوی هواشناسی در کسوت رئیس شورای اسلامی29-08-1396

  مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی" به همراه هیئتی از روسای ستادی، با اولین کارمند هواشناسی استان که به عنوان رئیس شورای اسلامی انتخاب شده است، دیدار کردند.
به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی، روز دوشنبه 29 آبان ماه، صادق ضیائیان "مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی" ضمن دیدار با خانم ریحانه بابایی فرد که به عنوان رئیس شورای روستای امام زاده از توابع ارومیه انتخاب شده است، از نزدیک در جریان فعالیت های این کارمند پر تلاش هواشناسی قرار گرفت.
در این دیدار، ضیائیان ضمن تبریک این انتخاب و بیان عملکرد و فعالیت شبانه روزی بابایی فرد، انتصاب شایسته وی را به عنوان اولین بانوی هواشناسی و همچنین اولین رئیس منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی روستای امامزاده ارومیه، مایه افتخار اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی دانست و توفیقات روز افزون ایشان را از درگاه خداوند منان مسئلت نمود.
در این دیدار، علی دوست فرماندهی نیروی انتظامی، شیخ محمدی معاونت توسعه پیش بینی و جمعی دیگر روسای اداری و پاسگاه روستای امام زاده حضور داشتند.

بازدبد کارشناسان آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن از روند تاسیس ایستگاه هواشناسی دریایی در راستای احیاء دریاچه ارومیه24-08-1396

کارشناسان آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در جهت پشتیبانی از احیای دریاچه اورمیه ضمن حضور در اداره کل هواشناسی آذربایجانغربی، از ایستگاه دریایی در دست تاسیس این استان بازدید نمودند.
به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی، کارشناسان آژانس همکاری‌های بین‌الملل ژاپن (جایکا)، ضمن دیدار از قسمتهای مختلف پیشبینی و سامانه های بارگزاری شده این اداره کل در راستای احیای دریاچه اورمیه و بازدید از ایستگاه در حال تاسیس بر روی دریاچه، با کارشناسان هواشناسی استان، به بحث و گفتگو پرداختند.
در این دیدار، شیخ محمدی "معاون توسعه پیش بینی هواشناسی آذربایجان غربی" ضمن اشاره به وضعیت تغییرات جوی و اقلیمی و همچنین گرم شدن در سطح جهان ،توضیحاتی در مورد ایستگاه‌های هواشناسی به‌ویژه ایستگاه‌های پیرامون دریاچه اورمیه و نیاز آبی در این اداره کل ارائه نمود.
همچنین کارشناسان آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) از عملکرد مثبت و فعالیتهای اثرگذار اداره کل هواشناسی آذربایجانغربی در راستای احیای دریاچه تقدیر نموده و از محل احداث ایستگاه دریایی و روند پیشرفت و ادوات آن بازدید کردند.

 

حضور هواشناسی آذربایجان غربی در بزرگترین کنفرانس علمی کشور در حوزه مدیریت و مهندسی سیلاب 1396/08/22

"پنجمین کنفرانس جامع مدیریت و مهندسی سیلاب" با رویکرد پیش بینی و اطلاع رسانی با حضور موفق هواشناسی آذربایجانغربی در ارائه مقاله برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، این کنفرانس که یکی از بزرگترین کنفرانسهای علمی کشور در حوزه مدیریت و مهندسی سیلاب می باشد، با هدف آگاهی مدیران و آموزش کارشناسان و ذینفعان از آخرین یافته های علمی و اجرایی حوزه سیلاب، با همکاری کمیسیون ملی یونسکو-ایران، در پژوهشکده سوانح طبیعی، وزارت راه و شهرسازی و موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، برگزار شد که مقاله ارائه شده توسط هواشناسی آذربایجان غربی، یکی از مقالات برتر شفاهی ارائه شده در کنفرانس بود.
صادق ضیائیان "مدیرکل هواشناسی آذربایجانغربی" با ارائه مقاله ای تحت عنوان "مقایسه محصولات ماهواره TRMM با برونداد مدل WRF بارش های تابستانه شمال غرب ایران" در این کنفرانس حضور داشت که یکی از مقالات منتخب پنجمین کنفرانس جامع مدیریت و مهندسی سیلاب انتخاب گردید.
گفتنی است از اهداف این کنفرانس می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
- ارتقاء توسعه و ترویج دانش مدیریت و مهندسی سیلاب.
-تعامل و تبادل تجارب پژوهشگران و متخصصین حوزه سیلاب، پیرامون توسعه و بکارگیری تکنیک‌های نوین مدیریت، مهندسی و همزیستی با سیلاب.
- شناخت نقاط ضعف و کاستی‌های مواجهه با سیلاب در حوزه‌های دانشی و عملیاتی.
- معرفی آخرین دستاوردها و تجربیات پژوهشی و کاربردی در زمینه‌های مختلف حوزه سیلاب.
شایان ذکر است "پنجمین کنفرانس جامع مدیریت و مهندسی سیلاب" با محوریت:
- خدمات مهندسی برای مدیریت سیلاب
- اثرات سیل بر زیرساخت‌های حمل و نقل
- سیل از منظر حکمرانی آب
- پیش‌بینی و پیش هشدار سیلاب
به مدت دو روز و طی روزهای ۲۲ و ۲۳ آبانماه در تهران در محل ساختمان راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

اداره هواشناسی تکاب در رديف رتبه های برتر اطلاع رسانی

اداره هواشناسی تکاب در رديف سوم اطلاع رسانی بهینه از طریقه شبکه های اجتماعی در این شهرستان قرار گرفت .

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجانغربی، اداره هواشناسی شهرستان تکاب با اطلاع رسانی به موقع اطلاعیه، توصیه ها و پیش بینی های هواشناسی در منابع خبری و شبکه های اجتماعی محلی، توانست رتبه ۳ ادارات سطح شهرستان را در این زمینه به خود اختصاص دهد.
جبرئیلی رئیس هواشناسی تکاب در گفتگویی به تشریح برخی از دستاوردهای این اداره در زمینه اطلاع رسانی پرداخت و گفت: "در حال حاضر، هواشناسی تکاب با اطلاع رسانی منظم و سریع، توانسته خدمات خود را در سطح گستره ای به مردم ارائه داده و در بین مخاطبین جایگاهی ویژه برای خود کسب نماید."
گفتنی است آب و هوای شهر تکاب تابعی از اقلیم حاکم بر آذربایجان بوده که با توپوگرافی ویژه و ارتفاعات و جهت گسترش ناهمواریها و دوری از دریا و کانونهای رطوبتی که شرایط خاصی به آب و هوای این منطقه بخشیده که بارزترین مشخصه آن، زمستانهای سرد و برفی و تابستانهای معتدل و خشک می‌باشد اما می توان گفت از این بابت اندک تفاوتی با اقلیم حاکم بر آذربایجان دارد و با در نظر گرفتن میانگین بارش سالانه ۳۵۰ میلی‌متر، شهرستان تکاب در گروه رژیم بارانی - نیمه بیابانی یا نیمه خشک محسوب می‌شود که در بیشتر روزهای سرد سال به طور میانگین این شهر از سردترین شهرهای کشور به حساب می آید. بنابراین کسب رتبه سوم اطلاع رسانی در بین ادارات این شهرستان، نتیجه مطلوبی به نظر می رسد؛ چرا که از اهداف کلان و دراز مدت سازمان هواشناسی کشور، پیش بینی تغییر و ناپایداری جوی علاوه بر آگاهی دادن به بخش های گوناگون جامعه، تاثیر موثر در تصمیم گیری های اثر بخش مسوولان در پیشگیری از بروز حوادث طبیعی است که این امر می تواند سبب کاهش خطرها و خسارت ها شود

معرفی نسخه یک سامانه پیش‌بینی نیاز آبی و پایش داده‌‌های مکانی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سازمان هواشناسی1396/08/22

"پنجمین کنفرانس جامع مدیریت و مهندسی سیلاب" با رویکرد پیش بینی و اطلاع رسانی با حضور موفق هواشناسی آذربایجانغربی در ارائه مقاله برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، این کنفرانس که یکی از بزرگترین کنفرانسهای علمی کشور در حوزه مدیریت و مهندسی سیلاب می باشد، با هدف آگاهی مدیران و آموزش کارشناسان و ذینفعان از آخرین یافته های علمی و اجرایی حوزه سیلاب، با همکاری کمیسیون ملی یونسکو-ایران، در پژوهشکده سوانح طبیعی، وزارت راه و شهرسازی و موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، برگزار شد که مقاله ارائه شده توسط هواشناسی آذربایجان غربی، یکی از مقالات برتر شفاهی ارائه شده در کنفرانس بود.
صادق ضیائیان "مدیرکل هواشناسی آذربایجانغربی" با ارائه مقاله ای تحت عنوان "مقایسه محصولات ماهواره TRMM با برونداد مدل WRF بارش های تابستانه شمال غرب ایران" در این کنفرانس حضور داشت که یکی از مقالات منتخب پنجمین کنفرانس جامع مدیریت و مهندسی سیلاب انتخاب گردید.
گفتنی است از اهداف این کنفرانس می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
- ارتقاء توسعه و ترویج دانش مدیریت و مهندسی سیلاب.
-تعامل و تبادل تجارب پژوهشگران و متخصصین حوزه سیلاب، پیرامون توسعه و بکارگیری تکنیک‌های نوین مدیریت، مهندسی و همزیستی با سیلاب.
- شناخت نقاط ضعف و کاستی‌های مواجهه با سیلاب در حوزه‌های دانشی و عملیاتی.
- معرفی آخرین دستاوردها و تجربیات پژوهشی و کاربردی در زمینه‌های مختلف حوزه سیلاب.
شایان ذکر است "پنجمین کنفرانس جامع مدیریت و مهندسی سیلاب" با محوریت:
- خدمات مهندسی برای مدیریت سیلاب
- اثرات سیل بر زیرساخت‌های حمل و نقل
- سیل از منظر حکمرانی آب
- پیش‌بینی و پیش هشدار سیلاب
به مدت دو روز و طی روزهای ۲۲ و ۲۳ آبانماه در تهران در محل ساختمان راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

فراخوان مناقصه عمومی دو مرحله ای15-08-1396

 

مناقصه خرید، نصب و راه اندازی یک ایستگاه خودکار هواشناسی  و تعداد 40 دستگاه ایستگاههای باران سنجی خودکار

 اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی در نظر دارد «نصب و راه اندازی یک ایستگاه خودکار هواشناسی  و تعداد 40 دستگاه ایستگاههای باران سنجی خودکار» با مشخصات و شرایط مندرج در اسناد مناقصه را از طریق  سامانه تدارکات الکترونیکی دولت ( ستاد ) به آدرس  : www.setadiran.ir    از طریق  انعقاد قرارداد با اشخاص  حقوقی دارای توانایی و تجربه علمی و عملی مرتبط  اقدام نماید.زمان، مهلت و نشاني دريافت اسناد: متقاضیان می توانند از ساعت 8 مورخه 15/8/1396 روز  دوشنبه تا ساعت 19 مورخه 19/ 8 /1396 روز جمعه، اسناد و مدارک مناقصه را از طریق سامانه تداکرات الکترونیکی دریافت نمایند.(  شماره تلفن های   7547 3241 و 32417347  با پیش شماره 044 )  دریافت کنندگان اسناد مناقصه از ساعت 19 مورخه 1396/8/19 روز جمعه تا ساعت 19 مورخه 1396/8/29 روز دوشنبه  به مدت 10روز  مهلت دارند نسبت به بارگذاری پیشنهادات  خود  برابر اسناد مناقصه در سامانه اقدام نمایند . بازگشایی پاکات الف و ب راًس ساعت 10 صبح مورخه  1396/8/30 روز سه شنبه در محل اداره کل هواشناسی خواهد بود . نوع و مبلغ تضمين شركت در مناقصه: ضمانت نامه بانکی به مبلغ 250/000/000 ( دویست و پنجاه میلیون ریال ) مطابق پیوست شماره (4) اسناد مناقصه  ساير اطلاعات وجزئيات مربوطه در اسناد مناقصه مندرج است.  کلیه هزينه های آگهي مناقصه و اطلاع رسانی  برعهده برنده مناقصه خواهد بود.آدرس اداره کل : ارومیه – کیلومتر 5 جاده ارومیه ، سلماس ، اداره کل هواشناسی استان ، صندوق پستی 57491933395 ، نمابر 32416751

معرفی نسخه یک سامانه پیش‌بینی نیاز آبی و پایش داده‌‌های مکانی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سازمان هواشناسی1396/08/09

نسخه یک سامانه پیش‌بینی نیاز آبی و پایش داده‌‌های مکانی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در حضور نمایندگانی از ستاد احیاء دریاچه ارومیه و ریاست، معاونین و جمعی مدیران ستادی سازمان هواشناسی کشور توسط مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی معرفی شد.به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان به نقل از روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، با توجه به اهمیت اطلاعات هواشناسی در پروژه احیاء دریاچه ارومیه، سه‌شنبه 96/8/9 با حضور ریاست سازمان، معاون فنی و شبکه ایستگاه‌ها، معاون توسعه و پیش‌بینی، تعدادی از مدیران ستادی سازمان هواشناسی و نمایندگانی از ستاد احیاء دریاچه ارومیه در سالن شهید همت سازمان هواشناسی کشور، گزارشی از طرح ارائه خدمات فنی هواشناسی اقلیم ‌شناسی حوزه دریاچه ارومیه ارائه شد و صادق ضیائیان مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان‌غربی، نسخه اولیه "سامانه نیاز آبی حوزه دریاچه ارومیه" را معرفی نمود.ضیائیان بیان نمود: در این سامانه، میزان آبیاری دشت‌های مختلف حوزه آبریز دریاچه‌ ارومیه با توجه به میزان بارندگی و سایر پارامترهای هواشناسی محاسبه و تعیین می‌گردد و امید است با استفاده از این سامانه، مدیریت بهینه مصرف آب در بخش کشاورزی صورت گیرد.وی افزود: انتظار می‌رود با اجرایی شدن این طرح، گام بزرگی در احیاء دریاچه ارومیه صورت پذیرد.  در ادامه، دکتر داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور از هواشناسی آذربایجان غربی به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در ارائه کارهای نو یاد نمود و از مهندس ضیائیان و همکاران ایشان تشکر کرد.وی با بیان این‌که کار نو، قطعاً بدون عیب نیست، ابراز امیدواری نمود: پس از طی کردن دوره تست، انجام صحت‌سنجی‌های لازم و مشاهده خروجی کار، این سامانه ابتدا در آذربایجان‌غربی و بعد در حوزه‌های دیگر کشور عملیاتی شود.رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به حمایت همیشگی سازمان از طرح‌ها و ایده‌های‌نو، از مجموعه هواشناسی آذربایجان‌غربی خواست نسبت به تکمیل این طرح به ‌صورت مستمر بکوشند.دکتر پرهیزکار خاطرنشان کرد: این موضوع نه تنها در سازمان هواشناسی بلکه در کشور نیز، کاری نو می باشد و تاکنون در سازمان‌هایی که فعالیت‌های مرتبط با آب دارند، مشاهده نشده است.معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی با اشاره به گستردگی میزان تحولی که توسط فعال شدن تهک در جامعه ایجاد شد، گفت: با توجه به شرایط آبی کشور، شاید میزان اثربخشی سامانه پیش‌بینی نیاز آبی، حتی بیش از تهک باشد.

 

کسب رتبه برتر هواشناسی ماکو در ارزیابی عملکرد سال 01-08-1396

 هواشناسی ماکو در ارزیابی عملکرد سال 1395 به عنوان یکی از دستگاههای برتر در این شهرستان انتخاب شد.
به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی، در ارزیابی عملکرد سالانه، اداره هواشناسی ماکو به همراه تعدادی از دستگاهها، رتبه برتر را در سال ۹۵ به خود اختصاص داد که طی مراسمی با حضور امام جمعه، فرماندار، بخشدار و مسئولین ادارات، از عملکرد مثبت فرماندهی انتظامی، فرماندهی هنگ مرزی، بانک کشاورزی و ادارات هواشناسی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این شهرستان با اهداء لوح سپاس و هدایایی تقدیر بعمل آمد.
در بخشی از لوح تقدیر اهدایی آمده است:
"نظر به اینکه اداره هواشناسی ماکو در ارزیابی عملکرد سال1395 توانسته است رتبه اول را در بین ادارات شهرستانهای استان به خود اختصاص دهد تشکر و قدردانی می نماییم. امیدواریم در پیشبرد اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و برنامه های دولت تدبیر و امید تحت توجهات حضرت ولعصر (عج) موفق و موید باشید."

انتصاب و معارفه رئیس اداره هواشناسی سردشت29-07-1396

 مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی در حکمی، کریم شهریار را به سمت رئیس هواشناسی سردشت منصوب کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی، در حکمی از سوی صادق ضیائیان، "مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی"، کریم شهریار به عنوان "رئیس هواشناسی شهرستان سردشت" منصوب شد.
در جلسه معارفه "رئیس اداره هواشناسی سینوپتیک سردشت" که در دفتر فرمانداری این شهرستان برگزارشد، حکم رئیس جدید هواشناسی با حضور "مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی" توسط فرماندار، تقدیم کریم شهریار گردید.
"مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی" در ابلاغ ریاست هواشناسی سردشت، ضمن آرزوی موفقیت و بهروزی روزافزون برای رئیس جدید این اداره، آورده است: " با عنایت به اهمیت اطلاعات هواشناسی و لزوم پایش دقیق و منظم و گسترش، به روز رسانی و ایجاد ارتباط با کاربر نهایی در شهرستان سردشت، انتظار می رود با جدیت کامل و مستمر در انجام امور محوله کوشا باشید..." همچنین در این حکم بر رعایت صرف بیت المال، امانتداری و همکاری صمیمانه با فرماندار و سایر مسئولین دستگاههای شهرستان و ارتقاء جایگاه هواشناسی تاکید شده است.
گفتنی است که از زمان بازنشستگی رحیم مسروری رئیس قبلی اداره هواشناسی سینوپتیک شهرستان سردشت، کریم شهریار سرپرستی این اداره را عهده دار بوده است.

بازدید "مدیرکل هواشناسی" از ایستگاههای هواشناسی جنوب استان آذربایجان غربی27-07-1396

"مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی" ، از ایستگاههای جنوب استان بازدید کرد. 
 "مدیرکل هواشناسی" در شش ماهه دوم سال جاری، اولین بازدید استانی خود را آغاز؛ و از ایستگاه های اشنویه (نالوس)، سردشت و پیرانشهر بازدید کرد. 
ضیائیان در این سفر یک روزه، از نزدیک در جریان فعالیت ادارات مورد بازدید و همچنین روند پیشرفت پروژه ایستگاه خودکار نالوس قرار گرفته و در گفتگو با روسا و دیده بانان به بررسی مشکلات و نقاط قوت و ضعف این شهرستانها پرداخت.

برگزاری دوره آموزشی اقامه نماز ویژه مدیران ستادی و شهرستانی23-07-96

دوره آموزشی اقامه نماز ویژه مدیران ستادی و شهرستانی با حضور اساتید و كارشناسان ستاد اقامه نماز استان در اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی برگزار شد. دوره یک روزه آموزش اقامه نماز با حضور مدیرکل، معاون و روسای ستادی و شهرستانی هواشناسی در محل سالن اجتماعات اداره کل برگزار گردید.در این دوره كه بمنظور تبیین وظایف مدیران در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ نماز تشكیل شد، دکتر علیپور یکی از استاتید با اشاره به اهمیت نماز و موضوع رفتارسازی نماز گفت: "ظهور عملی نماز در رفتار انسان از زمان بدو تولد تا تکامل دوران حیات و دنیای پس از مرگ تاثیر گذار است." وی با اشاره به ضرورت تعمیق ایمان اظهار داشت: "اگر بتوانیم ذهن و قلب را با هم پیوند دهیم، باعث تعمیق اعتقاد می شود."حج آقا برزگر یکی دیگر از اساتید این دوره نیز در خصوص اهمیت نماز به ایراد سخن پرداخت و گفت: "نماز شناسنامه انسان در روز قیامت می باشد و اولین واجب در بین تمام واجبات و نیز اولین آرزوی پیامبر و آخرین وصیت پیامبران نیز اقامه نماز بوده است."برزگر در ادامه گفت: "متاسفانه علت اصلی برخی کوتاهی ها در خصوص نماز این است که نتوانسته ایم فلسفه ی نماز را به خوبی تبیین کنیم." وی همچنین ضمن تبیین اسناد بالادستی نماز به نقش مدیریت در ترویج و توسعه فرهنگ نماز اشاره كرد و بیان داشت: "ستاد اقامه نماز نسبت به موضوع نقش مدیران در پیشبرد برنامه های ترویج و توسعه فرهنگ نماز و برنامه محور بودن در عمل به تفاهم نامه های منعقده حساس بوده و آن را در سیاستهای تدوینی خود دنبال می كند." این استاد حوزه نماز در ادامه افزود: "وظیفه مدیران بسترسازی سخت افزاری در كنار تقید عملی مدیران به مسئله نماز بعنوان الگوهای رفتارسازی می باشد و این موضوع یكی از انتظارات ستاد اقامه نماز از مدیران دستگاههای اجرایی می باشد."در این دوره آموزشی، روسا و سرپرستان ادارات شهرستانی و مسئولین ستادی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی سوالات خود را در خصوص نماز و تاثیر آن بر زندگی فردی و اجتماعی مطرح کرده که از سوی اساتید دوره پاسخ داده شد.

برای اولین بار در کشور: نصب نرم افزار هوانما بر رایانه مرکز کنترل هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی 23-07-96

نصب و راه‌اندازی نرم افزار هوانما بر روی رایانه مرکز کنترل هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی، برای اولین بار در کشور توسط اداره کل هواشناسی این استان عملیاتی گردید.
به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجانغربی، با تعامل و همکاری جمعیت هلال احمر و اداره کل هواشناسی استان، هوانمای مرکز کنترل هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر استان، جهت دریافت اطلاعات هواشناسی از جمله: هوای ارومیه و شهرستانهای استان، پیش بینی، اطلاعیه ها و توصیه های هواشناسی کشاورزی و نیز هوای مراکز استانهای کشور، در محل کنترل هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر نصب و راه اندازی شد
صادق ضیائیان "مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی" در خصوص بهره برداری از این سامانه گفت: "جمعیت هلال احمر استان برای اولین بار در سطح کشور به قابلیت دسترسی به سامانه هوانمای سازمان هواشناسی کشور با همکاری مستمر این اداره کل دست یافت."
ضیائیان با اشاره به ضرورت نصب این نرم افزار افزود: "نصب و راه‌اندازی این سامانه، امکان آگاهی هلال احمر از اطلاعات وضعیت جوی منطقه مورد نظر به منظور خدمات رسانی بهتر و آمادگی بیشتر تیم امداد در موارد ضروری را فراهم خواهد نمود." وی همچنین جلوگیری در اتلاف منابع و هدر رفت سرمایه حفاظت از جان و مال مردم و نیز مدیریت زمان را از پیامدهای مثبت نصب و راه اندازی نرم افزار هوانما بر روی رایانه مرکز کنترل هماهنگی عملیاتی هلال احمر دانست.

برگزاری اولین جلسه تهک کشاورزی در سال ۱۳۹۶ در شهرستان چایپاره21-07-96

در راستای تداوم برنامه های عملیاتی توسعه تهک کشاورزی در سال 1396، اولین جلسه ویژه کدو کاران چایپاره در فرمانداری این شهرستان برگزار شد. اولین جلسه توسعه هواشناسی کاربردی در بخش کشاورزی در سال جاری، با حضور معاون فرماندار شهرستان چایپاره، بخشداران بخش مرکزی و بخش حاجیلار و مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان و نیز دبیر سامانه تهک هواشناسی استان و کارشناس توسعه هواشناسی کاربردی کشاورزی و جمعی از کشاورزان کدوکار در سالن اجتماعات فرمانداری چایپاره برگزار گردید.در این جلسه جبارزاده "معاون فرماندار چایپاره"، ضمن خیر مقدم و تسلیت ماه محرم، با اشاره به تاریخچه کشاورزی، گفت: "هر سال شاهد رشد کشاورزی و امکانات مورد نیاز در این بخش در سطح جهان هستیم اما نکته قابل توجه در صده اخیر پیشرفت از نظر کیفی و کمی در بحث کشاورزی است و این پیشرفت مرهون ارتباط تناتنگ کشاورزان با مراکز علمی کشاورزی می باشد که توانسته نیاز مردم را در جهان از نظر محصولات کشاورزی پاسخگو باشد."جبارزاده در ادامه افزود: "این موضوع باعث ارتباط کشاورزی و هواشناسی شده است و هواشناسی در حوزه کشاورزی حیاتی بوده و امروزه در بحث دمای هوا، باران، تگرگ و سیل خسارات زیادی در بحث کشاورزی برای کشاورزان وارد شده است فلذا کشاورزان باید با سامانه تهک هواشناسی ارتباط نزدیکی داشته باشند و از طریق استفاده از این سامانه، خسارتها را در بخش کشاورزی به حداقل رسانده و کشاورزان باید مطابق توصیه های هواشناسی کاشت و برداشت کنند؛ چون هر روز شاهد تغیر اقلیم هواشناسی هستیم."در ادامه جلسه ابراهیمی "مسئول اداره هواشناسی چایپاره" به تشریح سامانه تهک و اهمیت استفاده از آن پرداخت و با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش تهک کدو در شهرستان چایپاره اظهار داشت: "برای توسعه خدمات و گسترش پوشش دهی کشاورزان شهرستان نیازمند همکاری دیگر ارگان ها و بخصوص بخشداریها و دهیاری های شهرستان هستیم."در این جلسه امینی بخشدار بخش مرکزی نیز به اهمیت سامانه تهک در بحث کشاورزی اشاره کرد و آمادگی مجموعه عوامل دهیاری را با اداره هواشناسی جهت ارائه آموزش ها و اطلاعیه ها ی هواشناسی به کشاورزان، اعلام نمود.در این نشست، تورج جدیدی "دبیر تهک کشاورزی استان"، ضمن بیان نقش و اهمیت هواشناسی کشاورزی در تامین امنیت غذایی و زیستی، آب و هوا را یکی از عوامل مهم رشد گیاهان و موثر در تولید و عملکرد محصولات کشاورزی دانست و در ادامه به خدمات تهک و بخصوص تهک کشاورزی پرداخت. وی همچنین گریزی به بهبود پیش بینی ها داشته و پیش بینی فصلی و لزوم توجه به آن را مورد تاکید قرار داد. جدیدی در خاتمه تحلیلی مبسوط از پیش بینی های فصلی، خشکسالی، مقایسه بارش و دمای سال زراعی 96-95 با سال گذشته و نرمال بلند مدت پرداخت.در پایان جلسه از دو نفر از کشاورزان کاربر نمونه که با طرح تهک هواشناسی شهرستان چایپاره همکاری داشتند تجلیل بعمل آمد.

کسب رتبه برتر هواشناسی استان آذربایجان غربی در نوزدهمین جشنواره شهید رجایی

 19-07-96

در راستای افزایش تعامل فی مابین و بررسی پروژه‌های در دست اجرای ستاد احیای دریاچه ارومیه، اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه از اداره کل هواشناسی بازدید کردند.به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی، در جریان این بازدید صادق ضیائیان به تشریح فعالیتهای هواشناسی پرداخت." مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی"  در خصوص فعالیتهای صورت گرفته در حوزه هواشناسی به  احداث 14 ایستگاه جدید تمام خودکار اشاره داشت که در مناطقِ نقده، بوکان، میاندوآب، بخش نازلو، پل میانگذر دریاچه،باری، میرآباد، سرو، سیلوانا، محمدیار، تخت سلیمان  و مرگور، سلوک و شوط  وهمچنین یک ایستگاه شهری اندازه گیری آلودگی هوا در ارومیه ،یک دستگاه سنجنده یو وی در فرودگاه که تشعشع فرابنفش را اندازه گیری خواهدکرد و همچنین ایستگاه خودکار هواشناسی در بخش نالوس شهرستان اشنویه ، راه اندازی خواهد شد که بخشی از این ایستگاهها از اعتبارات ستاد احیاء بوده است."مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی" در این بازدید به سامانه های موثر و مفیدی که شامل مانیتورینگ جوی و پروژه پایش تصاویر ماهواره ای و همچنین راه اندازی سامانه نیاز آبی گیاهان پیرامون دریاچه ارومیه است، نیز اشاره نمود.وی همچنین اذعان داشت: "با دو برابر شدن ایستگاههای برخط آنلاین در سطح استان، کمک شایانی به توسعه هواشناسی کاربردی در حوزه های مختلف به ویژه در بخش مدیریت آب و خشکسالی و در نهایت احیای دریاچه ارومیه خواهدشد که همگی در سالجاری راه اندازی شده اند.گفتنی است که هواشناسی استان در راستای احیای دریاچه ارومیه با برنامه ریزی مدون و رایزنی هایی که انجام داده است، توانسته در مناطقی که در حوضه آبریز این دریاچه قرار دارند، تاسیس ایستگاههای مختلف هواشناسی را در برنامه کاری خود قراردهد که در آینده ای نزدیک شاهد افتتاح و بهره برداری از اطلاعات جوی این ایستگاهها خواهیم بود.

کسب رتبه برتر هواشناسی استان آذربایجان غربی در نوزدهمین جشنواره شهید رجایی

 15-07-96

در مراسم تجلیل از برگزیدگان نوزدهمین جشنواره شهید رجایی در آذربایجان غربی برگزارشد که هواشناسی این استان، رتبه سوم شاخص‌های اختصاصی ارزیابی عملکرد سال 1395 دستگاه‌های اجرایی را به خود اختصاص داد.به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی، مراسم تجلیل از برگزیدگان نوزدهمین جشنواره شهید رجایی، با محوریت ارزیابی عملکرد سالانه دستگاه‌های اجرایی برگزار گردید و ادرات برتر انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفتند.در این جشنواره اداره کل هواشناسی این استان از بین ۵۸ دستگاه اجرایی استان رتبه‌سوم را کسب کرد.که با اهداء لوح سپاس و تندیس جشنواره، در جلسه شورای اداری استان تقدیر بعمل آمد.در بخشی از لوح تقدیر اهدایی از سوی استاندار و رئیس جشنواره شهید رجایی آمده است:"ارزیابی عملکرد یکی از ابزارهای مهم مدیریتی در جهت شناسایی اثرات تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های سازمانی قلمداد می گردد، به یقین در این مسیر اعتقاد به نوآوری و بهره گیری از توانایی ها، ظرفیت های بالفعل و بالقوه و پرورش استعدادها راهگشا بوده و نشانگر اعتقاد درون نگر برای شایسته سالاری در همه عرصه های سازندگی میهن اسلامی است."صادق ضیائیان "مدیر کل هواشناسی استان آذربایجان غربی" نیز کسب این رتبه را مرهون تلاش های همه جانبه، صادقانه و مجدانه همراه با احساس مسئولیت اجتماعی تمامی کارکنان هواشناسی استان دانست و ضمن تبریک این موفقیت به همکاران خدوم، از زحمات شبانه روزی این عزیزان تقدیر و تشکر کرده و استمرار توفیقات آنان را در ظل توجهات حضرت ولی عصر (عج) از خداوند منان مسئلت داشت.


در مراسم تجلیل از برگزیدگان نوزدهمین جشنواره شهید رجایی در آذربایجان غربی برگزارشد که هواشناسی این استان، رتبه سوم شاخص‌های اختصاصی ارزیابی عملکرد سال 1395 دستگاه‌های اجرایی را به خود اختصاص داد.به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی، مراسم تجلیل از برگزیدگان نوزدهمین جشنواره شهید رجایی، با محوریت ارزیابی عملکرد سالانه دستگاه‌های اجرایی برگزار گردید و ادرات برتر انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفتند.در این جشنواره اداره کل هواشناسی این استان از بین ۵۸ دستگاه اجرایی استان رتبه‌سوم را کسب کرد.که با اهداء لوح سپاس و تندیس جشنواره، در جلسه شورای اداری استان تقدیر بعمل آمد.در بخشی از لوح تقدیر اهدایی از سوی استاندار و رئیس جشنواره شهید رجایی آمده است:"ارزیابی عملکرد یکی از ابزارهای مهم مدیریتی در جهت شناسایی اثرات تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های سازمانی قلمداد می گردد، به یقین در این مسیر اعتقاد به نوآوری و بهره گیری از توانایی ها، ظرفیت های بالفعل و بالقوه و پرورش استعدادها راهگشا بوده و نشانگر اعتقاد درون نگر برای شایسته سالاری در همه عرصه های سازندگی میهن اسلامی است."صادق ضیائیان "مدیر کل هواشناسی استان آذربایجان غربی" نیز کسب این رتبه را مرهون تلاش های همه جانبه، صادقانه و مجدانه همراه با احساس مسئولیت اجتماعی تمامی کارکنان هواشناسی استان دانست و ضمن تبریک این موفقیت به همکاران خدوم، از زحمات شبانه روزی این عزیزان تقدیر و تشکر کرده و استمرار توفیقات آنان را در ظل توجهات حضرت ولی عصر (عج) از خداوند منان مسئلت داشت.

تداوم جلسات توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) اصلی ترین برنامه های هواشناسی آذربایجان غربی 96-06-96

در راستای تداوم برنامه عملیاتی توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) کشاورزی در سال 1396، جلسه تهک کشاورزی با دعوت از روسای مراکز خدمات و کارشناسان باغبانی جهادکشاورزی شهرستان ارومیه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی آذربایجانغربی، در این جلسه که به مدیریت نصرت ا.. شیخ محمدی معاون توسعه و پیش بینی و نیز با حضور اعضای کمیته هواشناسی در روز شنبه مورخ 11/6/96 در سالن اجتماعات دکتر گنجی اداره کل برگزار گردید، در راستای ظرفیت سازی و نیز تحلیل سال زراعی جاری و هماهنگی و آمادگی برای مدیریت زراعی سال زراعی آتی، بحث و تبادل نظر شد. در این نشست، تورج جدیدی "دبیر تهک کشاورزی استان"، ضمن بیان نقش و اهمیت هواشناسی کشاورزی در تامین امنیت غذایی و زیستی، آب و هوا را یکی از عوامل مهم رشد گیاهان و موثر در تولید و عملکرد محصولات کشاورزی دانست و در ادامه خاطر نشان کرد: "چنانچه از اطلاعات جوی آگاهی و توجه کافی وجود نداشته باشد، توفیق چندانی حاصل نخواهد شد چرا که ثابت شده در بیشتر موارد بازده کم محصولات کشاورزی نتیجه عدم توجه و ناتوانی در ایجاد شرایط متعادل جوی است." جدیدی در ادامه تحلیلی مبسوط از پیش بینی های فصلی، خشکسالی، مقایسه بارش و دمای سال زراعی 96-95 با سال گذشته و نرمال بلند مدت پرداخت. وی همچنین معرفی تهک کشاورزی و فعالیت های انجام شده این سامانه در استان آذربایجان‌غربی را از اولویتهای برنامه هواشناسی اعلام و در این زمینه و بمنظور آشنایی تعداد محصولات تحت پوشش تهک این استان را ده مورد اعلام کرد.در ادامه جلسه روسای مراکز خدمات کشاورزی ضمن استقبال از سامانه تهک، علاقه مندی خود را به منظور ارسال پیش بینی ها و توصیه های هواشناسی کشاورزی در حد امکانات موجود اعلام داشتند.
در پایان جلسه نظرات کارشناسان دعوت شد اخذ و به سوالات مطرح شده پاسخ داده شد.

مدیرکل هواشناسی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت:"کل مساحت استان آذربایجانغربی را خشکسالی فراگرفته است" 06-06-96

 به گزارش روابط عمومی هواشناسی آذربایجان غربی، صادق ضیائیان "مدیرکل هواشناسی استان" در نشست خبری به مناسبت هفته دولت و با حضور اعضای شورای حمل و نقل و اصحاب رسانه و مسئولین ذیربط، با اعلام کاهش ۲۶ درصدی بارندگی، ۱۰۰ درصد مساحت استان را در دامنه خشکسالی دانست"مدیر کل هواشناسی آذربایجان‌غربی" در این نشست خبری که روز دوشنبه 96/06/06 برگزارشد، ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، به ارائه گزارشی از وضعیت جوی سال زراعی پرداخت و گفت: "در سال زراعی جاری متوسط کل بارندگی استان 264 میلیمتر بوده که نسبت به نرمال دراز مدت 26.4 در صد کاهش داشته است."وی در رابطه با وضعیت بارش در مرکز استان و حوزه دریاچه ارومیه نیز اظهار داشت: "این وضعیت در ارومیه 27.6 درصد و در حوزه دریاچه درکل 34 درصد کاهش نشان می‌دهد."ضیائیان در مورد افزایش درجه حرارت و وضعیت خشکسالی استان آذربایجانغربی گفت: "در کل، تابستان امسال نسبت به گذشته گرمتر بوده و تقریباً 2 درجه افزایش دما نسبت به بلند مدت داشته ایم. این افزایش دما موجب افزایش تبخیر نیز شده که در ارومیه 66 میلیمتر و در کل استان 162 میلیمتر بر میزان تبخیر افزوده شده و تمامی این عوامل، سبب سپری شدن سال خشکی بوده است  بطوریکه 100% مساحت استان را خشکسالی فرا گرفته که از این مساحت، 57.9% در دامنه خشکسالی متوسط و 33.1% در دامنه خشکسالی شدید قرارگرفته است."این مقام مسئول در خصوص فعالیتهای صورت گرفته در حوزه هواشناسی و اعتبارات اختصاص یافته در دولت یازدهم اظهار داشت: "اعتبارات سال95 نسبت به سال 92 حدود 32 برابر و اعتبارات تخصیصی نیز در این مدت 15 برابر شده است که براین اساس تا پایان شهریور ماه جاری، افتتاح 14 ایستگاه تمام خودکار در منطقه را خواهیم داشت."مدیرکل هواشناسی در مورد مناطقی که تاسیس و بهره برداری از ایستگاه خودکار و تجهیزات مرتبط را خواهندداشت، افزود: "در مناطقِ شوط، نقده بوکان، میاندوآب،سردشت(راه اندازی مجدد) ، مهاباد(تکمیل ایستگاه)، بخش نازلو، پل میانگذر دریاچه،باری، سرو، سیلوانا، محمدیار و تخت سلیمان ایستگاههای بارانسنجی تمام خودکار افتتاح خواهیم کرد و یک ایستگاه شهری اندازه گیری آلودگی هوا نیز باید به موارد فوق اضافه کرد. همچنین یک دستگاه سنجنده یو وی در فرودگاه ارومیه که تشعشع فرابنفش را اندازه گیری می کند افتتاح می گردد. و همچنین سامانه نیاز آبی بر اساس پیش بینی های اعلام شده در راستای صرفه جویی قابل توجه در بخش کشاورزی ،و تا پایان آبان ماه سال جاری نیز افتتاح و بهره برداری از ایستگاه خودکار هواشناسی در بخش نالوس شهرستان اشنویه را خواهیم داشت."

افتتاح ایستگاه تمام خودکار هواشناسی در شهرستان شوط  06-06-96

 هم زمان با پنجمین روز از هفته دولت، بهره برداری از ایستگاه تمام اتوماتیک هواشناسی شهرستان شوط آغاز شد.به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی، هم زمان با پنجمین روز از هفته دولت، با حضور اسلام نور" مدیرکل دفتر فنی استانداری" آذربایجان غربی ،عباس جعفری،" مدیر کل مدیریت بحران استان"، مهدی قهرمانی " مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری ، صادق ضیائیان "مدیر کل هواشناسی" و حسن عبدالهی اصل " سرپرست فرمانداری شوط"، و جمعی از مقامات استانی و شهرستانی،  ایستگاه تمام اتوماتیک هواشناسی شهرستان شوط به بهره برداری رسید.این سامانه تمام اتوماتیک که با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است، قادر به اندازه گیری 19 پارامتر جوی، از جمله: دمای هوا، رطوبت، میزان بارش نزولات آسمانی، سرعت و جهت باد و دیگر اطلاعات مورد نیاز از عمق یک متری تا ارتفاع 10 متری سطح زمین بوده که به صورت خودکار نیز این اطلاعات جوی را برای پردازش و پیش بینی وضعیت هوا، به هواشناسی استان مخابره می کند.صادق ضیائیان "مدیرکل هواشناسی استان"  در این خصوص اظهار داشت: "با راه اندازی این سامانه یکی از نقاط شمالی استان آذربایجانغربی دارای اطلاعات پایدار هواشناسی گردیده که نقش بسزایی در پایش اقلیم منطقه  و توسعه کشاورزی منطبق بر اقلیم و صنعت شهرسازی خواهدداشت."

هفته دولت گرامی باد 02-06-96

 

هشدارهای هواشناسی را جدی بگیریم!!24-05-96


جدی گرفتن پیش بینی و اطلاع رسانی به موقع هواشناسی، از بروز خسارت و بحران جدی جلوگیری می کند.
به گزارش روابط عمومی هواشناسی آذربایجان غربی با تغییر الگوهای هواشناختی، اخطاریه شماره 7 این اداره کل پیرو اطلاعیه شماره 21، صادر شد.
صادق ضیائیان "مدیر کل هواشناسی آذربایجان‌غربی" نیز در این زمینه طی گفتگو با صدا و سیمای استان در خصوص وضعیت هوا و اخطاریه صادر شده اظهار داشت:
" با تشدید فعالیت امواج ناپایدار در شمال استان طی امروز بعد از ظهر، شاهد رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد خواهیم بود که باتوجه به بارش های رگباری، احتمال وقوع سیلاب محلی در مسیل ها وجود دارد.
وی همچنین توصیه کرد، جهت کاهش خسارات احتمالی تمهیدات لازم بکار گرفته شود.
ضیائیان در ادامه خاطر نشان کرد: "جدی گرفتن اطلاعیه و اخطاریه های جوی هواشناسی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود و این به معنی حفاظت از جان و مال مردم از مخاطرات جوی است."

تجلیل از فعالان رسانه ای هواشناسی به مناسبت روز خبرنگار خبری آذربایجان غربی 19-05-96

طی مراسمی به مناسبت روز خبرنگار، از فعالان هواشناسی در عرصه رسانه ای تجلیل به عمل آمد.
به گزارش روابط‌ عمومی هواشناسی استان آذربایجان‌غربی، در مراسم گرامیداشت هفدهم مرداد و روز خبرنگار که با حضور مدیرکل، روسای ستادی و کارشناسان و پرسنل این اداره کل برگزارشد، اصحاب رسانه و خبرنگاران هواشناس در واحد پیش بینی و روابط عمومی مورد تقدیر قرار گرفتند.
صادق ضیائیان "مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی" در لوح سپاس اهدایی به مجریان خبر هواشناسی، تعالی و تکامل هر جامعه ای را مرهون خدمات و تلاش های صادقانه ی پرچمداران رسانه و مطبوعات دانسته که در آگاهی بخشی و روشنگری با قلم نافذ خود سررشته ی حقیقت را بر صحیفه ی تاریخ به درستی می نگارند.
ضیائیان همچنین قلم زدن خبرنگاران را گام نهادن در سرزمین زیبای آرمان‌ها برشمرده و در ارتباط با هواشناسان فعال در عرصه خبر عنوان نموده: "واقعیت این است که در راه حقیقت و رسالت خطیر و سترگ آگاهی بخشی به مردم از طریق اطلاعات دقیق و وثیق هواشناسی تلاش نموده اید و برای رسیدن به حقیقت ایثارگری نموده و می‌نمایید".
وی در انتها ضمن ارج نهادن به خدمات ارزنده مجریان خبر، فرارسیدن روز خبرنگار را به همه تلاشگران عرصه اطلاع‌رسانی تبریک گفته و یاد و خاطره شهدای عرصه خبر و اطلاع رسانی را گرامی داشته است.
.

حضور مسئولین هواشناسی در هشتمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری آذربایجان غربی 19-05-96

مشاور مسئولین هواشناسی همگام با سایر ارگانها و سازمانهای استان در هشتمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاههای خبری آذربایجانغربی حضور یافتند.به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، به مناسبت روز خبرنگار، هشتمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری آذربایجان غربی در محل مجتمع فرهنگی و هنری ارومیه افتتاح شد که هواشناسی استان نیز در آن حضور یافت.در این نمایشگاه، 98 رسانه از جمله خبرگزاری‌های مرجع کشور، روزنامه‌ها و نشریه‌های کثیرالانتشار و پایگاه‌های خبری محلی و منطقه‌ای شرکت دارند و محصولات رسانه‌ای خود را به عرضه عمومی گذاشته‌اند.
گفتنی است مدیرکل، مسئولین و کارشناسان هواشناسی در معیت استاندار و سایرمقامات استانی در این نمایشگاه حضور داشتند.

بازدید مشاور سازمان و رئیس شبکه پایش از ایستگاه های هواشناسی آذربایجان غربی15-05-96

مشاور سازمان هواشناسی کشور و رئیس شبکه پایش به همراه مدیر کل هواشناسی از ایستگاه های هواشناسی آذربایجان غربی بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجانغربی، دکتر پرویز رضازاده، "مشاور عالی سازمان هواشناسی کشور"، محسن جباری "مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشور"، و مصطفی ایزدفر "رئیس اداره امور شبکه ایستگاههای همدیدی"، در سفری ۲ روزه به آذربایجان غربی، از واحد پیش بینی و ایستگاههای هواشناسی فرودگاه ارومیه، اشنویه و پیرانشهر بازدید نموده و از نزدیک در جریان فعالیت، عملکرد و همچنین نواقصات، مشکلات و نیازهای مختلف این ایستگاهها قرار گرفتند.
گفتنی است که طی این بازدید اداری و فنی، رهنمودهای لازم در حوزه های مربوطه ارائه گردید.

انجام مصاحبه تخصصی دیدبانی در اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی15-05-96

مصاحبه تخصصی دیدبانی هواشناسی کاربردی در اداره کل هواشناسی آذربایجانغربی انجام گرفت.
به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی به منظور تامین نیروی متخصص برای برقراری پروازهای فرودگاهی، با حضور آقایان محسن جباری "مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشور"، دکتر پرویز رضازاده "مشاور سازمان" و مصطفی ایزدفر "رئیس اداره امور شبکه ایستگاههای همدیدی"، مصاحبه تخصصی و علمی از متقاضیان به انجام رسید.
شایان ذکر است، کلیه شرکت کنندگان از سطح ادارات هواشناسی آذربایجان غربی بوده و این مصاحبه به مدت دو روز به طول انجامید.

 برگزاری دوره "  آشنایی با روش تهیه گزارش های دیدبانی ویژه هوانوردی" شمال غرب کشور در ارومیه08-05-96

دوره آموزشی " آشنایی با روش تهیه گزارش های دیدبانی ویژه هوانوردی" با حضور کارشناسان هواشناسی از 3 استان شمالغرب کشور، به میزبانی ارومیه برگزار شد.به گزارش روابط عمومی هواشناسی آذربایجان غربی، با توجه به اهمیت گزارشهای متار و اسپیسی و متار محلی در عملیات پروازی، نحوه تهیه، گزارش و بررسی آخرین تغییرات در کدها به منظور پاسخگویی به نیاز برج مراقبت در جهت افزایش امنیت پرواز، یک دوره آموزشی به میزبانی اداره کل هواشناسی آذربایجانغربی و با حضور کارشناسان هواشناسی همدیدی و کارشناسان راهبردی و نظارت شبکه ایستگاههای هواشناسی از استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجانغربی و زنجان برگزار گردید.گفتنی است، هدف از تشکیل این دوره آموزشی سه روزه که در روزهای هفتم لغایت نهم مرداد ماه برگزار شد، آشنایی با روش تهیه گزارش های دیدبانی ویژه هوانوردی در جهت بازآموزی دستورالعملهای دیده بانی فرودگاهی و افزایش دقت در انجام امور هوانوردی بوده است.

برگزاری جلسه عفاف و حجاب در هواشناسی آذربایجان غربی06-05-1396

سومین جلسه عفاف وحجاب با حضور اعضاء  برگزار شد. به گزارش روابط عمومی هواشناسی آذربایجان غربی، در راستای بررسی  علل اجرایی نشدن مصوبات جلسات قبلی و ارائه پیشنهادی جدید در 9 ماهه پایانی سال، سومین جلسه عفاف و حجاب در هواشناسی تشکیل گردید. این جلسه نیزمطابق تقویم زمانی پیش بینی شده با محوریت تحلیل و بررسی نقاط قوت و ضعف، برگزار و هر یک از چالشها، بصورت مجزا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

برگزاری چهارمین جلسه تحول اداری هواشناسی آذربایجان غربی06-05-1396



چهارمین جلسه تحول اداری هواشناسی استان آذربایجان غربی برگزار شد.به گزارش روابط عمومی هواشناسی آذربایجان غربی، در راستای بررسی مسائل مختلف اداری، همفکری و رایزنی در مورد آنها و همچنین ارائه گزارش در خصوص نحوه انجام ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی توسط "سازمان برنامه و بودجه استان" پس از اعلام امتیازات اولیه، چهارمین جلسه تحول اداری در هواشناسی تشکیل گردید.
این جلسه مطابق تقویم زمانی پیش بینی شده با محوریت تحلیل و آسیب شناسی نقاط قوت و ضعف، برگزار و هر یک از محورهای ارزیابی، بصورت مجزا و دقیق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

برگزاری اولین جلسه شورای اداری هواشناسی استان آذربایجان غربی در سال ۹۶-04-05-1396


اولین جلسه شورای اداری هواشناسی استان آذربایجان غربی در سال جاری به ریاست صادق ضیائیان مدیرکل هواشناسی استان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی هواشناسی آذربایجانغربی، اولین جلسه شورای اداری هواشناسی استان در سال 96 در محل سالن جلسات هواشناسی و با حضور مدیرکل، معاون و روسای ستادی و شهرستانی برگزار شد.

ضیائیان در ابتدا ضمن خیرمقدم به همکاران، اظهار داشت: "علیرغم تمامی مشکلات موجود سال خوب و موفقیت آمیزی را پشت سرگذاشتیم." وی ضمن نقدیر از کلیه روسا و سرپرستان ادارات شهرستانی و مسئولین ستادی، این موفقیتها را نتیجه تلاش، پشتکار، همت و حس همدلی تمامی همکاران دانسته و ابراز امیدواری کرد که به منظور تداوم این موفقیتها در سال 96 با برنامه ریزی های خاص و مدون و حس مسئولیت وافر تک تک کارکنان در انجام امور محوله شاهد پیشرفت چشمگیر در سطح منطقه و کشوری باشیم؛ چرا که موفقیت یک سیستم در گرو کار گروهی و پرهیز از هرگونه حرکت فرد محوری در سیستم است.مدیرکل هواشناسی استان آذربایجانغربی در این جلسه گفت: "یکی از اهداف عمده در برنامه کاری علاوه بر شفاف سازی امور، کشف خلاقیت هاست که به نوعی مورد اهمال قرار گرفته که در این راستا باید فعال تر عمل کنیم." ضیائیان در خاتمه به جایگاه و نقش برجسته دیدبانان هواشناسی در دنیای امروز اشاره کرد و خاطر نشان کرد: "امروزه فعالیت یک دیدبان تنها متکی شدن به خواندن و ارسال یک هوا نبوده و افزایش نگرش علمی و عملی و تفکرات تک تک کارکنان در خصوص جایگاه شغلی و فعالیت در جهت ارتقاء آن را می طلبد."
در ادامه، گزارشات فعالیتهای مختلف فنی، پیش بینی، اداری - مالی، IT از سوی روسای ستادی ارائه گردید.
همچنین در این جلسه هر یک از روسا و مسئولین شهرستانی بطور جداگانه به بیان نیازها، مشکلات و پیشنهادات ادارات پرداخته و گزارشی از فعالیتهای اداره متبوع خود را ارائه دادند که در انتهای جلسه خلاصه ای از نیازها و مشکلات هر اداره در قالب پاورپوینت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت تا در جهت رفع احتیاجات و موانع موجود برنامه ریزی شده و گامهای لازم برداشته شود.
گفتنی است که این جلسه در روز چهارشنبه 04/۰۵/96 تشکیل شد واز ساعت 9:30 دقیقه صبح تا ساعت 17/30 عصر ادامه داشت.

برگزاری جلسه مشترک هم اندیشی هواشناسی آذربایجان غربی با پلیس راه ارومیه-خوی و قرارگاه پلیس راه استان آذربایجان غربی02-05-1396


جلسه هم اندیشی و تعامل هواشناسی آذربایجان غربی با پلیس راه ارومیه-خوی و قرارگاه پلیس راه استان آذربایجان غربی در هواشناسی ارومیه برگزار شد. به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی، در راستای عملیاتی نمودن اهداف پلیس راه و قرارگاه پلیس راه در خصوص تعیین مقر یدکی برای آن، جلسه ای مشترک بیش هواشناسی و پلیس راه برگزارشد. این نشست هم اندیشی با محوریت ایجاد مقرّ یدکی مطمئن در صورت بروز هرگونه حادثه غیر مترقبه و امنیتی و غیر امنیتی، شامل تعرض و حمله به مقرّ نظامی هر دو واحد و یا سوانح غیر قابل پیش بینی، اعم از سیل و آتش سوزی و زلزله در قرارگاه پلیس راه ارومیه – خوی، اسناد و مدارک خودروهای سازمانی و سلاح و مهمات و نیروی نظامی در هر دو یگان، تشکیل شد که در آن، اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی که نزیکترین واحد دولتی به این دو یگان است، به عنوان مقرّ یدکی در نظر گرفته شد.در این جلسه، صادق ضیائیان "مدیرکل هواشناسی استان" بار دیگر با تشریح سیاست ها و برنامه های این اداره کل، پایه و اساس فعالیت "سازمان هواشناسی جهانی" و نیز "سازمان هواشناسی کشور" را با توجه به منابع ثابت موجود، کمک به نجات جان انسان ها و بالا بردن بهروری عنوان نمود. وی همچنین تاکید جدی بر تامل بین هواشناسی و پلیس راه داشت.از دستاوردهای این جلسه می توان به تعیین مقر یدکی مطمئن برای پلیس با مشارکت پلیس راه اشاره کرد که نیاز است تا واحدهای مذکور در خصوص انتقال و جایگزین شدن خودروها، تجهیزات و سایر لوازم و اسباب ضروری، کلیه همکاریهای لازم را تا زمان عادی شدن وضعیت بحرانی داشته باشند.

رایزنی هواشناسی و فرمانداری اشنویه جهت راه اندازی ایستگاه خودکار در بخش نالوس27-04-1396

 

فرماندار شهرستان اشنویه در نشستی با مسئولین هواشناسی استان، موافقت خود را برای اختصاص زمینی جهت تاسیس ایستگاه خودکار در این شهرستان اعلام کرد.به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی، طی جلسه ای به میزبانی هواشناسی اشنویه و با حضور فرماندار و جمعی از مسئولین شهرستان اشنویه، همچنین "مدیرکل هواشناسی آذربایجانغربی"، و تعدادی از روسای ستادی اداره کل، توافقات اولیه جهت نصب و راه اندازی ایستگاه خودکار هواشناسی در بخش نالوس شهرستان اشنویه به انجام رسید.صادق ضیائیان "مدیرکل هواشناسی استان" در این نشست گفت: "اختصاص یک زمین مستقل برای هواشناسی زمینه را برای ورود تجهیزات و امکانات مدرن هواشناسی به این منطقه بازتر خواهد کرد."

وی تاکید کرد: "هواشناسی در تلاش است تا با خدمت به مردم مخصوصاً کشاورزان، به واسطه اطلاع رسانی به موقع در زمان بحران ها و بلایای جوی، حافظ جان و مال مردم باشد و میزان خسارت های احتمالی را به حداقل برساند، تا گامهای وسیعی به سمت توسعه پایدار برداشته شود."ضیائیان در ادامه اظهار داشت: " امروزه هواشناسی جزء دستگاههای کلیدی یک جامعه محسوب می شود.؛ چرا که در راستای توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) در بیشتر عرصه های جامعه ورود پیدا کرده است."

اسعد خضری "فرماندار اشنویه" نیز با اشاره به کشاورز بودن اکثر ساکنین این شهرستان، ضمن تاکید بر لزوم گسترش فعالیت هواشناسی در این منطقه، گفت: "هواشناسی در چند سال اخیر توانسته است جایگاه مطلوبی در اذهان عمومی پیداکند و این نقش باید توسط کلیه مسئولین پر رنگ تر شود؛ چرا که عدم توجه به مباحث هواشناسی می تواند تاثیرات مخربی بر زندگی روزمره افراد و حتی برنامه های روزمره آنها بگذارد .

وی در خاتمه از اختصاص زمینی مستقل در بخش نالوس شهرستان اشنویه به هواشناسی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در آینده ای نزدیک کار واگذاری این زمین به هواشناسی صورت پذیرفته و شهرستان اشنویه نیز شاهد توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر در این زمینه باشد. گفتنی است، تامین روشنایی معبر و ورودی محوطه اداره هواشناسی و همچنین اهداء 1000 متر زمین برای احداث و راه اندازی ایستگاه خودکار در بخش نالوس، از نتایج این نشست بود.قابل ذکر است که در سال جاری با همکاری صمیمانه فرماندار و سایر دستگاهها و مسئولین شهرستانی، اداره هواشناسی اشنویه توانسته است در انجام امور سازمانی و نیز تعامل در برنامه‌ریزی، از ادارات موفق در سطح این شهرستان و استان آذربایجانغربی باشد که در این راستا با رایزنی های انجام شده با فرمانداری و برخی از ارگانهای شهرستان، بسیاری از امور اداره هواشناسی اشنویه به انجام رسیده است که از آن جمله می‌توان به تعمیر اساسی داخل ساختمان مسکونی و اداری به کمک فرمانداری شهرستان اشاره کرد.

سرپرست جدید اداره هواشناسی تکاب منصوب شد24-04-1396

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی، طی جلسه‌ای با حضور مهندس ثقفی "فرماندار تکاب" و صادق ضیائیان "مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی"، رسول جبرئیلی به عنوان سرپرست جدید هواشناسی تکاب منصوب شد.در بخشی از ابلاغ رسول جبرئیلی که توسط مدیرکل هواشناسی منصوب شده، آمده است: "با عنایت به اهمیت اطلاعات هواشناسی و لزوم پایش دقیق و منظم و همچنین گسترش، به روز رسانی و ایجاد ارتباط با کاربر نهایی در شهرستان تکاب، جنابعالی را به سمت " سرپرست جدید هواشناسی تکاب " منصوب می نمایم. انتظا ر می رود با جدیت کامل و تلاش مستمر در انجام امور محول کوشا باشید. شایسته است با توکل بر خداوند متعال و رعایت ارزشها و اصول گرانقدر اسلامی، با رعایت صرفه و صلاح بیت المال و امانت داری و با همکاری صمیمانه با فرماندار و سایر دستگاهها و مسئولین شهرستانی به برنامه ریزی و انجام امور بپردازید."

بازرسی فنی و بازدید بیش از 50 ایستگاه بارانسنجی آذربایجانغربی21-04-1396

در جریان بازدید و بازرسی فنی ایستگاه های بارانسنجی آذربایجانغربی، بیش از 50 ایستگاه مورد تعمیر، تعویض و جابه جایی قرار گرفت.به گزارش روابط عمومی هواشناسی آذربایجانغربی به نقل از مدیرکل، در راستای اجرای پنج ساله برنامه ششم توسعه، بیش از 50 ایستگاه هواشناسی در این استان مورد بازدید، تعمیر، تعویض و تجهیز قرار گرفت.صادق ضیائیان "مدیر کل هواشناسی استان آذربایجان غربی" در این رابطه اظهار داشت: "این اقدامات عموما در مناطق صعب العبور و گاها صفر مرزی صورت گرفته و تاکنون بیش از 15 روز به طول انجامیده است که  این عملیات تا پوشش 91 ایستگاه بارانسنجی تداوم خواهد یافت .""مدیر کل هواشناسی استان آذربایجانغربی" با بیان اینکه اطلاعات هواشناسی اکنون یکی از ضروریات جامعه اذعان داشت، جمع آوری اطلاعات هواشناسی در ایستگاه های مختلف بیانگر اقلیم منطقه و بخشی از هویت هر منطقه می باشد لذا صحت و کیفیت این اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است که در کلیه فعالیتهای کشاورزی صنعتی و غیره ... کاربرد دارد.گفتنی است که این بازدیدها توسط گروه فنی اداره کل هواشناسی آذربایجانغربی انجام گرفت و ایستگاههای بارانسنجی از قبیل "گل کنگ"، "شلماش"، "موسالان" در شهرستان سردشت واقع شده در مرز عراق، "خورخوره" در دور افتاده ترین نقطه و "زولفیله" از شهرستان بوکان و از بدمسیر ترین ایستگاهها در شهرستان میاندوآب شامل: "اسماعیل کندی"، "چاخر احمد"، "قرمز بولاغ" و در مهاباد "سیاه گلی سفلی" و ناحیه منگور شرقی مورد بازدید قرار گرفته و اقدامات تعمیر، تعویض تجهیز نیز صورت پذیرفت.

برگزاری کارگاه آموزشی مقابله با سرمازدگی درختان هسته دار دانشگاه ارومیه 14-04-1396

 

کارگاه آموزشی مقابله با سرما زدگی درختان هسته دار در دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، کارگاه آموزشی آشنایی باغداران و کاربران نهایی تهک کشاورزی در روز سه شنبه مورخ 96/4/13 با حضور اقای پروفسور صمدی ریاست محترم دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه، جمعی از اعضاء هیئت علمی دانشکده کشاورزی ( گروه آب و باغبانی) و نیز با حضور معاونت توسعه و پیش بینی، دبیران تهک استان و کاربران نهایی تهک کشاورزی در محل اطاق شوری دانشکده کشاورزی برگزارشد.
در این کارگاه آموزشی یک روزه، ضمن تشریح و ارائه ماهیت سرمازدگی، نحوه خسارت، روشها و راهکار های مقابله با سرمازدگی درختان هسته دار، به پرسشهای مطرح شده از طرف کاربران نهایی ( باغداران هلو) توسط اعضاء هیات علمی پاسخ داده شد.

 

 تلاش کارکنان هواشناسی مهاباد برای زیباسازی و بهسازی ایستگاه در جهت تکریم ارباب رجوع09-04-1396

  کارکنان هواشناسی مهاباد در راستای تکریم ارباب رجوع، به صورت خودجوش و با یاری از ظرفیت شهرستانی(شهرداری و ...) اقدام به بهسازی و زیباسازی این ایستگاه کردند.به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، کارکنان اداره هواشناسی شهرستان مهاباد با همکاری هم و به صورت خودجوش با اصلاح محوطه ازجمله: سیمان کاری ورودی، چمن زنی، رنگ آمیزی تشت تبخیر و برطرف کردن ایرادات ،اصلاح ترکهای سیمانی قدیمی و بازسازی آن ، لوله گذاری و سرامیکاری کف روشویی، اقدام به بهسازی و زیباسازی این ایستگاه نمودند.غفور محمدپور " رئیس اداره هواشناسی مهاباد " در این رابطه اظهار داشت: "ارائه این پیشنهاد برای تسریح و تسهیل در امور اداری و تکریم ارباب رجوع بوده که با تلاش و همیاری همکاران و یاری شهرداری و اجرایی شد."

 

شکست رکورد گرما در پیرانشهر09-04-1396

رکورد گرمای شهرستان پیرانشهر در هفته اول تیرماه شکسته شد.براساس گزارش اداره هواشناسی سینوپتیک پیرانشهر، حداکثر دمای هوا در این شهرستان در ۷ تیر ۹۶ به ۳۸+ درجه سانتیگراد رسید که در طول دوره آماری بی سابقه بوده و رکورد گرمای هوا را به میزان ۳ درجه نسبت به سالهای گذشته شکست.عبدالرحمن ابراهیمی " رئیس اداره هواشناسی سینوپتیک شهرستان پیرانشهر " در این رابطه اظهار داشت: " روز گذشته ( هفتم تیر ۹۶ ) حداکثر دمای هوا در ایستگاه هواشناسی پیرانشهر به ۳۸ درجه سانتیگراد بالای صفر رسید که بیشترین درجه گرما در طول دوره آماری از ابتدای تاسیس هواشناسی به حساب می آید. ابراهیمی ادامه داد: " تا قبل از ثبت این رکورد گرما در شهرستان، حداکثر دمای گزارش شده در روز ۷ تیر، مربوط به سال ۸۸ بوده که ۳۵+ درجه سانتیگراد می باشد. البته در سال ۷۶ نیز دمای ۳۴+ را داشته ایم اما همچنانکه قبلا هم اطلاع رسانی شده و مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان هم در آخرین اطلاعیه خود ورود موج گرما را به استان اعلام کرده بود، ثبت چنین دمایی دور از انتظار نبود."" رئیس اداره هواشناسی سینوپتیک شهرستان پیرانشهر " در رابطه با رکورد گرما در سایر نقاط استان نیز گفت: "همزمان با پیرانشهر، حداکثر دما در سایر شهرستانهای استان نیز از حد نرمال بالاتر رفت. بطوری که در پلدشت، شاهین دژ، مهاباد و میاندوآب گرما به ۴۰+ درجه سانتیگراد رسید. البته در اوج گرمای سوزناک این شهرها دمای حداقل در اشنویه طی شب گذشته ۱۲+ درجه سانتیگراد بود."وی در انتها گفت: "پیش بینی می شود از امروز تا اواسط هفته آینده در بیشتر نقاط کاهش دما  رخ دهد ولی از آن پس باید منتظر ورود موج دوم گرما بود که احتمالاً محسوس تر و وسیع تر از موج اول باشد."

شهرستان های آذربایجان غربی رکورد دار سوز گرما در اوایل تیرماه 07-04-1396

هوای گرم چندروزیست که کماکان در استان آذربایجان غربی هم پای سایر استانها می تازد و این در حالی است پیش‌تر، مرکز پیش بینی هواشناسی استان آذربایجان غربی، با صدور اطلاعیه شماره 18 در خصوص نفوذ جریانات گرم جنوبی هشدارهای لازم را به مردم و مسئولین داد که دمای هوا بطور محسوس افزایش پیدا خواهد کرد.به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، همانطور که انتظار می رفت، دمای هوای شهرستانهای مهاباد، میاندآب، شاهین دژ و پلدشت  نسبت به دیگر شهرستانهای استان در اوایل فصل تابستان سوزناک بوده و به مرز 40 درجه نیز رسید.بنا بر پیشینه دمای هوای شهرستان های نامبرده طی سالهای گذشته که رکوردار گرمای سوزان در سطح استان بودند بعضاَ به مرزها بیش از 40  درجه سانتیگراد نیز رسیده است  .این درحالی که هوای شهرستان اشنویه در همین برهه با دمای 12 درجه سانتی گراد خنک ترین شهر را به خوداختصاص داد

 

پیام تبریک ریاست محترم سازمان به مناسبت عید سعید فطر04-04-1396

 

تداوم اولویت سامانه تهک کشاورزی در برنامه‌های اجرایی هواشناسی آذربایجان غربی در سال ۹۶ * 04-04-1396


سامانه توسعه هواشناسی کاربردی در بخش کشاورزی در راس برنامه کاری هواشناسی آذربایجانغربی در سال 96 قراردارد.به گزارش روابط عمومی هواشناسی آذربایجانغربی، جلسه ای در تاریخ 31 خرداد ماه با حضور معاونت پیش بینی و توسعه ،دبیران و روسای ستادی اداره کل هواشناسی استان برگزار گردید که نشان می دهد، اولویت سامانه توسعه هواشناسی کاربردی در برنامه‌های اجرایی هواشناسی آذربایجان غربی همچنان به قوت خود پا برجاست.این جلسه با حصول تفاهم بر وظایف هر کدام از ادارات(فنی،اداری مالی،پیش بینی،تحقیقات و پایش) در ارتباط با تهک برگزار شد.و در آن، رفع مشکلات پیشرو، تسهیل در ارسال پیشبینی ها و توصیه های خاص به کاربران سطح سه و ارائه طرح های تحقیقاتی جهت کمی کردن اثر بخشی اجرایی سامانه تهک در سال های گذشته و... مورد تاکید بررسی قرار گرفت.

 

پیام تبریک مدیرکل  به مناسبت عید سعید فطر 1396/04/04

 

« إِنَّمَا هُوَ عِیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِیامَهُ وَ شَکَرَ قِیامَه»

 

 این عید کسی است که خدا روزه‌اش را پذیرفته و نماز وی را سپاس گفته است . (امام علی، نهج البلاغه، حکمت 437 )

چه زیبا بود بندگی خالصانه مردمان مسلمان در شب ها و روزهای این ماه مبارک ، چه دلنشین بود نوای مناجات آنان هنگام زمزمه دعای سحر و ربنای افطار، چه روح بخش بود هوای شهرها و روستاهایمان آن گاه که در لیالی قدر صدای ملکوتی « الهی العفو» ها و « سُبْحانَکَ یا لا اِلـهَ إلاّ اَنْت» ها در آسمان می پیچید گویی همه عاشقان همنوای با هم سرود عشق و بندگی خویش را برای حضرت دوست نغمه ساز می کردند . و اکنون خرامان به پایان این ماه عاشقی می رسیم و گردش قمر آغاز ماه شوال را به ارمغان می آورد . زمان نواخته شدن آوای « الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَی مَا هَدَانَا وَ لَهُ الشُّکْرُ عَلَی مَا أَوْلانَا » بر گلدسته های مساجد و روز عید سعید فطر فرا رسیده است. عیدی که ضیافتی است برای پایان یافتن این میهمانی .تطهیر در چشمه زلال رمضان و طلوع خورشید فطر برکیمیای وجود همه هم وطنان عزیز به ویژه کارکنان اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی و خانواده محترمشان  تبریک عرض می نمایم، بدان امید که خداوند سبحان فطرمان را فاطر، ایمانمان را فاخر و روحمان را طاهر ساخته و طاعات و عبادات همگان را مورد قبول خویش قرار دهد .

 

تلاش کارکنان هواشناسی تکاب برای زیباسازی و بهسازی ایستگاه در جهت تکریم ارباب رجوع96-03-29


کارکنان هواشناسی تکاب در راستای تکریم ارباب رجوع، و احترام به حقوق شهروندی، اقدام به بهسازی این ایستگاه کردند.به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، کارکنان اداره هواشناسی شهرستان تکاب با اصلاح محوطه ازجمله: زدن علفهای هرز پلاتفرم، قطع درختان خشک و هرس شاخه های مزاحم دید و پاکسازی محوطه از آنها، اقدام به بهسازی و زیباسازی این ایستگاه نمودند.
رسول جبرئیلی "سرپرست هواشناسی سینوپتیک تکاب " در این رابطه اظهار داشت: " این اقدامات در راستای تکریم ارباب رجوع بوده که با تلاش و همیاری همکاران اجرایی شد."

 

اقدام هواشناسی میاندوآب برای بهسازی ایستگاه در راستای اقتصاد مقاومتی بدون صرف هزینه96/03/29


تلاش کارکنان هواشناسی در راستای اقتصاد مقاومتی اینبار در هواشناسی میاندوآب بدون هیچ بارمالی به بار نشست.به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، کارکنان ایستگاه تحقیقات هواشناسی کشاورزی تکمیلی میاندوآب با همکاری شهرداری و اداره راه و شهرسازی این شهرستان با اصلاح محوطه شامل تسطیح و شن ریزی و انتقال جداول و کانوا، اقدام به بهسازی و زیباسازی این ایستگاه نمودند.
احمد علی بنائی بکتاش " مسئول ایستگاه تحقیقات هواشناسی کشاورزی تکمیلی میاندوآب " در این رابطه اظهار داشت: "ارائه این پیشنهاد برای تسریح و تسهیل در امور اداری و تکریم ارباب رجوع بوده که با تلاش و همیاری همکاران و همچنین شهرداری و راه و شهرسازی اجرایی شد."

 

اجرای ایزوگام ساختمان اداره هواشناسی شهرستان چایپاره96/03/27


۴۰۰ مترمربع از ایزوگام پشت بام ساختمان اداره هواشناسی شهرستان چایپاره اجرا شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجانغربی، در راستای اجرای پروژه های عمرانی سال 95 عملیات ایزوگام ساختمان ایستگاه هواشناسی چایپاره با بیش از 400 مترمربع به اجرا رسید.
قاسم ابراهیمی " سرپرست ایستگاه هواشناسی چایپاره " با اشاره به صرف و هزینه ی بودجه اختصاص یافته برای این ایستگاه در سال 95 گفت: " به دلیل قدیمی بودن ساختمان اداری، بخشی از برنامه عمرانی هواشناسی چایپاره به تعمیر ساختمان اختصاص یافته است که از بخش بودجه سال 95 این تعمیر و نوسازی انجام و به امید خدا در سال 96 نیز این روند تعمیر و نوسازی در قسمتهای دیگر ادامه خواهد داشت و با همکاری و توجه ویژه اداره کل و نیز تعامل با برنامه و بودجه فرمانداری شهرستان، سعی در جذب اعتبار بیشتری خواهیم نمود."

اهدای مدال قهرمانی کارشناس هواشناسی برای حمایت از زندانیان شهر ماکو96/03/27
 

قهرمان آذربایجانی "مسابقات کیک بوکسینگ گرجستان" و کارشناس هواشناسی، برای حمایت از زندانیان شهر ماکو مدال قهرمانی خود را اهداء کرد. به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، در مراسم گلریزان شهر ماکو، آرش امانی کارمند هواشناسی با حضور روسای زندانهای استان و سازمان منطقه آزاد همچنین ریاست و دادستان دادگستری ماکو در ایام ماه مبارک رمضان و مقارن با شبهای پرفیض قدر، مدال قهرمانی خود را جهت حمایت از زندانیان اهدا نمود.گفتنی است که آرش امانی مدال قهرمانی خود را در مسابقات کیک بوکسینگ گرجستان در سال ۲۰۱۴کسب کرده بود که به منظور آزادی زندایان جریمه غیر عمد اهداء شد.

 

تالیف و انتشار کتاب "پارامترهای هواشناسی در مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان"

96/03/22

کتاب "پارامترهای هواشناسی در مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان" در راستای تحلیل و نقش پارامترهای هواشناسی در کاهش خسارات در بخش عمران و ساخت سازه های ایمن تر و کاهش هزینه های تمام شده ساختمان، توسط "انتشارات آب و هوا" چاپ و منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی، به نقل از صادق ضیائیان "مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی" و یکی از مولفین کتاب، امروزه عدم رعایت پارامترهای هواشناسی در مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان، یکی از معضلات موجود در

کشور بوده و تلاش شده از طریق این مجموعه، گامی موثر در این رابطه برداشته شود.ضیائیان  بیان داشت: " کتاب " پارامترهای هواشناسی در مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان " با نگاه ویژه به میزان تاثیر هر کدام از پارامترهای هواشناسی نظیر دما، رطوبت، سمت و سرعت باد، نزولات جوی ( باران، برف و بارشهای یخزن و یخ ) به تفکیک مورد بررسی قرار گرفته و تمامی مصوبات و مقررات موجود در مباحث 22 گانه ساختمان تشریح شده و نقاط ضعفی که در آیین نامه ها بدان اشاره نشده، به تفصیل آمده است."وی در ادامه هدف از چاپ این کتاب را  آشنایی بیشتر اساتید، مهندسین، دانشجویان و علاقمندان با پارامترهای هواشناسی و میزان تاثیر آن در بخش عمران و ساختمان عنوان و ابراز امیدواری کرد که با مطالعه و مد نظر قراردادن موارد مطرح شده در کتاب، روشهای علمی تر در ساخت سازه های ایمن تر، کاهش میزان خسارتها و نیز هزینه های تمام شده ساختمان را در پی داشته باشد.شایان ذکر است، کتاب "پارامترهای هواشناسی در مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان" توسط صادق ضیائیان (مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی) و اسماعیل کامیاب نسب (رئیس هواشناسی بوکان) جمع آوری و تدوین شده و "انتشارات آب و هوا" آن را چاپ و منتشر کرده است.

گفتنی است که پارامترهای هواشناسی در کیفیت ساخت و ساز بخش عمران و ساختمان، بسیار موثر بوده و در مقررات ملی ساختمان بصورت مقررات اجرایی برای مهندسین لازم الاجرا می باشد. کتاب حاضر نیز با رویکرد افزایش آگاهی ها و در راستای طرح توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) در بخش معماری و شهرسازی تالیف و منتشر شده است.

پیشبرد اهداف طرح توسعه هواشناسی کاربردی در بخش زنبورداری آذربایجان غربی

96/03/22

 با نشست کارشناسان و دبیران سامانه توسعه هواشناسی کاربردی آذربایجانغربی، گامی دیگر در پیشبرد اهداف تهک، این بار در بخش زنبورداری برداشته شد.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی آذربایجانغربی، نشست کارشناسان و دبیران سامانه توسعه هواشناسی کاربردی استان، با تنی چند از مسئولین جهاد کشاورزی و تعاونی زنبورداران ارومیه در روز یکشنبه مورخه 21/03/96 در سازمان جهاد کشاورزی ارومیه برگزارشد.در این دیدار که با حضور کیومرث زینالی مقدم "دبیر تهک زنبورداری" و عباسعلی سلیمانی از هواشناسی با سید علی اصغر موسوی فر "کارشناس مسئول زنبور داری اداره جهاد کشاورزی" و نیز شهباز احمدپور "معاون مدیر عامل تعاونی زنبورداران" انجام شد، زینالی به بررسی نیازسنجی و شرح فرم شماره ۲ ویژه تولید زنبور اصل جهت بررسی و تبادل افکار و نظرات کارشناسی در راستای  طرح سامانه توسعه هواشناسی کاربردی  پرداخت.در خاتمه با در اختیار قراردادن فرم ها،مقرر شد ارتباط بین هواشناسی و بخش زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی گسترش یابد.

نشست کارشناسان هواشناسی چایپاره با کدوکاران این شهرستان96/03/22

کارشناسان هواشناسی در راستای به کارگیری پیش بینی های جوی در سال ۹۶ جهت حصول نتیجه مطلوب، با کدوکاران در شهرستان چایپاره دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی، این دیدار در جهت بررسی مشکلات و وضعیت رشد گیاه با هدف ضرورت استفاده از دانش هواشناسی و پیش بینی وضعیت جوی و کاربست آن تا حصول بهترین نتیجه انجام شد.

قاسم ابراهیمی "رئیس و دبیر تهک هواشناسی چایپاره" ضمن قدردانی از حضور کدوکاران و مسئولین جهاد کشاورزی و همکاران هواشناسی در این شهرستان، با اشاره به تعامل خوب هواشناسی و کدوکاران، روند روبه رشد و نتایج حاصله طی این مدت را ارزشمند ارزیابی نموده و به تشریح فرآیند کامل تاثیر پارامترهای هواشناسی در مراحل مختلف این فرآیند پرداخت.

تلاش کارکنان هواشناسی چایپاره در راستای اقتصاد مقاومتی 96/03/21

کارکنان هواشناسی چایپاره در راستای اقتصاد مقاومتی و افزایش عمر تجهیزات، اقدام به ترمیم رنگ آمیزی ادوات نمودند. به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، کارکنان اداره هواشناسی شهرستان چایپاره، اقدام به ترمیم رنگ آمیزی ادوات از جمله، رنگ آمیزی جعبه اسکرین ها و بعضی ادوات نظیر بارانسنجی و تشت تبخیر این ایستگاه نمودند. قاسم ابراهیمی " سرپرست ایستگاه هواشناسی چایپاره " در این رابطه اظهار داشت: در راستای اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه ها در دراز مدت نمودیم که با رنگ آمیزی ادوات و تجهیزات موجود در پلاتفرم، حفاظت ایستگاه، رعایت استانداردهای هواشناسی، رعایت نظام آراستگی اجرایی شد."

همکاری و تلاش کارکنان هواشناسی پیرانشهر در راستای اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه ها

96/03/21

کارکنان اداره هواشناسی شهرستان پیرانشهر در راستای اجرایی نمودن اقتصاد مقاومتی، اقدام به کاهش هزینه ها کردند.به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجانغربی، کارکنان اداره هواشناسی سینوپتیک شهرستان پیرانشهر، در اقدامی قابل تقدیر و در راستای منویات "مقام معظم رهبری" در خصوص اقتصاد مقاومتی، گامهایی را در جهت کاهش هزینه های این ایستگاه برداشتند.
رحمان ابراهیمی " رئیس اداره هواشناسی پیرانشهر " در این رابطه اظهار داشت: " در جهت کاهش هزینه‌ها و اجرایی نمودن شعار اقتصاد مقاومتی و در گام اول، از ابتدای سال جاری تصمیم به کاهش هزینه تلفن ثابت اداره گرفتیم که خوشبختانه با همکاری و تلاش کارکنان، نسبت به دوره های گذشته هزینه های این بخش تا ۸۰ درصد کاهش پیدا کرد."ابراهیمی ابراز امیدواری کرد که این کاهش هزینه در سایر موارد، به ویژه در بخش " آب و برق و گاز " نیز باشد.

تلاش کارکنان هواشناسی میاندوآب برای زیباسازی و بهسازی ایستگاه در جهت تکریم ارباب رجوع96/03/21

کارکنان هواشناسی میاندوآب در راستای تکریم ارباب رجوع، و احترام به حقوق شهروندی، بویژه کارکنان این اداره، اقدام به بهسازی و فنس کشی این ایستگاه کردند.به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، کارکنان اداره هواشناسی شهرستان میاندوآب با اصلاح محوطه ازجمله: فنس کشی، ایجاد پارکینگ ماشین و همچنین اصلاحات داخلی، منجمله کابینت کاری آبدارخانه، اقدام به بهسازی و زیباسازی این ایستگاه نمودند.احمد علی بنائی بکتاش " مسئول ایستگاه تحقیقات هواشناسی کشاورزی تکمیلی میاندوآب " در این رابطه اظهار داشت: " این اقدامات در راستای تکریم ارباب رجوع و همچنین حفظ جان و تامین رفاه کارکنان از گزند حیوانات وحشی بوده که با تلاش و همیاری همکاران و پیمانکار اجرایی شد.

بازدید معاون سیاسی فرمانداری ویژه شهرستان میاندوآب از هواشناسی این شهرستان96/03/20

احمد علی اسدپور " معاون سیاسی فرمانداری ویژه شهرستان میاندوآب " به همراه هیئتی از اداره هواشناسی میاندوآب بازدید کرد.به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی، احمد علی اسدپور " معاون سیاسی فرمانداری ویژه شهرستان میاندوآب "ضمن بازدید از ایستگاه تحقیقات هواشناسی کشاورزی تکمیلی این شهرستان، از نزدیک در جریان فعالیت، عملکرد و توانمندی ها و چالشهای موجود در هواشناسی قرار گرفت.در این بازدید، احمدعلی بنائی بکتاش "رئیس اداره هواشناسی میاندوآب" ضمن تقدیر و تشکر از حضور معاون سیاسی فرمانداری ویژه در هواشناسی، به بیان عملکرد و فعالیت شبانه روزی کارکنان بخشهای مختلف هواشناسی منجمله سامانه نوسعه هواشناسی کاربردی، فعالیتهای این ایستگاه با کمترین بودجه، بیان کرد با توجه به توانمندی های کارکنان این بخش، از فرماندار ویژه خواهانیم تا مسئولین نگاهی ویژه به هواشناسی و کمبودها و چالشهای آن داشته باشند.در خاتمه این بازدبد، اسدپور قول مساعد جهت پیگیری در راستای یاری به این ایستگاه را داد.

 برگزاری ضیافت افطاری خانواده هواشناسی آذربایجان غربی1396/03/13

ضیافت معنوی افطاری در جمع صمیمی بازنشستگان، کارکنان و خانواده هواشناسی آذربایجان غربی در محوطه این اداره کل برگزارشد. به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی، بازنشستگان و کارکنان روزه دار و سختکوش هواشناسی و خانواده این عزیزان، در ضیافت افطاری که به همت اداره کل، ترتیب داده شده بود، شرکت نموده و پس از اقامه نماز مغرب و عشا در کنار یکدیگر با صمیمیت و همدلی روزه خود را افطار کردند. در این ضیافت معنوی، صادق ضیائیان "مدیرکل هواشناسی" با قدردانی از همکاران و خانواده های بازنشسته، از زحمات و تلاشهای کارکنان در سطح استان و اداره کل تقدیر و تشکر کرده و بر استمرار اینگونه مراسمات که موجب تقویت روحیه جمعی، دینی و اجتماعی می شود، تأکید نمود.

برگزاری اولین جلسه کمیته سرمایه انسانی هواشناسی در سال ۹۶ با حضور نماینده برنامه و بودجه 1396/03/13

 اولین جلسه کمیته سرمایه انسانی هواشناسی استان در سال جاری، با محوریت بررسی درخواستهای همکاران برگزار گردید. به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی، اولین جلسه کمیته سرمایه انسانی در سال96 با حضور علی احمدی نماینده سازمان برنامه و بودجه و اعضا کمیته در محل دفتر مدیر کل برگزار شد که در این جلسه به بررسی درخواستهای همکاران در راستای ارتقاء شغلی و طبقه بندی و همچنین نقل و انتقال کارکنان پرداخته شد و تدابیر لازم اتخاذ گردید.

برگزاری نشست کارشناسی تعیین و محاسبه ارزش افزوده اجرای تهک در بخش کشاورزی1396/03/13

 در راستای تعیین و محاسبه ارزش افزوده اجرای تهک کشاورزی در استان آذربایجانغربی، نشستی با حضور کارشناسان مربوطه برگزار شد.به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی،به منظور نحوه محاسبه و کمی کردن ارزش افزوده در بخش خدمات هواشناسی کشاورزی و در راستای اجرای سامانه تهک در استان، نشستی با حضور کارشناسان هواشناسی و جهاد کشاورزی برگزار گردید.در این جلسه که نصرت الله شیخ محمدی "معاونت توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی"، دبیر و اعضا و کارشناسان تهک کشاورزی، همچنین پیرمرادی "معاونت بهبود تولیدات گیاهی" و کارشناسان بخش های مختلف سازمان جهاد کشاورزی استان حضور داشتند، پس از بحث و تبادل نظرهای کارشناسانه، تهیه پروپوزال جهت ارائه به ستاد مدیریت بحران به منظور تامین اعتبار و نیز مکاتبات مشترک اداره کل هواشناسی و سازمان جهاد کشاورزی با استانداری آذربایجان غربی جهت گشایش ردیف اعتباری خاص، از نتایج این نشست بود.

تشکیل نخستین جلسه ستاد عفاف و حجاب اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی در سال ۹۶ 1396/03/11

 اولین جلسه ستاد عفاف و حجاب اداره کل هواشناسی آذربایجانغربی با حضور مدیرکل و سایر اعضای ستاد، همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان برگزار شد. در این جلسه صادق ضیائیان "مدیر کل هواشناسی" ضمن تقدیر از فعالیتهای دبیر ستاد، فرارسیدن ماه مبارک رمضان را تبریک گفته و تقارن جلسه اول عفاف و حجاب با روز اول ماه رمضان را به فال نیک گرفت.
وی همچنین با اشاره به حضور مردم ایران در پای صندوقهای رای در روز ۲۹ اردیبهشت، این حضور را نشانه اقتدار و غیرت ایرانی دانست. ضیائیان بر ارائه پیشنهادات و راهکارهای لازم برای اجرای برنامه های پربارتر در سال 96 تاکید کرد در ابتدای این جلسه، مهدیزاده رئیس ستاد، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و با اشاره به اینکه ماه رمضان بهترین فرصت برای ترویج و توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در محیط اداری بوده، خاطر نشان کرد: "برنامه های عفاف و حجاب صرفا متعلق به زنان نبوده بلکه کلیه همکاران اعم از مرد و زن باید در رعایت شئونات اسلامی خود دقت و حساسیت زیادی داشته باشند"،"رئیس ستاد عفاف و حجاب هواشناسی" گفت: "کلیه مسئولین علی الخصوص اعضای ستاد خود باید نسبت به رعایت فرایض دینی و مسائل عفاف و حجاب بصورت جدی اقدام نمایند تا نمونه و الگو برای سایر همکاران باشند."
در ادامه جلسه، ریحانه بابایی "دبیر ستاد عفاف و حجاب هواشناسی" ضمن اشاره به برنامه های اجرا شده در سال 95 ، با تاکید بر تداوم این روند در سال ۹۶، اولویت برنامه ستاد را در سال جاری، برگزاری کلاسهای آموزشی اعلام کرد.

تلاش کارکنان هواشناسی ماکو برای زیباسازی و بهسازی ایستگاه در جهت تکریم ارباب رجوع1396/03/10

کارکنان هواشناسی ماکو در راستای تکریم ارباب رجوع، به صورت خودجوش اقدام به بهسازی و زیباسازی این ایستگاه کردند.به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، کارکنان اداره هواشناسی شهرستان ماکو با همکاری هم و به صورت خودجوش با اصلاح محوطه ازجمله: سیمان کاری ورودی، درختکاری، اصلاح آسفالت، خاکریزی باغچه ها، جمع آوری زباله و نظافت، اقدام به بهسازی و زیباسازی این ایستگاه نمودند.جعفر علیپور " سرپرست اداره هواشناسی ماکو " در این رابطه اظهار داشت: "ارائه این پیشنهاد برای تسریح و تسهیل در امور اداری و تکریم ارباب رجوع بوده که با تلاش و همیاری همکاران اجرایی شد.

 بازدید معاون استاندار و فرماندار ویژه مهاباد از هواشناسی این شهرستان1396/03/10
دکتر ایرج شجاعی " معاون استاندار و فرماندار ویژه مهاباد " به همراه هیئتی از اداره هواشناسی مهاباد بازدید کرد.به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی، روز یکشنبه هفتم خرداد ماه، دکتر ایرج شجاعی "معاون استاندار و فرماندار ویژه مهاباد" ضمن بازدید از اداره هواشناسی سینوپتیک این شهرستان، از نزدیک در جریان فعالیت، عملکرد و توانمندی ها و چالشهای موجود در هواشناسی قرار گرفت.
در این بازدید، غفور محمدپور "رئیس اداره هواشناسی مهاباد" ضمن تقدیر و تشکر از حضور معاون استاندار در هواشناسی، به بیان عملکرد و فعالیت شبانه روزی کارکنان بخشهای مختلف هواشناسی با کمترین بودجه، امکانات و مزایا پرداخت و با توجه به توانمندی های کارکنان این بخش، از فرماندار ویژه درخواست کرد که مسئولین نگاهی ویژه به هواشناسی و کمبودهای آن داشته باشند.
در خاتمه این بازدبد، دکتر ایرج شجاعی قول مساعد جهت یاری به این ایستگاه را داد.
در این دیدار، مسئول حراست فرمانداری، معاونت امور آب و جمعی دیگر، "فرماندار شهرستان مهاباد" را همراهی می کردند.

تقدیر از مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی در مراسم ویژه ستاد خدمات سفر1396/03/08

در جلسه ویژه ستاد خدمات سفر با حضور اعضای ستا از مدیرکل هواشناسی استان تقدیر به عمل آمد.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان غربی در این مراسم که در سالن اجتماعات استانداری با هدف قدردانی از زحمات مسوولین و دستگاه های اجرایی استان و دست اندرکاران خدمت رسانی به مسافران نوروزی برگزار شد، توسط معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و جانشین ستاد اجرایی خدمات سفر استان از زحمات مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی تقدیر به عمل آمد. در پیام تقدیر صادق ضیائیان از سوی تقی کهوریان توسط معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و جانشین ستاد اجرایی خدمات سفر استان  و جلیل جباری مدیرکل میراث فر هنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی آمده است:صنعت گردشگری به عنوان یکی از ارکان اصلی پیشرفت، نقش و جایگاه ویژه ای را در برنامه های کلان مربوط به توسعه استان، تولید و اشتغال و افزایش درآمدهای عمومی بر عهده دارد؛ بدون تردید با توجه به فراگیر بودن و فرابخش بودن این حوزه، هرگونه موفقیت و پیشرفت در آن، همکاری و همیاری همگان را می طلبد.

علیهذا، تلاش صادقانه و مضاعف جنابعالی در همکاری با ستاد اجرائی خدمات سفر استان آذربایجان غربی علی الخصوص در نوروز 96 که با رضایت عمومی شهروندان و گردشگران همراه بود، قابل تقدیر است امیدواریم که در سایه الطاف یزدان و همدلی و همکاری هرچه بیشتر شاهد موفقیت روز افزون در عرصه های مختلف پیشرفت استان عزیزمان باشیم.

بازدید کارشناسان بخش فنی و تجهیزات از ایستگاههای هواشناسی در راستای افزایش کیفی رکورد داده ها08-03-1396

به منظور افزایش ضریب صحت گزارشات جوی و برخط بودن آنها، کارشناسان بخش فنی، بازدیدهای ادواری را از UPS و تجهیزات و ادوات هواشناسی ایستگاهها انجام می دهند.به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجانغربی، در جهت کاهش تاخیر و تعجیل در گزارشات جوی و افزایش کیفی رکورد داده ها، کارشناسان اداره مهندسی تجهیزات بازدیدهای دوره ای از ایستگاههای هواشناسی به عمل می آورند که در این راستا از ایستگاههای شمال استان سرکشی کرده و به رفع نواقصات و مشکلات موجود در جهت نیل به اهداف تعیین شده پرداختند.

بازدید دانش آموزان، دانشجویان و علاقمندان از ایستگاههای هواشناسی06-03-1396

به منظور آشنایی با علوم جوی و نحوه فعالیت ایستگاهها، همه ساله بخشهای مختلف هواشناسی میزبان علاقمندان از اقشار مختلف می باشد.به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، هر ساله اواسط فصل بهار و به ویژه اردیبهشت ماه، ایستگاههای هواشناسی میزبان بازدید کنندگان مختلف به منظور آشنایی آنان با محیط کار و نحوه فعالیت کارکنان و ادوات هواشناسی بوده اند.در این بازدیدها که اغلب توسط دانش آموزان و دانشجویان و اقشار تحصیل کرده صورت می گیرد، علاقمندان با محیط کار، فعالیت بخشهای گوناگون در هواشناسی، از جمله مرکز پیش بینی، فنی و تجهیزات و نیز تنوع ایستگاهها و وظایف آنها و ادوات هواشناسی آشنا خواهندشد.

بازدید کارشناسان از مزارع و باغات به منظور اخذ بازخورد سامانه تهک کشاورزی در آذربایجانغربی

1396/2/26

در راستای اجرايی نمودن سامانه تهك كشاورزی و پیگیری بازخوردهای آن در آذربايجان غربی، کارشناسان هواشناسی در روز سه شنبه 1396/2/26 از مزارع و باغات جنوب استان بازدید کردند. به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجانغربی، بر اساس برنامه كاری تنظيمی، ، با حضور كارشناسان تهك كشاورزی استان و شهرستان مياندوآب، به منظور اخذ بازخورد، رضايت مندی و كمی كردن ارزش افزوده اجرای سامانه تهك، تعدادی از مزارع چغندر قند، گندم و باغات انگور كاربران سطح سه جنوب استان، مورد بازديد قرار گرفت. رضايت مندی كاربران، عمل به توصيه های خاص هواشناسی كشاورزی، كاهش خسارت پديده های مخرب جوی به محصولات، تقويت و تداوم اجرای سامانه تهک کشاورزی، از جمله باز خوردهای اخذ شده از كاربران طی اين بازديد بوده است.

برگزاری جلسه توجیهی شرکت‌های داوطلب در مناقصه ی خرید، نصب و راه اندازی ایستگاه های خودکار هواشناسی حوضه دریاچه ارومیه1396/2/26

جلسه پرسش و پاسخ مناقصه خرید، نصب و راه اندازی ایستگاههای خودکار هواشناسی حوضه دریاچه ارومیه با حضور تعدادی از شرکتهای داوطلب در محل اداره کل هواشناسی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی آذربایجانغربی، روز شنبه 23 اردیبهشت، شرکتهای داوطلب در مناقصه ی خرید، نصب و راه اندازی ایستگاه های خودکار هواشناسی حوضه دریاچه ارومیه با حضور در این اداره کل، در جلسه توجیهی و پرسش و پاسخ شرکت کردند.

در این نشست که با حضور مدیرکل و کارشناسان هواشناسی برگزارشد، امیر عدل عسگر خانی "رئیس اداره مهندسی تجهیزات هواشناسی" در خصوص مشخصات فنی دستگاههای مورد نیاز، توضیحاتی ارائه و شفاف سازی نمود.

در این جلسه توجیهی همچنین در خصوص محل نصب دکل دریاچه ارومیه و طریقه دستیابی به پاکتهای مناقصه و سایر موارد ضروری اشاره و سوالات نماینده شرکتها (مناقصه گران) از سوی مدیر کل و کارشناسان پاسخ داده شد.

گفتنی است که اداره کل هواشناسی استان آذربایجانغربی در راستای احیای دریاچه ارومیه، چندین ایستگاه خودکار هواشناسی در حوضه این دریاچه راه اندازی خواهدکرد.

بازدید "امام جمعه ماکو" و "شهردار بازرگان" از اداره هواشناسی ماکو1396/2/21

امام جمعه ماکو" و "شهردار بازرگان" به همراه تعدادی از طلاب حوزه عملیه خواهران، با حضور در اداره هواشناسی ماکو، ضمن آشنایی با نحوه عملکرد این اداره، از ایستگاه و ادوات آن بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی آذربایجانغربی، روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت، حاج آقا رنجبری "امام جمعه شهرستان ماکو" و مهندس حاتمی " شهردار بازرگان" با حضور در اداره هواشناسی، از نزدیک عملکرد شبانه روزی کارکنان این مرکز را رصد نموده و با نحوه کار ادوات موجود آشنا شدند.

در این دیدار صمیمی " امام جمعه شهرستان ماکو "، خدمت رسانی به مردم را از مهمترین و برترین عبادتها برشمرده و وظیفه ی اصلی هر یک از کارکنان دولت در هر پست و مقامی را مسئولیت پذیری و تقوای الهی در خدمت به مردم و امانتداری دانستند.

حاج آقا رنجبری در ادامه ارائه پیش بینی های وضعیت جوی از طریق هواشناسی را که باعث کاهش مخاطرات، راحتی و رفاه عموم مردم است، مهم دانسته و خاطر نشان کردند: " این اهمیت در برنامه ریزیهای روزانه جایگاه ویژه ای دارد."

در این بازدید " شهردار بازگان " نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه فعالیتهای حوزه هواشناسی در اجتماع، قول مساعد در خصوص بهسازی محوطه اداره هواشناسی ماکو را در آینده نزدیک داد.

در ابتدای این دیدار که در فضای باز و جوی صمیمانه در محوطه هواشناسی انجام شد، جعفر علیپور " رئیس اداره هواشناسی سینوپتیک ماکو " ضمن تقدیر از تشریف فرمائی مسئولین و طلاب، تاریخچه ای از هواشناسی، به ویژه در ماکو را عنوان کرده و گزارشی از نحوه فعالیت و عملکرد هواشناسی ارائه داد.

گفتنی است که جمعی از طلاب حوزه علمیه نیز در این بازدید حضور داشتند.

 

آغاز به کار آخرین نشست شورای مدیران هواشناسی در دولت یازدهم و تقدیر از کارشناسان برتر هواشناسی آذربایجانغربی1396/2/12

پنجاه و دومین نشست شورای مدیران هواشناسی، امروز سه‌شنبه 12 اردیبهشت 1396 در تهران آغاز به کار نمود.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجانغربی، پنجاه و دومین نشست شورای مدیران سازمان هواشناسی کشور، صبح امروز سه‌شنبه 96/2/12 با حضور ریاست سازمان، معاونین، مدیران استانی، مدیران ستادی، کارشناسان برتر استان ها در حوزه معاونت های سه گانه سازمان، منتخبین ایده های نو و کارشناسان برتر طرح تهک استان ها شروع به کار کرد.

در اولین روز از این نشست، گزارش هایی از آخرین وضعیت مصوبات پنجاه و یکمین شورای مدیران و عملکرد آن در معاونت های: فنی و شبکه ایستگاه ها، توسعه و پیش بینی هواشناسی و توسعه مدیریت و منابع ارائه شد و ضمن ارائه سخنرانی در خصوص طرح نرم افزار پردازشگر Xrit2pic، تبدیل باران سنج سنتی به خودکار و نصب و راه اندازی سامانه دریافت آنالیز و نمایش تصاویر و اطلاعات ماهواره ای EUMETSAT، از منتخبین ایده های نو، کارشناسان برتر استانی در حوزه فعالیت معاونت های سه گانه سازمان و کارشناسان برتر طرح تهک تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است در این نشست، هواشناسی استان آذربایجان غربی با دو کارشناس برتر در حوزه پیش بینی و فنی، شایسته دریافت تقدیر نامه گردید.

قابل ذکر است که پنجاه و دومین نشست شورای مدیران هواشناسی که طی چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت نیز ادامه دارد، به عنوان آخرین نشست در دولت یازدهم خواهدبود.

 

با پیگیری وضعیت جوی و جدی گرفتن هشدارهای هواشناسی از بروز خسارت جلوگیری و بحران های احتمالی را مدیریت کنیم 1396/1/26

با پیش بینی و اطلاع رسانی به موقع اداره کل هواشناسی، از بروز خسارت و بحران جدی در استان آذربایجانغربی جلوگیری شد.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان به نقل از خبرگزاری فارس در ارومیه، طی دو روز گذشته در آذربایجان‌غربی همزمان با برخی استان‌های کشور،شاهد بارش باران و آب‌گرفتگی معابر و طغیان برخی رودخانه‌ها بودیم؛ اما در کنار همه این اتفاقات، خوشبختانه با پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی به موقع اداره کل هواشناسی، از بروز بحران جدی در استان جلوگیری شد.

صادق ضیائیان "مدیر کل هواشناسی آذربایجان‌غربی" در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در ارومیه، در ارتباط با وضعیت هوای استان اظهار داشت: "با ورود سامانه بارشی به کشور و استان بارش شدید و رگبارهای بهاره باران داشتیم؛ اما با توجه به تمهیداتی که توسط مجموعه مدیریت بحران استان صورت گرفت، حداقل خسارت ممکن را در پی داشت؛ و این با توجه به گفته فرماندار ارومیه، بخاطر اطلاع‌رسانی به موقعی بود که توسط اداره کل هواشناسی صورت گرفته است."

"مدیر کل هواشناسی آذربایجان‌غربی" خاطر نشان کرد: "در طی ساعات گذشته بیشترین بارش‌ها در مناطق "زیوه و مرگور" در حومه ارومیه رخ داده است." وی در ادامه یادآور شد: "سابقه مقدار بارش های فوق در استان و به ویژه نواحی مرکزی در طی سالهای گذشته و دوره آماری اتفاق افتاده و هرچند سال یکبار نیز در ماههای فروردین و اردیبهشت با توجه به رژیم بارشی استان و منطقه، شاهد چنین وضعیتی بوده ایم."

ضیائیان در این رابطه گفت: " در 65 سال اخیر در فروردین ماه به تعداد 35 بار بارندگی بیش از 15 میلی متر در یک روز و همچنین در 10 سال اخیر نیز 6 بار این آمار بطور متناوب تکرار شده است که می توان به بیشترین عدد بارشی ثبت شده در طی 24 ساعت با 54 میلیمتر در 25 فروردین سال 1346 اشاره کرد. "

"مدیر کل هواشناسی آذربایجانغربی" در خصوص وضعیت جوی دو روز گذشته و اتفاقات آن افزود: "با توجه به ذخیره برف موجود در کوهپایه ها، بارشهای اخیر، دمای بالا و وزش باد، حجم روان آب ها و سیلاب ها در استان شدت یافت که با وجود ایجاد خسارت، با اطلاع رسانی به موقع این اداره کل، از بروز بحران جدی در استان جلوگیری گردید."

تقدیر خبرگزاری فارس نمایندگی آذربایجانغربی از مدیرکل هواشناسی استان1396/1/23

خبرگزاری فارس، نمایندگی آذربایجانغربی طی تقدیرنامه ای، از مدیرکل هواشناسی این استان تقدیر کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی،   میثم قربانی "مدیر خبرگزاری فارس استان"، طی تقدیر نامه ای از مدیر کل هواشناسی، به پاس خدمات و تلاش های صورت گرفته در ایام نوروز تقدیر نمود.

در ابتدای این تقدیر نامه می خوانیم: "اگر امروزه کشورمان دارای بالندگی و اقتدار و سربلندی در عرصه های مختلف است، از همت و تلاش مدیران دلسوز و متعهدی است که خدمت به مردم عزیز را بزرگترین افتخار کار و زندگی خود می دانند...."

در بخش دیگری از این تقدیر نامه خطاب به مدیرکل هواشناسی آمده است: "از زحمات و خدمات صادقانه جناب آقای مهندس ضیائیان، مدیرکل محترم هواشناسی استان آذربایجان غربی که با اطلاع رسانی بهنگام در ایام  نوروز بویژه 13 بدر و همکاریهای مستمر با خبرگزاری فارس داشتند، صمیمانه قدردانی نموده. موفقیت و بهروزی جنابعالی را از درگاه ایزد منان خواستارم."

پیام تبریک مدیرکل  به مناسبت میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر1396/01/20

 آمد شه دین ، شیر خدا ، ساقی کوثر                                                 عالم به صفای قدمش گشت منوّر

 

همکاران گرامی

با سلام

       به مناسبت خجسته میلاد با سعادت مولی الموحدین، امیرالمومنین، شاه ولایت،کوکب رخشان هدایت و نور پرفروغ آسمان امامت ؛ فرصت را مغتنم شمرده ، این روز عزیز را که مزین به روز پدر نیز می باشد ؛ تبریک و تهنیت عرض می نمایم.

با امید به اینکه همواره سوار بر مرکب موفقیت ، ناظر بر گلشن شادیها باشید.

هواشناسی هوادار گردشگران و مسافران نوروزی/ شور و حال گردشگران نوروزی با استفاده از اطلاعات هواشناسی 1396/1/14

اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی با اجراي راهنمایی های مختلف در ایام نوروز، آغوش خود را به سوی ‏مسافران نوروزی گشوده است‎.
به گزارش روابط عمومي اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی؛ از ماه ها پیش كه اروميه به شهر سيب و انگور مشهور شده ‏است، برای میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی آماده شده و داشتن آب و هوا و اقلیم خاص؛ همچنین مناظر طبیعی خدادادي و ‏تاریخی این شهر را مقصد بسیاری از هموطنان در ایام نوروز کرده است و طبیعت دلنشین ‏این شهر در ایام عید، سفر مسافران و گردشگران را مطبوع‌ تر می ‌کند.
میزبانی خوب مردم خونگرم اروميه و تحول های 5 سال اخير در این شهر به واسطه تلاش های شبانه روزی، مسافران نوروزی را ترغیب به انتخاب اروميه برای سفر کرده و پیش بینی های به موقع جوی نیز سفر ایمن و آسوده ای را به این شهر دو چندان می نماید و علاوه بر آن نيز ‏ستاد خدمات نوروزي هواشناسی واقع در ستادهای مستقر در اقصی نقاط شهر از جمله ساختمان شهرداری، چادرهای هلال احمر، چادرهای همراه اول، غرفه های نوروزی، پلیس راه و ...، خدمات جديدي را برای ميهمانان نوروزی ‏این شهر زیبا تدارک دیده است.‏
کارشناسان هواشناسی مستقر در ساختمان شهرداری اروميه که هر روز شاهد بازديد بيش از يك هزار نفر ‏گردشگر و مسافر نوروزي از سراسر كشور است، در نوروز امسال با ارائه بروشور و اعلام وضعیت جوی خدمات رسانی می نماید‎.‎
همچنين در اتوبوسهای گردشگری با تلاش شبانه روزی کارشناسان هواشناسی بیان وضعیت جوی و معرفی اپلیکیشن ها و سامانه های هواشناسی مورد استقبال زياد مسافران قرار گرفته و مسافران با ‏اطلاعات هواشناسی برنامه ریزی دقیق تری جهت ادامه سفر، اروميه را با خاطره ای دلنشين ترك می کنند‎ .‎
خلاصه ای از برنامه‌ ها و خدمات هواشناسی در ستاد استقبال از مسافران نوروزی:
* توزیع بروشور هواشناسی و راهنمایی میهمانان نوروزی جهت اطلاع از سامانه های هواشناسی و وضعیت جوی موجود.
*حضور کارشناس پیش بینی در ستاد های اصلی سفر و خیابان و اماکن تاریخی جهت اطلاع رسانی وضعیت جوی در راستای سفری سالم و ایمن.
*استقبال از میهمانان نوروزی در فرودگاه و نشست با مسئولین گردشگری در ایام نوروز جهت تنظیم برنامه های تکریم از مسافران نوروزی.
*حضور مستمر در مراسم ویژه نوروزگاه در راستای اطلاع رسانی وضعیت جوی به میهمانان و هم استانی های عزیز.
*طراحی بروشورهای معرفی اپلیکیشن های هواشناسی استان آذربایجان غربی با همکاری سازمان گردشگری و توزیع آن میان مسافرین.
*حضور در نمایشگاه های نوروزی و اطلاع رسانی وضعیت جوی.
*حضور در غرفه همراه اول مستقر در میادین شهر و معرفی نرم افزار رایگان هواشناسی جهت پیش آگاهی از وضعیت جوی در کلیه اماکن.
*معرفی سامانه های تلفن گویای 134 و پیامکی 20134 یکی دیگر از خدمات هواشناسی برای مسافرین نوروزی در ستاد های استقبال.
قابل ذکر است که بر اساس بازدیدهای انجام شده، خدمات متنوع هواشناسی به مسافران و گردشگران نوروزی، چشمگیر و رضایت بخش بوده است.

 

سال 95:

 

 برگزاري اولين نشست تخصصی بانوان شاغل در هواشناسی با مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری آذربایجان غربی1395/12/01

اولین نشست تخصصی بانوان شاغل در هواشناسی آذربایجانغربی با "مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری" با هدف تعامل و همفکری بانوان در جهت افزایش فعالیتها و رفع مسائل و مشکلات بانوان در محل دفتر مدیرکل هواشناسی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی آذربایجان غربی شهلا تاجفر "مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری" با حضور در هواشناسی در اولین نشست تخصصی بانوان شاغل در این اداره کل شرکت نمود. خانم تاجفر نشست بانوان هواشناسی استان و همچنین نقش هواشناسی در همه امور جامعه را مؤثر خواند و اظهار داشت: "هواشناسی در چند سال اخیر توانسته جایگاه مطلوبی در اذهان عمومی پیداکند و باید این نقش در رسانه ها پر رنگ تر شود؛ چرا که عدم توجه به مباحث هواشناسی می تواند تاثیرات مخربی در زندگی روزمره افراد و حتی برنامه های تفریحی آنها بگذارد." "مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری آذربایجانغربی همچنین کاستن استرسهای روزانه و سلامت روح و روان را یکی از مباحث کلیدی عملکرد هواشناسی بویژه بحث خبری آن دانست. وی در ادامه به تقدیراز نماینده امور بانوان این اداره کل خانم ریحانه بابائی فرد به سبب جدیت و اهتمام در انجام امور پرداخت. ضیائیان "مدیرکل هواشناسی" نیز در این نشست، ضمن خیرمقدم ،و تشکر از تلاشهای مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری، با تشریح سیاست ها و برنامه های هواشناسی، به جایگاه ویژه بانوان این اداره کل در ظرافت و حساسیت انجام اموراتتوسط آنان پرداخت. در پایان، نقد و بررسی های لازم در خصوص مشکلات بانوان این اداره کل، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 تقدیر از دبیران اقامه نماز آذربایجان غربی برگزار شد1395/12/10

جلسه تقدیر از دبیران اقامه نماز دستگاههای اجرایی استان در ساختمان سرپرستی شعب بانک مسکن برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی این جلسه که در راستای تقدیر از زحمات دبیران با حضور جمعی از مسئولین ستاد اقامه نماز برگزار گردید؛ یادگاری دبیر ستاد اقامه نماز هواشناسی استان نیز یعنوان یکی از دبیران نمونه نماز استان انتخاب گردید.

پیام تبریک مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی بمناسبت روز جهانی هواشناسی 2017 – شناخت ابرها1395/12/21

برگزاری آخرین جلسه ارزیابی عملکرد اداره کل هواشناسی آذربایجانغربی در سال ۹۵ با حضور رئیس کارگروه ارزیابی و معاون سازمان برنامه و بودجه استان 1395/12/24

"رئیس کارگروه ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی استان آذربایجانغربی" به منظور ارزیابی اداره کل هواشناسی در سال ۹۵ ، در آخرین جلسه ارزیابی این دستگاه شرکت نموده و ضمن بازدید از واحدهای تخصصی و مختلف، به بررسی نقش هواشناسی در توسعه استان پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی، کاظم جواندوست "رئیس کارگروه ارزیابی عملکرد استان آذربایجان غربی " با حضور در هواشناسی در آخرین جلسه ارزیابی عملکرد، و تحول اداری این دستگاه به همراه اردشیر یوسف نژاد "معاون سازمان برنامه و بودجه و کارشناس ارزیاب شاخصهای تخصصی هواشناسی" شرکت نمود و حضور مدیران، کارشناسان و دبیران کمیته های مختلف را جهت ارزیابی دستگاههای اجرایی ضروری دانست و اظهار داشت: "عملکرد دستگاههای اجرایی با توجه به قانون مدیریت خدمات کشوری مورد ارزیابی قرار گرفته و نیز در بررسی عملکردها به ارتقاء محورهای اصلی که در قالب اقتصاد مقاومتی و افزایش بهروری و توسعه استانی هستند، اهتمام ویژه ای داده شده است."

همچنین در این جلسه، اردشیر یوسف زاده "کارشناس ارزیاب شاخصهای تخصصی هواشناسی و معاون سازمان برنامه و بودجه" ضمن تقدیر از هواشناسی به سبب صحت پیش بینی ها و اطلاع رسانی های جامع و مطلوب و پیش آگاهی ها در زمان بحران؛ گفت: "هدف نهایی ما فرآهم آوردن بستری است تا با پیشرفت روز افزون و صحت بیشتر اطلاع رسانی، شاهد تحلیل های بهتری در آینده نزدیک از شرایط جوی باشیم."

"کارشناس ارزیاب شاخصهای تخصصی هواشناسی"  در ادامه تصریح کرد: "هدف اصلی ارزیابی، بهبود در عملکرد بویژه در جهت کارایی و نو آوری بیشتر است."

در این نشست، صادق ضیائیان "مدیرکل هواشناسی" به تبیین و اهمیت جایگاه و نقش توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) پرداخت. ضیائیان با اشاره به رویکرد جدید در طرح راهبردی سازمان هواشناسی کشور، گفت: "همه فعالیتهای سازمان هواشناسی در کاربردی نمودن خدمات و توجه به کاربر نهایی به سبب صیانت از حقوق شهروندی مدون گردیده است." وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: "دلایل و الزامات ایجاد سامانه تهک در راستای فرمان مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و نیز اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید در خصوص صیانت از حقوق شهروندی و اهمیت ویژه بخش کشاورزی و عمران و شهرسازی بوده و یکی از  اهداف سامانه تهک، همراه شدن با کاربران نهايی تا انتهای تولید و کمک به کاربست داده ها و اطلاعات هواشناسی در جهت صیانت از حقوق شهروندان و کاربران نهایی می باشد"." مدیرکل هواشناسی آذربایجانغربی در خاتمه افزود: "در نیل به اهدافمان ضمن پیاده سازی برنامه های عملیاتی تهک در سالجاری، با رویکرد هواشناسی کاربردی بشکل ظرفیت سازی و ارتباط با کاربران نهایی از طریق برنامه های هدف گذاری شده آموزشی بصورت چهره به چهره و الکترونیکی، گامهای موثری برداشته ایم و با ارسال پیامک به حدود 74000 کاربر نهایی در بخش کشاورزی و 60000 کاربر در بخش عمران، معماری و شهرسازی اطلاع رسانی کرده و از این طریق به صرفه جویی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در کاهش خسارات وارده قبل و بعد از اجرای تهک به احاد مردم کمک و یاری نماییم."

در پایان، " رئیس کارگروه ارزیابی عملکرد آذربایجانغربی" و "معاون برنامه سازمان برنامه و بودجه استان:" به منظور آگاهی بیشتر از عملکرد هواشناسی، از واحدهای پیش بینی، سامانه مانیتورینگ، تجهیزات تخصصی و زیر ساختهای مرتبط با دریافت تصاویر ماهواره ایی و DVB و همچنین هوانما، بازدید کردند.

پیام تبریک ریاست سازمان به مناسبت فرارسیدن سال نو1395/12/28

داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در پیامی فرارسیدن سال نو (سال 1396) را به ملت ایران بویژه کارکنان تلاش‌گر سازمان هواشناسی تبریک گفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان آذربایجان غربی و به نقل از روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، در پیام تبریک دکتر پرهیزکار آمده است: سنت مبارک نوروز در کشور ما آغاز نو شدن ها، آغاز تغییر و تحول و تلاش برای بهتر شدن در تمامی ابعاد و ارکان زندگی است.
سالی که گذشت با فراز و نشیب هایی همراه بود. خداوند منان را سپاسگزاریم که به همه ما توفیق عطا نمود تا در کنار یکدیگر با خلاقیت، سخت کوشی، همدلی، یکپارچگی، هم افزایی و صمیمیت گام های بلندی در خدمت رسانی به ملت عزیزمان برداریم.
بر خود لازم می دانم از تمامی مدیران، کارشناسان، کارکنان و زحمتکشانی که با پشتکار فراوان و تلاش شبانه روزی و خستگی ناپذیر خود موجبات حرکت رو به رشد و توسعه همه جانبه سازمان را فراهم نموده اند تقدیر و تشکر نمایم.
اینجانب فرارسیدن سال نو و بهار طبیعت را به تمامی ملت عزیز ایران، به‌ویژه شما همکار تلاش‌گر و شریف سازمان هواشناسی کشور صمیمانه شادباش عرض نموده و توفیق روزافزون،سعادت و بهروزی شما عزیزان و خانواده محترمتان را در سال نو از خداوند متعال خواستارم.

پیام تبریک مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان غربی بمناسبت سال نو1395/12/28

بهاری در راه است ...

همکاران زحمتکش و گرامیم ...

 

         اینک که زمین و زمان جامه نو بر تن می کند و بهار فرا می رسد، چه نیکوست که ما نیز بسان طبیعت بهار شویم. از زمین بیاموزیم بخشندگی را و از زمان نو شدن را. غبار از دل بزداییم و کرامت و لطافت بهار را میهمان صحن دل هایمان نماییم.

سالی دیگر را در خانواده صمیمی هواشناسی استان آذربایجان غربی در کنار هم سپری کردیم ، از تلاش جدیت و تعهد تک تک همکاران در انجام وظایف اداری سپاسگزارم وبا استعانت از آفریدگار جهان و به انگیزه ی رستاخیز طبیعت، فرا رسیدن بهاران شکوهمند را که هنگامه ی تجلی مواهب الهی بر بستر طیبعت است را به شما و خانواده محترمتان شادباش می گویم

 باشد که باشیم و تحت توجهات حضرت ولی عصر خدمتگزار ایران عزیزمان بمانیم.

 

تمامی حقوق این سایت متعلق به سازمان هواشناسی کشور و اداره کل هواشناسی استان آذربايجان غربي می باشد و اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند با ذکر منبع از  آن استفاده نمایند.